Euro test 2019 Sibiu, díl 4.: MAN Lion´s Coach

Hlavním tahákem po modernizaci je systém OptiView, což jsou kamery nahrazující vnější zpětná zrcátka. Jenže tato technika vyvolala mezi porotci vášnivé diskuze.

Nová generace MAN Lion's Coach je na trhu přes 2,5 roku, za tu dobu se v Evropě a na Blízké východě prodalo přes 1800 kusů. Z toho bylo 600 kusů bylo ve 13m verzi, takže se není čemu divit, že do Sibiu na Euro Test 2019 MAN přivezl právě tuto verzi. Nominoval ji díky tomu, že letos prošel Lion´s Coach modernizací, která mimo jiné přinesla úpravy na motoru, a hlavně kamerový systém OptiView. Ten jako první dostal Neoplan před IAA, nicméně z nabídky byl později stažen.

Dvě kamery 

Při popisu autobusu snad ani nemůžeme začít jinde než u systému OptiView. Při závěrečné diskuzi poroty, která předchází samotné volbě, vyvolala tato novinka velkou diskuzi plnou zcela odlišných názorů. Základem příplatkového systému, který vyjde na 8000 eur, je dvojice kamer umístěná v jednom držáku na každé straně místo klasických zrcátek. Uvnitř jsou u A-sloupků na výšku orientované displeje, na které se promítají dva obrazy. Jeden klasický, druhý širokoúhlý, podobně jako to mají klasická zrcátka. Na rozdíl od Mercedesu-Benz, který nasadil kamery do modelu Actros (na rozdíl od MANu má jen jednu kameru), ale nemá řidič možnost si snímaný obraz nějak upravit, posunout. Všichni porotci včetně mě se shodli na tom, že by na displeji chtěli vidět víc z boku autobusu. můj vkus bych asi chtěl vidět víc autobusu. Určitá kritika zazněla i má to, že se v displejích všechno příliš odráží. Já sám jsem s tím problém neměl. Jas se přizpůsobuje automaticky, nicméně řidič má možnost si ho jednoduše manuálně změnit kolečkem ve spodní části monitoru jako hlasitost u rádia. 

Okamžitě

Jestliže v Mercedesu-Benz jsem si na displeje na A-sloupcích nějakou dobu zvykal, tak v MANu mi to přišlo zcela přirozené od prvních kilometrů. Možná je to i tím, že už jsem s kamerami měl zkušenost. Hlavní rozdíl ale spočívá v tom, že displej vlevo není tak blízko jako v kabině Actrosu). Přirozeně kamery fungují i v noci, i když na nějaký větší závěr je třeba počkat na velký test. Trochu jsem měl problém s tím, že displej zhoršuje výhled na kruhových objezdech, nicméně podle lidí od MANu ho kvůli zkoušce na převrácení nemohli namontovat přímo na A-sloupek. A ještě jednou jsem si posteskl, že nemám klasická zrcátka. Kamery nedokáží snímat přední roh autobusu, což je při manévrování docela potíž. 

Zajímají vás výhody? Logicky menší aerodynamický odpor. Kamery minimalizují „mrtvý“ úhel, což je důležité především z hlediska bezpečnosti cyklistů a motocyklistů. V oficiálních materiálech uvádějí i nižší TCO.

Další kamery 

Novinkou je také systém Blind Spot Vehicle, který pracuje se záběrem kamer umístěných na zadních rozích autobusu, třetí kamera je v pouzdru na čelním skle. Součástí systému od společnosti Mobileye jsou dva displeje na A-sloupcích plus jeden malý na přístrojové desce. Systém nejen monitoruje prostor kolem autobusu, čte i dopravní značky a zachytí chodce či cyklisty. Jak ale podotkl jeden z porotců, celé to vypadá jak zařízení koupené v aftermarketu. Faktem je, že to trochu narušuje elegantní přístrojovou desku Lion's coache. 

Nová sedadla 

Maximální kapacita 13m verze je 59+1+1, neboť MAN dokáže nad toaletu namontovat dvě sedadla. Testované provedení ale mělo jen 48 míst a v zadní části konferenční uspořádání se dvěma stolky. Výrobce v rámci modernizace začal vyrábět novou generaci sedadel, která jsou lehčí a ušetří při plné kapacitě až 100 kg hmotnosti. Testovaný autobus dostal typ Deluxxo s čalouněním MAN Komfort a musím říct, že se v nich sedí naprosto parádně. Vůbec celý interiér testovaného Lion´s Coache vypadal hodně luxusně.

Testovaný autobus byl také vybavený plošinou pro vozíčkáře, která byla umístěna nad předními koly, takže nezabírala ani litr z 11 m3 zavazadlového prostoru.V něm měli krásně zakomponované dvě elektrokoloběžky i s dobíjením. Inženýři také upravili kinematiku závěsů bočních vík, která jdou zavřít i otevřít lehce jednou rukou.

Všechno je vlažnější

Pohon autobusu s celkovou hmotností až 19,5 t(!) a užitečným zatížením 5,4 t (má novou přední nápravu a speciální pneumatiky), obstarává šestiválec D2676 LOH s výkonem 470 k (346 kW) a maximálním točivým momentem 2400 Nm. V novém modelovém roce byl upraven systém úpravy spalin, který pochází z nákladních aut. Výhodou je větší 60l nádrž na AdBlue. S motorem spolupracuje 12st. automatizovaná převodovka TipMatic Coach, což je vlastně ZF TraXon, ke kterému si ale MAN vyvinul vlastní řídicí software a přidal i další funkce. Jednou z nich je třeba i Speed Shifting, jenže o nějakém rychlořazení nemůže být ani řeč. Hlavně v přímém porovnání s aplikací ve VDL. Německá verze TraXonu totiž řadí citelně pomaleji a vlažněji. Vlažnější dojem mám (nejen já) i z celkové o dynamiky MANu. Přestože má jeho motor stejných 470 k jako VDL, zdaleka nemá takový odpich. Působí těžkopádněji a na přidání plynu reaguje s určitou neochotou. Na druhé straně má Lion´s Coach mnohem komfortnější pérování než nizozemský coach. Jeho mechanické tlumiče podporované měchy odvádějí skvělou práci. 

Stojí za to

Tento plně vybavený autobus přijde na 280 000 eur, a to včetně kamer, rampy pro invalidní vozík a všech asistentů. Za ty peníze získáte opravdu skvělý autobus poskytující vysokou míru komfortu a luxusu. Servisní interval je až 140 000 km.

Galerie (35 fotografii)

Podobné články