Silniční doprava

Nová generace nákladních vozidel MAN odhalena!

Společnost MAN Truck & Bus slávnostně odhalila novou generaci svých nákladních vozidel. Zde jsou první informaci a 41 fotek ve fotogalerii na konci článku.

Zcela nová kabina
Velký důraz kladl MAN během představení nové generace na důležitost řidiče a jeho pohodlí. Nová generace přináší několik průlomových změn. MAN řidičům slibuje největší pohodlí, jaké kdy v jeho vozidlech zažili. Při designování nové kabiny se kromě vývojových inženýrů podíleli i samotní profesionální řidiči.

Převodové stupně, brzdný systém i jízdní programy se ovládají páčkou na pravé straně za volantem a jak píše MAN, vše se dá ovládat jedním prstem a i naslepo. Novinkou na kterou jsou v Mnichově hrdí je MAN SmartSelect – ovladač, kterým řidič ovládá multimediální systém a navigaci. Je ergonomicky navržen, řidič si na něj může položit ruku, má při něm „držák“.

Používání jednotlivých funkcí má být nyní ještě jednodušší, díky jednotnému designu grafiky obrazovek. Jsou navrženy tak, aby každý řidič, bez ohledu na jeho trénink a zkušenosti, dokázal řídit vozidlo tak bezpečně a hospodárně jak je to jen možné.

Nové je také zobrazení údajů za volantem. Nová generace používá digitální štít palubní desky. Tachometr i otáčkoměr jsou plně virtuální a rozděleny tak, že se mezi nimi zobrazují další informace, například které asistenční systémy jsou právě aktivní. Obrázky a grafika jsou velmi srozumitelné a jednoduché.

Vzdálenost mezi velkými displeji a řidičem je založena na tzv. televizním principu. Poměrně velká vzdálenost zvyšuje čitelnost pro řidiče v každém věku. Multimediální systém a navigace se zobrazují na 12-palcovém displeji a ovládají se pomocí zmíněného SmartSelect-u. MAN uskutečnil rozhovory s 742 profesionálními řidiči a realizoval 24 studií, aby vytvořil kabinu s maximálním komfortem pro řidiče.

Slibuje úsporu paliva 8%
MAN hned při představení nové generace zmínil úsporu paliva, kterou nová vozidla přinášejí. Má dosáhnout až 8%. Detaily hnací linie a aerodynamiky však během představení do detailů nerozebírali. Systém EfficientCruise funguje na bázi GPS, permanentně registruje aktuální polohu vozidla a směr jízdy. Získané údaje linkuje s mapovými podklady a trasou do cíle cesty, kterou zná z navigačního systému. Systém zná topografii cesty před sebou a podle ní přizpůsobuje optimální rychlost a zvolený převodový stupeň tak, aby dosáhl nejnižší možnou spotřebu paliva.

Jejím základem je centrální počítač, mozek, přes který proudí všechny informace a který kontroluje všechny potřebné procesy. Jeho výhodou je, že všechny nové funkce mohou být nahrány přes internet, stejně jako to známe ze smartphonů. Vozidlo tedy nemusí jít fyzicky do servisu.

To zahrnuje například funkce a aplikace úsporné jízdy či také pomáhá dodržovat stanovené předpisy. Umožňuje také nahrávání softwaru třetích stran, tj softwaru vyvinutého mimo společnost MAN.

Nechybí asistenční systémy
Díky centrální struktuře dokáží různé asistenční systémy mezi sebou efektivněji komunikovat, což zvyšuje schopnosti vozidla. Jako příklad MAN uvádí mapová data, které jsou dostupné centrálně a pomáhají systémem jako je hnací linie, chlazení či systém EfficientCrusie, fungovat proaktivní, pouze tehdy, když je to potřeba. Toto řešení snižuje spotřebu a šetří palivo.

Výborně koordinovaná spolupráce různých senzorů je také jedním z nejdůležitějších principů automatizované jízdy. Všechna nová vozidla jsou vybavena velkým množstvím asistenčních systémů. Novinky zahrnují asistentů jako Turn Assist, který kontroluje mrtvý úhel a zajišťuje bezpečné odbočování a změnu jízdního pruhu.

Přestože je nová elektronická architektura výkonnější, byla navržena jednoduše, protože „čím méně tam toho je, tím méně se toho může pokazit,“ říká inženýr Stefan Teuchert. Více informací, fotek i video vám přineseme už zítra, přímo ze španělského Bilbaa, kde se uskuteční představení nové generace pro novináře.

Nová generace nákladních vozidel v číslech

• 12,000,000 pracovních hodin investovaných do projektu
• 4,000,000 testovacích kilometrů
• 2,800,000 řádků softwarového kódu
• 167,000 pracovních hodin vložených do vytvoření nového designu
• Přibližně 22,000 nových čísel položiekbolo integrovaných do všech oddělení
• 3,000 barev kabiny je dostupných jako standard
• 2,100 zaměstnanců společnosti MAN bylo přímo zapojených do tohoto projektu
• 8 velikostí kabiny nabízí nová generace vozidel
• Do 8 procent méně spotřeby paliva dosahuje nová generace nákladních vozidel
• 4 série: MAN TGX, TGS, TGM nebo TGL
• 1 tým: 36,000 zaměstnanců společnosti MAN Truck & Bus

Přečtěte si také

Back to top button