Vídeň do sedmi let nakoupí osmdesát autobusů na elektřinu a vodík za 50 milionů eur

Rakouská metropole dlouhodobě sází na elektromobilitu. Připravuje veřejné zakázky na pořízení 82 autobusů na alternativní pohon, která by do ulic měla vyjet nejpozději do roku 2027. Součástí příprav je i aktuální test elektrobusu eCitaro.

Wiener Linien připravují pro rok 2021 zakázku na 62 standardních autobusů s elektropohonem a dalších deset s vodíkovými palivovými články. V roce 2024 vypíše Wiener Linien zakázku na malé elektrobusy na centrální linky, kde už jezdí elektromidibusy od roku 2013.

První nové bezemisní autobusy ve Vídni vyjedou v roce 2023 a nejdéle do čtyř následujících let se vídeňská flotila rozšíří o všech 82 kusů. Očekávané investiční náklady přesáhnou 50 milionů eur. Na jihu Vídně ve čtvrti Siebenhirten pro elektrobusy vyroste kompetenční centrum a samostatná garáž. Na severu města v garáži Leopoldau zase dopravní podnik zřídí vodíkovou čerpací stanici. První vodíkový autobus by měl dorazit na testování v červnu letošního roku.

Od 22. dubna do 6. května Vídeň testovala dvanáctimetrové eCitaro, a to na pravidelné lince mezi centrem Vídně a palácem Schönbrunn. Vídeňský dopravní podnik už stejný model s kapacitou bezmála 90 pasažérů na stejné trase testoval v lednu 2019. Protože se ale odvětví elektrických pohonů dynamicky vyvíjí, rozhodly se Wiener Linien zkušební provoz zopakovat s vylepšeným vozem. Podle výrobce Mercedes-Benz snížilo nové eCitaro spotřebu energie a i ve vysokých letních teplotách slibuje dojezd alespoň 150 kilometrů bez dobíjení. Dopravní podnik plánuje dobíjet v garáži, vůz půjde nabít i pomocí střešního sběrače. Oproti Citaru s motorem Euro6 navíc výrobce avizuje o 40 % nižší spotřebu pro vytápění, větrání a klimatizaci.

„Jen když adaptované vozidlo detailně prozkoumáme v provozu s cestujícími, zjistíme, zda vyhovuje našim vysokým požadavkům,“ vysvětlil ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer. „Wiener Linien patří k evropským průkopníkům e‑mobility. Už v roce 2013 jsme na dvou linkách v centru zavedli provoz pouze osmimetrových elektrobusů. Nyní je stále důležitější, abychom nasadili i standardní autobusy s tímto ekologickým pohonem,“ dodal Steinbauer.

 

Podobné články