Logistika a sklady

U kytek vyhrává čas, spolehlivost a technika

Skladování vytváří důležitý spojovací článek mezi výrobcem zboží a zákazníkem. Má významný podíl na zabezpečení žádoucí úrovně dodavatelského a zákaznického servisu při co nejnižších nákladech. V případě potravin má skladování svá specifika.

„Přijeďte k nám v půl osmé, to je tady největší šrumec. V deset hodin už je tady skoro mrtvo,“ mění mé plány Miroslav Kostolný, zakladatel a majitel společnosti Flor-Express. Tato společnost si od roku 1993 vydobyla téměř dominantní postavení pro mezinárodní i vnitrostátní přepravu řezaných květin a hrnkových a mladých rostlin.

Přečtěte si také

Květinové centrum

Logistické centrum firmy Flor-Express stojí na okraji Kadaně. Nebýt firemních log na návěsech a soupravách, nikdo nepozná, že právě zde je centrum veškeré „květinářské“ logistiky pro Česko a Slovensko. U jedné z osmi ramp na mě čeká Miroslav Kostolný a hned mě začne zasvěcovat do svého businessu. „V tomto obchodu je nejdůležitější přesnost, spolehlivost, slušnost a zkušenosti, a to všechno nabízíme,“ vysvětluje mi, jak se jim podařilo zajistit si téměř dominantní postavení na trhu. Pan Kostolný se společníkem panem Žampachem kolem květin pohybují celý život, zkušenosti získal ve firmě SEMPRA, která byla ve své době československou špičkou. Když vstoupíme do logistického centra, které má rozlohu 3000 m2, udeří mě do nosu omamná vůně květin. Nic pro alergiky. Všude jsou vozíky a pod střechou visí cedule s nápisy všech velkých řetězců a hobby marketů. Panuje zde čilý ruch, řidiči si totiž nakládají soupravy květinami. „Dnes tu máme kolem osmi set vozíků, v hlavní sezóně, která právě pomalu začíná, jich bývá i 2000,“ říká Miroslav Kostolný. Skladovací hala je klimatizována, takže je zde po celý rok optimální teplota pro skladování. I když jak poznamenává Miroslav Kostolný, květiny zde nejsou příliš dlouho…

V neděli je jasno

Flor-Express je přepravní společnost, která denně zajišťuje dopravu z květinových center a burz v Nizozemí (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijsnburg, Venlo) a v Německu (Brémy, Geldern), dvakrát týdně přivážejí zásilku z Italské riviéry a z Dánska. V neděli v devět hodin do rána se uzavírají objednávky a podle toho se ihned udělají zakázky, které se řidičům pomocí tabletů rozešlou. Pro plánování je stále velmi důležitý lidský faktor, který ví, jaké jsou při nakládce a vykládce priority. Z květinových burz se většinou květiny přivezou do Kadaně, kde se roztřídí pro jednotlivé dodavatele a řetězce a řidiči si je poté naloží do svých souprav a rozvezou po celém Česku i Slovensku. Třeba tulipány z Niziemí musí být za 24 hodin v obchodě, a to třeba i v košicích. A tak to jde pořád dokola. „Realizujeme ale i přímé celokamionové závozy, které Kadaní neprojdou,“ vysvětluje Miroslav Kostolný.

CC vozíky

Květiny či sazeničky se přepravují ve standardizovaných CC květinových kontejnerech, které jsou zálohované, očipované a musí se pravidelně vracet. Je to takový koloběh, který není úplně jednoduché pochopit. „Máme pronajatých kolem 3000 vozíků a 10 000 podlah, což nás stojí několik milionů korun ročně,“vypočítává jedno specifikum Miroslav Kostolný. Na kamionech je cca 2400 vozíků, zbytek je někde u zákazníků. Vozíky se musí vracet v CC centrech, pokud tak neučiníte včas, platíte pokutu až 2 eura za den a kus. Zhruba každý třetí kamion veze zpět prázdné vozíky. Logistika vozíků je hodně složitá a vyžaduje zkušenosti.

Nejvíc je Mercedesů

Ve vozovém parku má Flor-Express 55 nákladních vozidel, přes sezónu si najímají i externí dopravce. Zboží ale vozí převážně ve vlastních návěsech. Téměř polovina z toho, 24 aut, tvoří značka Mercedes-Benz, na kterou vsadili od roku 1998 (dokonce je mají i na vizitkách). Vlastní 3 Atega a 21 Actrosů tří generací, a to kvůli spotřebě a spolehlivosti, která je pro ně klíčová. Mají zde ještě DAFy a Volva. Používají jak klasické chladicí návěsy značky Schmitz, tak i tandemy. Ty jsou od firmy Lamberet, které jim vyrábí firma MONTEX, a jsou na podvozcích SVAN. Všechny soupravy jsou dvoupodlažní a mají zdvihací čela DHollandia, která se jim dlouhodobě osvědčila. Květiny se musí převážet ve správné teplotě. Na návěsech používají chladicí jednotky firmy Carrier, mají ale i pár Thermo Kingů. Na tandemech používají „spoďáky“ od firmy Frigoblock a TRS s patente z Holandska.

Vedle květin jsou ale výhradními přepravci pro zdravotnické postele české firmy Linet.

Text: Michal Štengl, Foto: autor

Přečtěte si také

Back to top button