ICOM transport pořádá sérii akcí DEN S ICOM

V sobotu 12. května 2018 jsem se zúčastnil první z řady akcí DEN S ICOM. Konala se na velkém nádvoří jihlavského areálu. Kromě skákacího hradu pro děti jsem si vyzkoušel vše, co měli připraveno pro návštěvníky z řad veřejnosti.

Zájemci si mohli vyzkoušet pod dohledem instruktorů autoškoly řízení nákladního vozu a autobusu. Pro tento účel byl na velkém nádvoří vytyčen zkušební okruh. Že je o takový zážitek velký zájem, naznačovala dlouhá fronta, která se v průběhu dne nezmenšovala. Mezi návštěvníky převažovali mladé rodiny s dětmi. U vystavených vozů byly k dispozici dispečeři a řidiči, aby si mohli se zájemci neformálně promluvit o technice a práci řidiče. Otevřené dveře měl také autorizovaný servis osobních a nákladních vozů Mercedes-Benz. Hostům se věnovali také předsedkyně představenstva Kateřina Kratochvílová a generální ředitel Zdeněk Kratochvíl. Panu Kratochvílovi jsem položil několik otázek.

S jakým záměrem připravujete DNY S ICOM?

Chceme ukázat lidem, kteří mají řidičák jenom na osobák, že autobus nebo náklaďák není na řízení tak složitý, jak se mnohým zdá. Že se s nimi dá jezdit, a že to je možná pohodlnější než jejich osobák. Podstata je v tom, aby veřejnost viděla, co to je ICOM. Že to je moderní společnost, ve které autobusy nemáme starší než šest let, ať jsou to Mercedesy nebo Setry. Chceme jim ukázat jak vypadá top kvalita a v jakém pohodlí jsou u nás nejenom cestující, ale především řidiči. Aby si mohli vyzkoušet sedačku, kabinu, klimatizaci a další špičkové vlastnosti, které náš vozový park má. 

Jak je to u vás s řidičkami?

Jezdíme do světa a víme, že řidičky za volantem autobusu jsou zcela normální jev.

Ve východní Evropě byla odjakživa mužská povolání a ženská povolání. Být řidič, to patřilo mezi “hornická” povolání. To už dávno není pravda. Dnes vozy mají posilovače řízení, pohodlné sedačky, zkrátka jsou přívětivé pro ženy. Dnes již pár řidiček máme, ale myslím si, že ještě tady jsou velké rezervy. Přece jen řidičské povolání je něco jiného, než sedět v obchoďáku u kasy. Má takové kouzlo volnosti. Samozřejmě řidička ví odkud kam musí dojet, ale nestojí nad ní žádný “dráb”.

Jaká je u vás situace s přijímáním cizinců?

Současná legislativa nám příjímání cizinců komplikuje. Jestliže si vyhledáme na Ukrajině zaměstnance, a pak trvá sedm osm měsíců, než se k nám dostane. Mezitím nám ho sebere Polsko nebo Slovensko, kde je vyřízení rychlejší. Tvrdím, že doprava je páteří ekonomiky, bez dopravy to nejde. Jestliže nejsou řidiči, tak se zastaví výroba. Dnes jsou sklady přesunuté na kamióny, všechno je just-in-time a jestliže nejsou řidiči a zaměstnanci, tak říkám, že do dvou let tady bude obrovská krize. Celý proces přijímání cizinců by se měl legislativně zrychlit.

 Kalendář akcí DEN S ICOM:

Datum

Kde

Areál

Pořadatel

12.5.

Jihlava

Areál firmy, Jiráskova 78, Jihlava

ICOM transport

19.5.

Ústí nad Orlicí

Areál firmy, Třebovská 330, Ú.n.O.

ČSAD Ústí n. Orlicí

26.5.

Litoměřice

Na Kocandě 1913/39

ČSAD Slaný

9.6.

Vlašim

Blanická 960, Vlašim

ČSAD Benešov

16.6.

Humpolec

Areál firmy, Okružní 612

ICOM transport

Vystavená technika:

Nízkopodlažní linkový autobus třídy MultiClass Setra S 415 LE business

Standardní linkový autobus Mercedes-Benz Intouro

Tahač návěsů se vzduchovým odpružením Mercedes-Benz Actros

Galerie (6 fotografii)

transport-logistika.cz, Luděk Kortus, foto: autor