Děláme, co můžeme! Aneb jak se prodávají a servisují nákladní vozy, autobusy či návěsy v době koronaviru

Se zastavením výroby se potýkají nejen i výrobci osobních, ale také nákladních automobilů, autobusů či přípojných vozidel. Ve všech případech ale zůstaly otevřené servisy.

Automobilový průmysl se zadrhl ve druhé polovině března. Jako první sáhlo k zastavení výroby Iveco: „Vzhledem k situaci v Itálii a ve Španělsku jsme ve 12. týdnu uzavřeli závody v Suzzaře, Madridu, Valladolidu, Piacenze i v Brescii,“ řekl nám Vincenzo Nicolò, ředitel Iveco Czech republic a Slovakia. Pak to šlo ráz naráz napříč celou Evropou. „Produkci jsme začali snižovat od 19.3,“ potvrdil Jan Kohlmeier z MAN Trucks&Bus Czech republic a Slovakia. „Výroba v našich závodech v Německu je zastavena od pondělí 23. března,“ potvrdil David Chleboun z Mercedes-Benz Trucks ČR. Ve stejný den se zastavily výrobní linky i značky Volvo Trucks v Gentu a Göteborgu.

Hlavními důvody zastavení byla nejen snaha o ochranu zdraví zaměstnanců, ale velmi často nedostatek dílů od dodavatelů. Většina z nich totiž byla také nucena zastavit své fungování. I proto se v pátek 27. března zastavily linky v závodě Iveco Bus ve Vysokém Mýtě. Už dříve „utichl“ závod EvoBus v Holýšově, kde se vyrábí komponenty autobusů Mercedes-Benz a SETRA.

Tatra nebo Schwarzmüller jedou dál

Ne všude se ale výrobní linky zastavily. „Výroba v Tatře je kapacitně vytížena na maximum, o omezení výroby, zkracování pracovní doby či úpravě směn vedení společnosti zatím neuvažuje,“ sdělil nám na začátku dubna tikový mluvčí Tatra Trucks Andrej Čírtek. Určité problémy vznikají díky zpoždění dodávek komponentů od některých subdodavatelů. „Vedení automobilky to řeší přeskupením plánu výroby na měsíc duben, popřípadě na následující měsíce a sestavením nového pořadí výroby složené z vozidel a agregátů, u nichž má firma subdodávky potvrzeny nebo s velkou pravděpodobností přislíbeny,“ dodává.

Na režim tzv. Kurzarbeitu, tedy zkráceného týdenního režimu přešly výrobní závody značky Schwarzmüller, včetně toho v Žebráku: „Tím se nám podařilo zachovat současný stav zaměstnanců a naplněnost výroby až do konce léta tohoto roku,“ popisuje situaci Milan Peček, obchodní ředitel Schwarzmüller. Ve výrobě jsou samozřejmě nastaveny zvýšené hygienické standardy.

Snad po Velikonocích…

Je jasné, že všichni se chtějí co nejdřív vrátit do „normálu“ a rozjet výrobu. Většina dotazovaných značek opatrně nějaké termíny uvedla. Například MAN či Mercedes-Benz chtějí začít vyrábět 20. dubna, Volvo Trucks o týden později. Netýká se to ale nové generace těžkých řad FH a FMX: „Jejich představení a výrobu jsme byli nuceni přesunout až na podzim,“ říká Vladimír Sklář, obchodní ředitel Volvo Group Czech Republic. „V současné době nemáme žádné bližší informace o zahájení restartu,“ naopak odpověděl Pierre Jean Verge Salamon, generální ředitel Renault Trucks Česká republika. Jasno nemá ani Iveco, kde je to vzhledem k lokaci závodů v nejvíce postižné Itálii a Španělsku pochopitelné.

Jenže problém není pouze v karanténě a omezení pohybu osob: „Výroba vozidel je závislá na stovkách subdodavatelů z mnoha zemí, a dokud nebudou zajištěny subdodávky komponentů, bude obtížné výrobu obnovit,“ upozorňuje na důležitou skutečnost David Chleboun z Mercedesu. To se stalo u Iveco Bus, který prodlužuje zastavení výroby zatím do 19. dubna. EvoBus rovnou potvrdil, že výrobu nerozjede dřív než 28. dubna. 

Prodává se dál, ale méně

Přestože výroba většinou stojí, prodej nových vozidle pokračuje. Kontakt se zákazníky probíhá buď pomocí počítače, nebo přes telefon. V tomto ohledu je segment nákladních vozidel či autobusů specifická, protože zákazníci a prodejci se většinou velmi dobře znají. Při objednání ale záleží na tom, zda si zákazník vybere skladový vůz (importéři obvykle mají nejžádanější specifikace připravené), nebo chce zákazník vozidlo zadat do výroby: „Přijímáme i nové objednávky, ale bohužel bez možnosti potvrzení konkrétního data doručení,“upozorňuje Pierre Jean Verge Salamon z Renaultu.

Předávání již objednaných vozidel pokračuje, ale za zpřísněných hygienických podmínek, a ne tak důkladně jako obvykle. Přebírání nových vozidel komplikuje i omezený provoz registračních míst evidence vozidel.

Dramatické rušení se nekoná

Všichni nám také potvrdili, že naštěstí nedochází k žádnému hromadnému rušení objednávek, i když tomu se nevyhne nikdo. Mnoho našich zákazníků se dostalo do potíží kvůli uzavření provozů továren a omezení v mezinárodní dopravě. Hlavně ti v segmentu automotive. Avšak jsou i zákazníci, jejichž požadavky rostou v návaznosti na zvyšující se poptávku, například v přepravě potravin,“ říká Jan Kohlmeier z MANu. To potvrzuje i David Chleboun: „Vozidla služeb, odpadní hospodářství, přeprava a rozvážka zboží funguje a zákazníci auta objednávají a přebírají. V některých oborech je poptávka po přepravních službách dokonce vyšší.“ Mnohem pesimističtější pohled na věc má Vincenzo Nicolò z Iveca: „Prodej nových vozidel se prakticky zastavil. Zákazníci žádají o odsun převzetí nových vozidel z důvodu poklesu poptávky po jejich přepravních službách v návaznosti na segmenty ekonomiky postižené vládními opatřeními - restaurace a gastronomie (závoz zboží do restaurací), produkční firmy pro zajištění hromadných kulturních a sportovních akcích, automobilový průmysl. S tím souvisí i storna objednávek. S jistou opatrností pokračují dodávky vozidel do rozvážkového a stavebního segmentu.“Milan Peček ze Schwarzmülleru přiznává, že od dubna defacto zastavili aktivní prodej: „Zákazníci čekají na jasné termíny, takže propad poptávek po nových vozidlech je asi 60-70 %.“

Asi nejhorší je situace u zájezdových autobusů, jejichž provozovatelé přišli ze dne na den kompletně o práci. Dopravci se proto snaží často oddálit převzetí již objednaných autobusů a nové se prakticky nepořizují. Navíc to vypadá, že se autobusy budou nechtěně vracet…

Servisy fungují!

Bez větších problémů funguje zásobování náhradními díly a provoz nepřerušily ani servisy. „První týden po uvalení karantény byl samozřejmě nejsložitější, protože zákazníci neměli dostatek informací a všichni vyčkávali,“ popisuje Viktor Tamayo ze Scania Česká republika. Servisy musely přijmout zvýšená hygienická opatření, všichni se snaží o maximální eliminaci kontaktu mezi zákazníkem a přijímacími techniky. Servisy přistoupili k desinfikaci kabin pomocí ozónu. Ta trvá cca 45 minut se zapnutou vnitřní recirkulací ventilace, poté se musí kabina vyvětrat. Až 9 hodin ale zabere taková desinfikace autobusu.

Zároveň se také muselo upravit fungování směn: „Naši kolegové v servisech jsou rozděleni do dvou týmů, které pracují ve 12ti hodinových směnách pondělí–středa/čtvrtek–sobota. Ty nejsou ve vzájemném kontaktu, abychom maximálně eliminovali případné šíření nákazy a zároveň měli v případě problému k dispozici stále jeden kompletní tým,“popisuje obvyklou praxi v servisech Pierre Jean Verge Salamon z Renaultu. Jelikož aut jezdí méně, práce v servisech je také méně. „Plné ruce práce“ mají naopak u Schwarzmülleru v Žebráku, kde jedou naplno. Tatra Trucks například ve své servisní síti nastavila nejvyšší prioritu oprav pro svá vozidla plnicí úkoly u složek ISZ České republiky a armády.

Galerie (9 fotografii)

Podobné články