Největší nárůst odhalených podvodů hlásí Allianz u kraje Vysočina

Allianz vloni odhalila podvody za více než 295 milionů korun, což je meziročně skoro o 63 milionů korun více. Skokanem roku se stal kraj Vysočina.

Allianz pojišťovna v loňském roce prověřovala 2 658 podezřelých případů a odhalila pojistné podvody ve výši 295,2 milionu korun, což je o 62,7 milionu více, než předloni. Zatímco ve většině krajů se podvodníci činili, v Moravskoslezském a Ústeckém naopak podvody poklesly o polovinu. Při chuti byli podvodníci na Vysočině, kde v roce 2015 detektivové Allianz odhalili podvody za 1,8 milionu korun, zatímco vloni už za 21,7 milionu korun. Druhým skokanem roku je kraj Královéhradecký, který se z 2,5 milionů korun dostal až na 12,2 miliony korun.

„Podvodná činnost jde napříč národy, pohlavími i profesemi a našim detektivům se každoročně daří odhalovat více podvodů, přestože za tento trestný čin hrozí až dva roky vězení, při způsobené velké škodě dokonce až deset let,“ uvedl ředitel právního oddělení a vyšetřování pojistných podvodů Allianz pojišťovny Ludvík Bohman. 

Pojistné podvody 2015 / 2016

Kraj

Odhalené v mil. Kč

Šetřené případy

Hlavní město Praha

52,9 /79,3

376 /414

Cizí

6 /15,1

135 /102

Jihomoravský kraj

31,8 /21,8

229 /230

Jihočeský kraj

22,8 /30,6

290 /232

Karlovarský kraj

6,9 /4,4

119 /66

Kraj Vysočina

1,8 /21,7

106 /95

Královéhradecký kraj

2,5 /12,2

81 /98

Liberecký kraj

8,3 /6,6

84 /92

Moravskoslezský kraj

27,6 /14,2

290 /300

Olomoucký kraj

3,9 /8

82 /131

Pardubický kraj

2,3 /4,9

56 /66

Plzeňský kraj

9,4 /8,3

137 /123

Středočeský kraj

28,4 /51,9

313 /378

Zlínský kraj

5,6 /5,2

117 /108

Ústecký kraj

22,3 /11

226 /222

Celkový součet

232,5 /295,2

2641 /2658



„Pojistný podvod je pro určitý segment klientely nesmírně lákavý, navíc je společensky relativně tolerován,“ říká Ludvík Bohman a dodává, že se v této souvislosti hovoří o tzv. kavalírském deliktu, nebo rovněž o trestném činu „bez oběti“. Řada lidí stále považuje pojištění za právní vztah, kde platí „má dáti – dal“, tedy že objem vyplaceného pojistného plnění by měl v jejich případě alespoň pokrýt jimi zaplacené pojistné. Jako když má kupní cena odpovídat hodnotě prodávané věci.

„Tak to ale v pojištění z podstaty věci není, pojišťovna vyplácí plnění pouze v případě nahodilé události, a ta nemusí nastat. Někteří lidé pak v takových případech jdou škodě tak říkajíc naproti a podceňují fakt, že páchají trestnou činnost. Často tvrdí, že se pojistná událost stala, ale přitom k ní vůbec nedošlo. Nebo se jim škoda stane, ale reálně jde o škodu, která není kryta pojištěním, tak zalžou ohledně její příčiny. Za třetí jde o situaci, kdy se škoda stala, ale klient nebyl v té době pojištěný. Podvodně pak uzavře pojistnou smlouvu zpravidla ve spolupráci s pojišťovacím zprostředkovatelem, kdy datum předsunou před pojistnou událost. Čtvrtý model je nejčastější – škoda se skutečně stane, například dojde k vykradení pojištěného bytu, a klient si nadsadí rozsah škody,“ dodává Bohman.

Vzrůstající snaha podvádět jde ruku v ruce i s úspěšným odhalováním podvodníků ze strany detektivů. Zatímco v roce 2012 Allianz odhalila podvody za 100 milionů korun, vloni už byla tato částky skoro třikrát vyšší.

Dojemný kočičí příběh

I počasí těchto dnů může inspirovat k pojistnému podvodu. Jeden muž nám oznámil, že mu umrzla vzácná koťata v hodnotě 200 tisíc korun. O vánocích byl navštívit svého známého a návštěvu spojil s prohlídkou jeho domácích mazlíčků, šesti cenných siamských koťat. Po odchodu zjistil, že si u kamaráda zapomněl klíče od svého domu, a tak se k němu vrátil. A mezitím co hledal klíče, nechal otevřené vchodové dveře. Tento nestřežený okamžik prý využili domácí mazlíčci k dobrodružnému výletu do mrazivé noci, který pro ně skončil tragicky. Jejich majitel je údajně ráno našel před domem umrzlé a z jejich ztráty se psychicky zhroutil. Dojemný vánoční příběh srdce detektivů Allianz neobměkčil, neboť v něm od začátku chyběla fakta včetně existence samotných koťat. Šetřením zjistili, že si oba aktéři kočičí historku vymysleli, protože si chtěli vylepšit svoji tíživou finanční situaci. Následně se pod tíhou důkazů doznali.

I majetní švindlují

Klient, který je mimo jiné obchodním zástupcem pojišťoven, nahlásil nehodu svého luxusního vozidla Maserati, kdy měl narazit do sloupu veřejného osvětlení a nárokoval si nemalé pojistné plnění ve výši 250 000 Kč. K nehodě prý došlo pouhý jeden den před koncem pojistné smlouvy. Vyšetřovatelé s využitím moderní techniky zjistili, že k havárii skutečně v uvedeném místě došlo, nikoliv však v uváděný den, ale až později, kdy již nebylo vozidlo kryto pojištěním. Motorista se přiznal, že si datum změnil záměrně.

Galerie (1 fotografie)

transport-logistika.cz, TZ Allianz