Zprávy

Pravidla pro silniční dopravce jdou na ruku západu

ČR má poslední možnost to ovlivnit.

Majitelé dopravních firem s napětím čekají, jak dopadnou vyjednávání o revizi evropské směrnice o vysílání pracovníků, kterou západní část Evropské unie pojala jako ochranu svých vnitřních trhů. Česká republika má poslední šanci ovlivnit rozhodnutí, zdali se nová pravidla budou vztahovat i na sektor dopravy. Pokud doprava ve směrnici zůstane, byrokratické a mzdové podmínky české dopravce zlikvidují.
 
„Je třeba ukončit dlouhé spory o sociálním dumpingu či protekcionistické politice, které rozdělují EU na dva tábory, Česká republika bude nadále vystupovat konstruktivně a snažit se o dialog se západními státy k nalezení kompromisu přijatelného pro všechny, “ dodává ministr Ťok.
 
Pokud se v dalších týdnech nepodaří snahu západní Evropy zastavit, negativně to ovlivní konkurenceschopnost českých firem na evropském trhu. Případ českého řidiče, který si v Německu vymohl doplacení mzdy na tamější úroveň, může být precedentem pro další žaloby. „Skladba mzdy v České republice je přitom vícesložková, což v Německu nebylo vůbec zohledněno,“ upozorňuje na nesrovnatelné podmínky Dlabajová. Hromadné žaloby či tlak odborů mohou mít podle jejích slov nakonec dopad i na velké průmyslové podniky, které si dopravu do zahraničí objednávají. Zasažena tak může být celá česká ekonomika.

Při loňské preventivní kontrolní akci Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva dopravy na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě bylo zjištěno, že zatímco řidiči z nových členských států EU mají většinou k dispozici pracovní smlouvy v několika evropských jazycích, řidiči ze západních států o povinnostech při vysílání často nemají ani základní informace.

Europoslankyně Martina Dlabajová, členka Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a Výboru pro dopravu, připravila několik konkrétních pozměňovacích návrhů na vyjmutí dopravy z působnosti směrnice o vysílání pracovníků. Minulý týden v Bruselu završila již šestou sérii náročných vyjednávání v trialogu, jejíž výsledky značně znepokojily české dopravce. „Znění textu se za celé dva roky vyjednávání výrazně přiblížilo potřebám západoevropských zemí, zejména Francie. Na jejich straně není žádná vůle k tomu, aby se pro odvětví dopravy přijala zvláštní úprava. Tím by došlo k jejímu vynětí ze směrnice, jejíž pravidla jsou původně nastavena pro stavební sektor,“ říká europoslankyně Dlabajová. Jak dodává, těmto zemím jde jen o ochranu vlastního trhu před levnou konkurencí ze střední a východní Evropy.

Přečtěte si také

Back to top button