Zprávy

Operativní leasing na pneu

Společnost Euromaster zajišťuje kompletní péči o pneuhospodářství, a to jak dopravním firmám, tak i osobním fleetům. Vrcholem jejich služeb je PPK – Price per kilometre, což se dá přirovnat k full service operativnímu leasingu na auta. Dopravce totiž platí určitou částku za ujetý kilometr.

Společnost Euromaster je celoevropská síť auto i pneuservisů (2290 míst), zajišťující služby jak pro osobní automobily, tak především pro nákladní vozidla a autobusy. V České republice má 23 poboček, všechny formou franšízy. „Šestnáct z nich se věnuje segmentu nákladních automobilů, které generují 70 % obratu firmy,“ vysvětluje Peter Koval, výkonný ředitel společnosti Euromaster. Jak nám potvrdil, usilovně pracují na rozšíření své sítě. „Naším cílem je dostat se ke čtyřiceti pobočkám.“

Přečtěte si také

Vrchol služeb
Základní filozofie Euromasteru je nabídnout zákazníkovi služby a péči o pneumatiky, protože jenom tak z nich lze dostat maximum. Euromaster nabízí dva základní typy služeb v péči o pneumatiky. Zákazník si může smluvně zajistit kontrakt, který zahrnuje pravidelnou kontrolu stavu pneumatik a vedení přesných záznamů o každé pneumatice. Na základě toho se pak pomocí software doporučuje jejich údržba. V tomto případě jsou pneumatiky v majetku dopravce a ten platí pravidelný měsíční poplatek.

Druhým typem je tzv. PPK – Price per kilometre, volně přeloženo cena za kilometr. „Pneumatika je v majetku naší společnosti a dopravce za ni platí přesně stanovenou částku za každý ujetý kilometr,“ vysvětluje základní princip Peter Koval. Dopravce si vlastně pneumatiky od Euromasteru jenom pronajme, a to včetně služeb. Trochu to připomíná full service operativní leasing na automobily, jenom s tím rozdílem, že jednou za měsíc se platí jenom podle toho, kolik na pneumatikách najede.

Full Services
Stejně jako u operativního leasingu jsou v ceně za kilometr schované i kompletní služby spojené se správou pneumatik. Sem patří nejen pravidelná kontrola, kterou u dopravních firem provádí obvykle mobilní servis přímo u zákazníka, ale také náklady spojené s administrativou, případným poškozením (náklady na výjezd servisu) a pneumanagement, tedy skladování či přezouvání na zimu. Klíčové je samozřejmě si na začátku přesně domluvit podmínky a rozsah služeb. Smlouva typu PPK je také hodně o důvěře a komunikaci, protože hlavně u velkých fleetů se často servisní partner sítě Euromaster „nastěhuje“ k dopravci do jeho areálu.
Služba PPK je obecně vhodná pro větší vozové parky, nebo pokud má firma vozy na více pobočkách po republice, u kterých je složitější si vše pohlídat a obstarat správu vlastními silami. „Navíc jim to výrazně zjednoduší přehled o nákladech na pneumatiky,“ dodává Peter Koval, výkonný ředitel Euromaster. Jednou z prvních firem, využívajících PPK, je firma AVE zabývající se odpadovým hospodářstvím. Ta má více než 550 vozidlových jednotek po celé republice.

Sledování tlaku

Alfou a omegou péče o pneumatiku je sledování tlaku. Toto nezbytné minimum by měl dělat každý dopravce, protože mu to může ušetřit spoustu peněz. Podhuštění kol o 1 bar zvyšuje spotřebu soupravy až o litr, nemluvě o životnosti pláště. Jednou ze služeb, kterou chce Euromaster do budoucnosti víc zajišťovat, je on-line sledování tlaku pneumatik. Základem je monitorování tlaku (TPMS), které není na rozdíl od osobních aut u náklaďáků povinné. Sada pro jednu soupravu vychází na cca 20 000 Kč. O případném úniku vzduchu by měl být informovaný jak řidič, tak případně i dispečer. Euromaster proto plánuje rozšířit svůj počítačový systém Master Care právě o modul TPMS.

Služby i pro osobní fleety
Jak už jsme uvedli na začátku, Euromaster se stará i o osobní fleety, kam se prostřednictvím svých franšízových firem snaží přenést některé služby známé z nákladních vozidel. Jedním z takových příkladů je ostravská společnost MS Auto provozující tzv. Mobilní osobní pneuservis, který jezdí se servisními službami přímo za zákazníkem.

Přečtěte si také

Back to top button