Motorismus

Come back Frankie Vojtíška s MAN-em

František „Frankie“ Vojtíšek patří mezi legendy českého automobilového sportu a populární řidiče závodních trucků.

Roky jse jeho jméno spájelo se značkou Renault Trucks a jeho výkony zejména na mokrém povrchu patří mezi nejlepší. Pak přišlo zdravotní problémy a po dvouleté přestávce se vrací se svým týmem k závodům tahačů sezóny 2012. Na tiskové konferenci, konané v sídle společnosti MAN Truck & Bus Czech Republic v Čestlicích u Prahy se začátkem března sjelo množství novinářů z Čech, Slovenska, Maďarska, Nemecka a Ruska. Zástupci MAN Truck & Bus Czech a Frankie
OXXO Truck Racing Team tu představil projekt trucku, se kterým budou v letošním roce nastupovat v mistrovství Evropy.
 
Frankie OXXO Truck Racing Team je společným projektem Frankie Truck Racing Teamu a maďarského OXXO Racingu, v jehož čele stojí Ákos Jobbágy. Kromě někdejšího vicemistra Evropy Vojtíška budou tvořit jeho jezdeckou sestavu Jobbágyho krajan Norbert Kiss (nejlepší nováček roku 2011 v ME tahačů) a ostřílený ruský pilot Alexander Lvov, jenž má kromě trucků za sebou i několik startů ve světovém šampionátu cestovních automobilů.
 
V současné době finišují práce na třech závodních ťahačech, za vydatné technické a materiální podpory společnosti MAN, v dílnách v Jablonci nad Nisou. Tří speciály MAN EVO 012/one, jejichž atraktivní design je dílem Doc. akad. sochaře Ladislava Křenka z brněnského Vysokého učení technického, začnou už brzi testovat. Vše musí být hotovo do poloviny dubna, kdy se na trati v jihofrancouzském Nogaru uskuteční oficiální testy. Naostro pak vše vypukne 12. a 13. května na okruhu v tureckém Istanbulu. Kalendář ME obsahuje celkem 11 podniků, včetně tradičního klání v Mostě (1. – 2. září).
 
Náš nejznámější okruhový závodník František Vojtíšek, známý spíše jako Frankie, je tedy spět. Český fanoušek se má v této sezone na co tešit, naši reprezentsanti budou v týmech Buggyra (David Vršecký), MKR Technology s Renault Trucks (Adam Lacko) a Frankie OXXO Truck Racing Team s MAN-em (Frankie Vojtíšek). Frankie patří mezi ostřílené a skušené jezdce, ve startovním poli je starší už jen Švýcar Markus Bösinger s ročníkem narození 1957. V předešlém čísle jsme si kladli otázku, jak naplní Frankie svůj slib o návratu do dvou let. Rozuzlení debat a spekulací teď vzalo zasvé. Frankie nejen, že nepověsil závodění na hřebíček a chce dál jezdit, ale vrací se s celým týmem třech závodních vozům kterému budou fandiť fanoušci z Česka/Slovenska, Maďarska i Ruska.
 
Automobilka MAN Nutzfahrzeuge poskytuje pro tuto sezónu Evropského mistrovství tahačů 10 motorů třídy A, z toho tři pro Frankie OXXO truck racing team. Na tyto motory poskytuje nejlepší servis co se týče pohonných jednotek, ale i ostatních komponent. V Praze byla představena zatím jen studie, neboť vozy se dosud staví v jabloneckých dílnách, ale i tak je zřejmé, že se bude jednat o výjimečné vozy s nadčasovým designem. Vlastní bude konstrukce podvozku. Pohonnou jednotkou je třináctilitrový řadový motor MAN D 2676 RT s výkonem 846 kW (1150 k) a točivým momentem 8 500 Nm. Jedná se o motor třídy A (MAN nabízí pro závody již naladěné a odbrzděné motory ve třech úrovních – A, B, C), tedy nejlepší parametry. Jak prozradil František Vojtíšek, v zadání pro studii byl i požadavek, že bokorys vozu bez kabiny má vytvářet dojem monopostu F1, což se tvůrcům zdařilo. Popři pěkných tahačích z dílny MKRa Buggyra, tak letos přichází další krasavci z české dílny.

 

Přečtěte si také

Back to top button