Na cesty třeba v Česku vynaložit do roku 2030 asi 1,5 bilionu Kč

V Česku třeba vyasfaltovat přibližně 920 kilometrů dálnic. Úředníci pracují na dopravních projektech za 1,5 bilionu Kč (58,09 miliardy eur). Ministerstvo dopravy by potřebovalo 166 miliard Kč ročně. Nyní dostává asi polovinu potřebné částky.

Postaví se alternativa k důležité dálnici D1, Hradecká D11 se dostane až k polské hranici. Z Prahy se bude jezdit do rakouského města Linz bez přerušení.
Ministerstvo dopravy představilo plán, jak do roku 2030 splní požadavek premiéra Andreje Babiše na dokončení dálniční sítě. Pouze uvedená základní síť představuje investice za 494 miliard korun.

Zrychlení výstavby silnic je i přesto, že se na ně nemůže uvolňovat tolik peněz, kolik by bylo třeba, hlavním cílem vládního hnutí ANO. Nespokojenost s jejich výstavbou vyjádřil loni v červnu i předseda vlády Babiš.

"Jsem člověk, který chce mít vše rychle. My tu vedeme diskusi s šéfem Ředitelství silnic a dálnic o termínech, které se mi nelíbí. Řekl jsem panu ministrovi Danovi Ťokovi, že musí pana (ředitele Jana) Kroupu donutit k tomu, aby vše postavil do roku 2025,"uvedl.

Po necelém roce již původní šéfové resortu a ředitelství silnic ve funkcích nejsou. Neplatí ani termín, který se posunul z prakticky nesplnitelného data o pět let. Informoval o tom portál IDNES.cz.

Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka musí stát na výstavbu silnic a železnice vynakládat ročně 166 miliard korun v případě, že chce v příštím desetiletí dokončit dálniční síť a začít výstavbu vysokorychlostních tratí.

Do částky, která znamená vynakládat desetinu státního rozpočtu na dopravní stavby, nejsou zahrnuty náklady na výstavbu propojení Dunaje s Odrou.
Stát letos plánuje věnovat na výstavbu silnic jen 86 miliard korun. A ani ve výhledu na následující roky se nepočítá s razantním zvýšením výdajů na ně.

transport-logistika.cz, TASR