Motorismus

Nový Ford Mondeo přijíždí se systémem detekce chodců a novými motory

Radarová technologie dále přináší novou funkci měření odstupu (Distance Indication) a technologii adaptivního tempomatu.

Součástí funkce měření odstupu je intuitivní vizuální rozhraní informující řidiče o vzdálenosti od vozidla vpředu. Adaptivní tempomat pak automaticky udržuje nastavený odstup. Přední kamera slouží také systému udržování v jízdním pruhu (Lane Keeping Aid), který navede nové Mondeo zpět do jízdního pruhu, pokud se vůz bez úmyslu řidiče odchýlí od směru vyznačeného vodorovným dopravním značením. Systém rozpoznávání dopravních značek zjišťuje pomocí kamery rychlostní omezení, jejich ukončení a zákazy předjíždění. Tyto informace zobrazuje na displeji v přístrojovém štítu.
 
Historicky nejširší nabídka motorizací
Řidiči, kteří dávají přednost zážehovým motorům, si budou moci vybírat z přeplňovaných jednotek EcoBoost. Vedle motorů o objemu 1,5 a 2,0 l to bude i úsporný a překvapivě výkonný 1.0 EcoBoost, jenž má na kontě bezprecedentní tři vítězství v anketě „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku) v řadě.
 
Nový výkonný motor 2.0 TDCi s dvojicí sekvenčních turbodmychadel nabídne nejvyšší výkon 155 kW (210 k); točivý moment 450 Nm je dostupný již v 2000 ot./min. Model ECOnetic Technology, poháněný motorem 1.6 TDCi, bude mít nejnižší emise CO2 v dané třídě – pouhých 94 g/km. Paleta motorizací bude dále obsahovat inovovaný vznětový motor 2.0 TDCi ve variantách 110 kW (150 k) a 132 kW (180 k).
 
Nové čtyřdveřové Mondeo Hybrid je poháněno kombinací speciálně zkonstruovaného zážehového motoru 2,0 l s dvojicí elektromotorů a lithium-iontovou baterií o kapacitě 1,4 kWh. Jeho nominální emise CO2 nepřekročí hodnotu 99 g/km.* Řada úsporných technických opatření včetně aktivní masky chladiče pomáhá zvyšovat hospodárnost všech motorizací. Spotřeba paliva mezigeneračně poklesla až o 14 procent.
 
Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě 
Jako první evropský model postavený na nové globální platformě pro segment CD bude nové Mondeo prvním vozem s novým zadním zavěšením Integral Link přinášejícím vyšší komfort a současně i lepší ovladatelnost než dosud používaná řešení. Elektrický posilovač řízení (i ten se v Mondeu objevuje poprvé) umožňuje měnit tuhost řízení v závislosti na nastavení adaptivních tlumičů do jednoho z režimů: „comfort“, „normal“ a „sport“.
 
Řidičům neunikne velký rozdíl mezi charakteristikou tlumení v jednotlivých módech. Optimalizovaný protiblokovací systém ABS pomáhá při brzdění z rychlosti 100 km/h zkrátit brzdnou dráhu o jeden metr. „Karoserie tužší o 10 procent v porovnání s předchozí generací a technologie zlepšující ovladatelnost, jako je systém vektorování točivého momentu, dělají z nového modelu dosud nejovladatelnější a nejvšestrannější Mondeo,“ řekl Koesters.
 
Pevnější a bezpečnější
Nový Ford Mondeo používá sofistikované materiály a výrobní technologie, jež ve výsledku znamenají vyšší pevnost a bezpečnost ve spojení s nižší hmotností a lepšími environmentálními vlastnostmi. Jako první v automobilovém průmyslu má nové Mondeo A-sloupky, B-sloupky a střešní oblouky z hydraulicky lisované vysokopevnostní oceli. Nová vnitřní konstrukce pátých dveří z hořčíku na čtyř- a pětidveřových vozech je asi o 40 procent lehčí než běžný ocelový ekvivalent. 
 
„Hmotnost ušetřená během vývoje dává prostor pro nasazení nových řešení, která ušetří palivo, zlepší komfort nebo zpevní karoserii a zvýší bezpečnost,“ uvedl Koesters. „Zlepšili jsme bezpečnost v relevantních oblastech o 40 procent a tento výsledek ověřili v tisících počítačových simulací a 180 skutečných bariérových zkouškách.“
 
Hydraulické lisování využívá stlačenou hydraulickou kapalinu, jež vylisuje plech do mnohem složitějších tvarů, než jaké jsou možné při konvenčním lisování. To dává dílům lepší poměr pevnosti vůči hmotnosti a lepší pevnost v ohybu. Hydraulicky lisované střešní oblouky na Mondeu jsou vyrobeny z menšího množství dílů svařených laserem. Odstranění svarů, jež mohou být slabými body konstrukce, ušetřilo 2,5 kg hmotnosti na každé straně. Konstrukce B-sloupků zmenšila jejich průnik do kabiny při bočním nárazu o 64 mm a zároveň přinesla úsporu 6 kg. Skelet Mondea je z 61 procent tvořen vysokopevnostní ocelí. Na konstrukci střechy je použita teplem tvrzená ocel snižující hmotnost o dalších 0,5 kg.
 
Komfortní a bezpečnostní technologie na výši doby
Řidiči Mondea si mohou užívat jasnější viditelnost díky uvedení adaptivních LED světlometů Ford. Tato sofistikovaná technologie v sobě spojuje „full-LED“ světlomety s jasem podobným dennímu světlu a systém adaptivních světlometů přizpůsobující úhel světelného kuželu okolnímu prostředí a provozním podmínkám. 
 
Pokročilá verze aktivního parkovacího asistentu s funkcí kolmého parkování pomůže řidiči nalézt vhodné parkovací místo a následně do něj automaticky zajet – ať už podélně k chodníku, nebo kolmo. Tato funkce je doplněna o asistent vyparkování (Parallel Park Out), který pomáhá řidiči vymanévrovat z podélného parkovacího místa, a o parkovací senzory pokrývající oblast vedle vozu (Side Parking Aid). Ty pomocí vizuálního znázornění na obrazovce a zvukových signálů upozorňují kromě překážek vpředu a vzadu také na překážky po stranách.
 
Technologie airbagů v zadních bezpečnostních pásech je první systém svého druhu. V novém Mondeu slaví evropskou premiéru. V případě nehody se zadní pásy během 40 milisekund nafouknou, aby se energie nárazu rozložila na pětkrát větší plochu než u konvenčního pásu. K pohodlí řidiče přispěje první elektricky seřiditelný volant s pamětí polohy v daném segmentu, multifunkční sedadla Ford Multi-Contour s funkcí aktivní masáže (dostupné v první polovině 2015) nebo komunikační a zábavní systém Ford SYNC 2.
 
Jako první v segmentu je Mondeo vybaveno technologií MyKey umožňující majitelům naprogramovat do klíče určitá omezení – typicky pro mladé řidiče. MyKey může zamezit přijímání telefonických hovorů nebo omezit maximální rychlost vozu, dále zabraňuje vypnutí asistenčních a bezpečnostních systémů, omezí maximální hlasitost audiosystému nebo znemožní používání audiosystému, pokud řidič a spolujezdci nemají zapnuté bezpečnostní pásy.
 
Prvotřídní komfort
Snížení hluku od kol o 3 decibely vzadu a 2 decibely vpředu je výsledkem aplikace nového zadního zavěšení a přídavných odhlučňovacích materiálů na krytech podvozku, podbězích a předních i zadních dveřích. Hladina aerodynamického hluku poklesla o osm procent a nyní dosahuje hodnot, které bylo dříve možné zažít pouze v prémiovém segmentu.
 
Elegantní, sportovní a vysoce expresivní exteriér i ergonomický a komfortní interiér se pyšní ještě vyšší kvalitou dílenského zpracování. Rovněž povrchová úprava dílů v interiéru a rozsah výbavy dosahují prémiové úrovně. Nové Mondeo se vyrábí ve španělské Valencii. Má nízkou linii střechy připomínající sportovní kupé.
 
Pro variantu kombi je na přání k dispozici otevíratelné panoramatické střešní okno. Uvnitř na řidiče čeká digitální přístrojový štít s analogovým zobrazením přístrojů a dynamicky tvarovaná středová konzola, jež navodí sportovní pocit. „Sedan, liftback i kombi se vyznačují úchvatným designem i kvalitou, stejně jako širokou nabídkou motorizací, která poprvé obsahuje také hybridní agregát. Mondeo nebylo nikdy tak lákavé jako dnes,“ dodal Joe Bakaj, viceprezident Ford of Europe odpovědný za vývoj produktů.
 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button