Retrak: vozík do úzkých uliček

Retrak představuje vozík pro specifické využití. Je určen především pro práci ve skladu, kde pracuje ve velice úzkých uličkách dosahujících 2,5 m. Palety se zbožím dokáže retrak zakládat až do dvanáctimetrových výšek.

Obsluha potřebuje dostatečný výhled

Retrak je výjimečným vozíkem už proto, že v něm sedí obsluha bokem ke směru jízdy. Vzhledem k tomu, že se retraky používají nejčastěji k zakládání manipulačních jednotek do regálů, potřebujete mít dostatečný výhled, což retrak bezesporu umožňuje. Díky bočnímu sezení může retrak pracovat v mnohem užších uličkách než je tomu v případě čelních vozíků. Navíc při couvání se řidič nemusí otáčet celý. Díky tomu, že sedí bokem, stačí jen pootočit hlavu a při couvání velice dobře vidí. K dobrému výhledu přispívá rovněž sedadlo, které se při zaklonění řidiče nakloní a posune.

Vzhledem k zakládání palet se zbožím do velkých výšek je na místě zvýšená opatrnost řidiče a také vybavení retraku bezpečnostními prvky. Kabina je proto vybavena stříškou, která by měla vydržet náraz břemene, jehož hmotnost odpovídá nosnosti retraku. Žebra stříšky jsou umístěna pod úhlem, který řidiči neznemožňuje potřebný výhled.

Další bezpečnostní prvek představuje pedál, který musí být při práci sešlápnut levou nohou řidiče. Tím je zaručeno, že během jízdy nevysune nohu mimo vozík a nedojde tak ke zranění. Retrak by měl řidiče vždy dostatečně ochránit, proto se nedoporučuje v případě nehody opouštět kabinu.

 

Při zakládání břemen do velkých výšek se obsluha musí dostatečně orientovat. K tomu pomáhají například samolepky umístěné na sloupu retraku. Tyto samolepky označují jednotlivá regálová patra. Při ukládání břemen ve vyšších patrech se využívá také kamerový systém s kamerou na vidlích a s monitorem v kabině vozíku, na němž řidič kontroluje ukládání manipulační jednotky. Využívá se rovněž měření výšky zdvihu, které se řidiči zobrazí na displeji. Další systém pracuje na principu automatického zastavení břemene ve výšce naprogramované do palubního počítače (předvolba výšky).

 

Retrak je odolný a spolehlivý stroj

Jindřich Přívora, PR manager společnosti Toyota Material Handling CZ, uvádí, že retraky představují všestranné skladové zakladače, které jsou velmi často používány ve vícesměnných nebo nepřetržitých provozech, což klade vysoké nároky na výkon, odolnost a spolehlivost. Jedná se o silné a dynamické stroje, které představují klíčové jednotky každé flotily.

Toyota Material Handling nabízí retrak BT Reflex, jehož nejvýkonnější modely řady R a E byly vyvinuty pro vysoce intenzivní manipulaci. Předností těchto strojů je vedle výkonových a ergonomických parametrů také výška zdvihu dosahující až 12,5 m a horizontální přeprava s maximální rychlostí 14 km/h.

Retraky BT Reflex řady N mají úzké šasi, díky kterému představují optimální stroj pro aplikace potýkající se s nedostatkem místa, například ve výrobních závodech. Jsou také optimálním řešením pro zakládání do bloků i pro aplikace s vjezdovými regály.

„Sebelepší řidič nebude produktivní a nedostane ze stroje potřebný výkon, bude-li unavený, nepozorný a otrávený z bolesti za krkem. Při vývoji a výrobě retraků proto Toyota Material Handling klade velký důraz na ergonomii a pohodlí řidiče,“ upozorňuje Jindřich Přívora. „Řidič potřebuje stroj s minimem rušivých prvků. Takový, jehož konstrukce a řešení kabiny i možnost uspořádat si na míru různé ovládací i výkonové prvky, vyvolá v řidiči pocit jistoty a bezpečí po celou směnu. Důvěra ve spolehlivé technologie sníží jeho napětí a umožní mu klidné soustředění na práci i při každodenním opakování jednotvárných úkonů.“

 

Ergonomické prvky pomáhají řidiči

Retraky mají v nabídce všichni významní dodavatelé manipulační techniky. Dodává je mimo jiné rovněž společnost STILL, která upozorňuje na model FM-X.

„Retrak STILL FM-X představuje dokonalý stroj. Díky výbavě se dokáže přizpůsobit těžkým podmínkám ve skladech a náročných vícesměnných provozech. Ergonomické prvky retraku je pak možné přizpůsobit fyzickým parametrům obsluhy. Mám na mysli především elektronicky ovládanou výšku podlahy vozíku, kterou je možné nastavit vzhledem k délce nohou řidiče,“ uvádí Milan Rejzek, odborný manažer prodeje společnosti STILL ČR a dodává, že v poslední době zákazníci oceňují a vyhledávají funkci kamerového systému umístěného na stožáru retraku FM-X, která pomáhá obsluze k přesnému zakládání břemen do vyšších pater regálu. Díky tomu má obsluha přehled o bezchybné manipulaci ve výškách, kam zespoda téměř nedohlédne. „V případě, že provozovatel nechce kamerový systém, nabízíme možnost vybavit vozík LED znázorněním výšky zdvihu. Pro retrak existuje velké množství doplňků, takže si zákazník může vybrat výbavu přesně podle potřeby.“

 

Jak jsme již uvedli, retrak je vozíkem pro specifické využití. Proto by si měl zákazník předem naplánovat, k čemu chce retrak vlastně používat. Ceny retraků zpravidla přesahují hranici půl milionu korun, proto je na místě vědět, co od tohoto vozíku očekávám a zda vůbec retrak potřebuji.

 

Tento článek byl uveřejněn v magazínu TRANSPORT a LOGISTIKA, 9-10/2012

 

 

 

Galerie (4 fotografie)

redakce Magazínu TRANSPORT a LOGISTIKA

Podobné články