Zprávy

Přijedeme, zkontrolujeme, vyměníme

Společnost EUROMASTER zajišťuje dopravcům prostřednictvím své sítě partnerských pneuservisů komplexní servis pneumatik. Základem služeb je správná péče o ně, kterou zajišťují přímo u zákazníka mobilní i servisy. Vyzkoušeli jsme si, jak takový servis funguje.

Euromaster je celoevropská síť auto- i pneuservisů (2290 míst) zajišťující služby pro osobní, hlavně ale pro nákladní vozidla a autobusy. Přestože je to 100% dceřiná společnost značky Michelin, prodávají a servisují pneumatiky všech výrobců. V Česku republice má Euromaster 23 poboček, z nichž šestnáct z nich se věnuje segmentu nákladních automobilů. Jednou z nich je i Pneucentrum Karlovy Vary, za kterou jsme vyjeli do Stříbra, kde měl u firmy VaK Karlovy Vary servisní výjezd.
 
Deset minut na auto
Základem správné péče o pneumatiky je pravidelná kontrola jejich stavu. Ta se obvykle provádí jednou za tři měsíce, resp. za dva, pokud nákladní vozy jezdí v náročném provozu. Plán údržby se nicméně domlouvá při podpisu smlouvy, kde se se zákazníkem nastavují podmínky pro optimalizaci nákladů. Hlavně u firem provozujících kamionovou dopravu se kontrola obvykle provádí od pátku do neděle, což jim významně šetří náklady. Servis zahrnuje optickou kontrolu stavu pláště a změření tlaku a výšky dezénu, která se zjišťuje obvykle na třech místech. Toto měření se provádí pomocí digitálních přístrojů, přičemž naměřené hodnoty se automaticky bezdrátově přenášejí do tabletu. Ten data v on-line režimu pošle k zákazníkovi a do vlastní databáze. „Kontrola jedné vozové jednotky zahrnující tahač a návěs zabere obvykle zhruba deset minut,“ vysvětluje Jakub Hejda z firmy Pneucentrum Karlovy Vary. Nákladní Tatru Phoenix 8×8 jsme kontrolovali podobně dlouho.
 
Poradí, kdy vyměnit
EUROMASTER používá unikátní software, který na základě algoritmů založených na dlouholetých zkušenostech dokáže navrhnout, kdy je vhodná doba na otočení, přehození nebo prořezání pneumatiky. A to vždy s ohledem na vhodné plánování údržby pro celý vozový park. Majitel firmy či fleetový manažer má přes webové rozhraní snadný přístup ke všem informacím o pneumatikách. Software umí udělat srozumitelné reporty, a to včetně výpočtu efektivnosti. Velmi důležité je nastavit si na začátku pravidla pro to, co se má s pneumatikami v určitý okamžik dělat,“ upozorňuje na poměrně zásadní věc Jakub Hejda a dodává: „Díky tomu nám systém navrhne, zda máme plášť prohodit na jiné místo na autě, otočit na disku, vyměnit, nebo prořezat. Nedochází tak k nedorozuměním, zda už je to na výměnu, nebo ne.“ Je to ale také o rozhodnutí a zkušenostech technika. V případě měřené Tatry už bylo během minulé návštěvy rozhodnuto, že bude třeba vyměnit všechny čtyři pneumatiky na první tandemové nápravě a na druhé se pneumatiky obrátí na disku. Vedle nákladních automobilů se EUROMASTER stará i o zemědělské a stavební stroje, ve Stříbře nás čekala výměna předních kol u bagru JCB.
 
Pojízdná dílna
Výměna pneumatik se provádí na místě u dopravce, resp. firmy. Výjimku představují zemědělské a stavební stroje, jejichž obří kola se obvykle odvážejí na přezutí do dílny s potřebným vybavením. S většinou dnes používaných pneumatik na nákladní auta (ale i menší stavební stroje) si ale poradí na místě. V servisní dodávce (Pneucentrum Karlovy Vary mají tři) totiž mají vše potřebné – mobilní přezouvačku, kompresor, nezávislý agregát, přípravky na výměnu, pneumatické utahováky, hever, sadu na prořezávání nebo vyvažovací prášek. Musím říct, že to byl zážitek sledovat technika Petra Dvořáčka, jak bleskově dokáže vyměnit pneumatiku na Tatře. Poradil si i s kolem od bagru, u něhož výměnu trochu komplikovala skutečnost, že má duši.
 
Nový dezén
Vedle sledování tlaku, přehazování pneumatik na voze a otáčení na disku se dá životnost prodloužit i prořezáním. Nákladní pneumatiky mají po sjetí první vrstvy dezénu stále ještě několik milimetrů aktivní vrstvy, do níž se dá prořezat nový dezén. Touto operací se dá životnost pláště prodloužit o další čtvrtinu, a to hlavně v době, kdy má nejnižší valivý odpor (a tím i spotřebu). A to při zachování veškerých základních vlastností pneumatiky. „Každý plášť má předepsaný postup prořezávání,“ ukazuje mi Pavel Dvořáček manuál. „Některý vzorek mám prořezaný za pár minut, jiný ale dělám klidně i dvě hodiny,“ přiznává. EUROMASTER coby dceřiná firma značky Michelin má samozřejmě největší zkušenosti s jejími produkty, servisují ale i pláště jiných výrobců. Jak ale říká Pavel Dvořáček, nejraději prořezává právě Micheliny, protože mají jednoduše udělané indikátory, které mu poradí, jak hluboko může ještě prořezávat.     

Přečtěte si také

Back to top button