Zprávy

Maloobchodníci chtějí expandovat: za každý zavřený obchod v Evropě se otevřou dva nové

Maloobchodní značky z USA vystřídaly v čele žebříčku nejvíce expandujících maloobchodníků Itálii. Michel Kors, Superdry, Cos a 7 For All Mankind jsou nejrychleji expandujícími značkami.

JLL nedávno zveřejnila studii „Destination Europe 2015“, která se zabývá zastoupením a expanzními plány 250 mezinárodních maloobchodních značek na 57 klíčových evropských trzích. Výsledky studie ve srovnání s předchozím průzkumem „Destination Europe 2013“ jasně ukazují, že značky střední cenové kategorie a prémiové značky expandovaly rychleji než zavedené luxusní značky a díky tomu se v žebříčcích posunuly směrem vzhůru.
 
H&M nyní dohnalo řetězec Zara a se 100% přítomností na všech 57 klíčových trzích v Evropě vedou tyto dvě značky žebříček zastoupení na evropských trzích následovány řetězci Mango a Body Shop. Značky původem ze Spojených států díky silně expandujícím prémiovým řetězcům otevřely za poslední dva roky nejvíce nových obchodů a vystřídaly tak v čele evropského žebříčku ty italské. Nejrychleji expandujícím maloobchodníkem byla americká prémiová značka Michael Kors, následovaná Superdry, Cos a 7 For All Mankind.*
 
Kromě toho v posledních dvou letech značně rozšířilo své pokrytí i mnoho evropských značek jako například Ecco či Hugo Boss. A podíváme-li se dále do budoucnosti, můžeme v Evropě očekávat také nový příliv značek z oblasti Asie a Tichomoří. 
 
„Česká republika v tomto směru nijak nezaostává za Evropou. V posledních letech na náš trh vstoupilo mnoho nových značek jak z USA, tak z Evropy. Mezi nimi můžeme jmenovat řetězce Michael Kors, the North Face, Superdry, Tiger, Tosca Blu, Minelli, le Temps des Cerises či Penny Black. Většina těchto nováčků otevírá své obchody pouze v Praze, a to zpravidla prostřednictvím franšízy, spíše než přímého zastoupení. Již zavedené značky jako H&M a Mango se také snaží o další expanzi a/nebo zvažují uvedení nových konceptů. Praha tak pro mezinárodní značky i nadále zůstává nejatraktivnějším trhem, ať už jde o střední cenový, prémiový či luxusní segment, v němž jsme nedávno zaznamenali nový přírůstek do Pařížské ulice v podobě obchodu značky Moncler,“ říká Beatrice Mouton, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí
 
JLL pro střední a východní Evropu.
Blanka Vačkova, senior analytička průzkumu trhu, dodává: „Od posledního průzkumu před dvěma lety stoupl počet značek, jež mají alespoň 80% zastoupení na 57 klíčových evropských trzích. Z původně devíti se jejich součet letos rozšířil na třináct. Jedním z nich je řetězec kaváren Starbucks, jeden ze dvou zástupců tzv. sektoru Food & Beverages (jídlo a nápoje) v top 25 nejvíce expandujících značek. Tím druhým je Nespresso, které se v top žebříčku objevilo letos poprvé. Zatímco Starbucks v České republice expandoval se svou sítí kaváren také mimo Prahu, Nespresso nedávno otevřelo svůj druhý pražský obchod v nákupním centru na Černém Mostě.“
 
 
James Brown, vedoucí průzkumu maloobchodního trhu JLL pro region EMEA, situaci na maloobchodním trhu v Evropě komentuje takto: „Přestože oživení trhu v Evropě samozřejmě neprobíhá všude stejným tempem, jsou předpovědi růstu prodejů nejoptimističtější od počátku dekády. Očekáváme, že expanze maloobchodních značek v Evropě bude pokračovat stejně rychle jako doposud. Avšak každé otevření nového obchodu je nyní mnohem pečlivěji zvažováno a značky mají na vybírané lokace stále vyšší nároky. Zásadní změny v samotné povaze maloobchodu je totiž nutí hledat nové cesty a přístupy a podstatným způsobem tak čeří hladinu současného evropského retailu. Toto všechno vede k poměrně dynamickým změnám v rámci obchodní sítě na evropských trzích. V zásadě tak můžeme říci, že každý obchod, který byl v rámci zefektivnění a přehodnocení obchodní strategie v posledních dvou letech uzavřen, nahradilo otevření dvou úplně nových obchodů.“
 

Přečtěte si také

Back to top button