Samedaylogistic - mezinárodní letecká expresní přeprava zásilek s kurýrem

Letecký kurýr s kufříkem a cennými dokumenty není jen výsada tajných služeb nebo diplomacie. V České republice totiž začala fungovat pobočka německé firmy Samedaylogistics, která zajišťuje mezinárodní expresní přepravu zásilek, a to především prostřednictvím on-board kurýrů.

Jak už název německé firmy založené v roce 1996 napovídá, svůj business založila na tzv. expresní, resp. nouzové přepravě zásilek, kdy se snaží o doručení po celém světě, pokud možno v co nejkratším časovém horizontu. A to v režimu door-to-door. Rozvoj expresní kurýrní přepravy zásilek umožnil prudký rozmach letecké dopravy v devadesátých letech minulého století, kdy se s nástupem nízkonákladových společností výrazně zlevnila.

Vše pod jednou značkou
„Pět let provozuji firmu LM Direct Europe, která se zabývá expresní pozemní přepravou zásilek. Velmi často jsme předávali zásilky leteckým kurýrům, tak nás napadlo to spojit dohromady pod jednu značku,“
vzpomíná na začátek nového businessu Lukáš Motyčka. S kolegou z LM Direct Europe Vladimírem Vergašem a jejich společným kamarádem Vítem Studničkou, který pracoval jako letecký kurýr (tzv. On-Board Courrier), proto nejprve založili společnost PriorityOBC, aby měli pod kontrolou celý přepravní proces. Služba Dedicated Road však zůstává i nadále v portfoliu jejich firmy. S ní zabezpečují express pozemní přepravy mimo běžné destinace, a to i do Skandinávie či odlehlých míst jako je Řecko, Sardínie, Mallorca a Malta.

Řekli si o českou pobočku
Jedním z klientů, kterým začali svou službu nabízet, byla i německá společnost Samedaylogistics GmbH. Jak se říká, byli na správném místě ve správný čas. Německá firma totiž plánovala expanzi na další trhy a jejich nabídka je natolik zaujala, že dostali možnost založit a vést formou franšízy českou pobočku Samedaylogistics. Ta zároveň pokrývá i Slovensko. Současně byla otevřena i pobočka v Rumunsku a ve Spojených státech amerických, což dává firmě jako celku možnost realizovat přepravy pod jednou značkou, například na trase EU – US.

Priorita palubní kurýr
Kancelář české pobočky zákazníci najdou ve Zlíně v ulici Sedmdesátá 7055. „Jedním z faktorů výběru naší země bylo i to, že Česko je z hlediska letecké dopravy na strategickém místě. Jsme součást trojúhelníku Vídeň-Praha-Krakov,“ vysvětluje Vít Studnička. Pražské letiště má velmi dobré letecké spojení jak po Evropě, tak i do zámoří. A to jak směrem na východ, tak i na západ. Nejčastěji dnes létají po Evropě, mimo ni směřuje nejvíce zásilek do Číny, Mexika, Malajsie, Japonska nebo do Spojených států amerických. Mimo exporty z Česka a Slovenska realizují také importní přepravy ze Španělska, Tuniska, Maroka, ale i Brazílie.

Automotive, ale i patenty či filmové trháky
Nejčastějšími klienty Samedaylogistics jsou firmy z oblasti automotive a výroby elektroniky. Palubní kurýři ale často převážejí i cenné dokumenty, jako jsou patenty. Jejich služby ale mohou využít i fyzické osoby. „Už jsme také posílali kurýra pro pas, který jedna naše klientka někde zapomněla,“ vzpomíná Lukáš Motyčka. „Kvůli obavě z možného nelegálního zkopírování jsme na různé trhy takto převáželi i americký filmový trhák Avengers,“ doplňuje ho Vít Studnička. Právě diskrétnost a spolehlivost jsou základem veškerých služeb.

Od obálek po objemné zásilky
Hlavní businessem Samedaylogistics je sice přeprava zásilek palubním kurýrem, nicméně poradí si i s většími zásilkami přepravovanými v nákladovém prostoru pasažérských nebo nákladních cargo letadel. K tomu využívají dobrou spolupráci s jednotlivými leteckými společnostmi. „Někdy se i ukáže, že vyjde levněji poslat zásilku přes cargo než palubním kurýrem,“ vysvětluje Lukáš Motyčka. Zásilky do určité hodnoty dokáže proclít samotný kurýr, na větší hodnotu využívají celních agentů. Při nejvyšším stupni naléhavosti, kdy hrozí výpadek ve výrobě, plán odletů nevyhovuje časové tísni, zboží není vhodné pro přepravu osobním letadlem, nebo je trasa nefrekventovaná, nabízí Samedaylogistics řešení i v podobě charterového letu.

Rozhodnutí do hodiny
„Nejsme jediní, kdo nabízí službu Time Critical Delivery. Naší výhodou je ale to, že nejsme obří moloch a ke každému klientovi přistupujeme individuálně,“
říká Lukáš Motyčka. Díky široké síti partnerů zajištěné mateřskou pobočkou nabízejí v Česku emergency služby, pro které doposud musely české firmy za zahraničními korporáty. Každá nabídka se zpracovává individuálně, a tím pádem neexistuje obecný ceník: „Klíčové pro zpracování nabídky jsou dva parametry – kdy a kde se musí zásilka vyzvednout a kdy se musí předat,“ dodává.

Jakmile jsou k dispozici alespoň tyto informace, může se začít připravovat návrh přepravy. Klient může očekávat, že od něj budou vyžadovány doplňující informace. Ty jsou třeba k tomu, aby se mohla forma přepravy optimalizovat pro aktuální potřebu. Díky přístupu do rezervačního systému letenek mají perfektní přehled o leteckém provozu. Letenky kupují prostřednictvím německé centrály, která díky velkému objemu dokáže zajistit zajímavější ceny. A jelikož ty se dnes mění z hodiny na hodinu, platnost zaslané nabídky je omezena mezi 30 a 60 minutami. „Nejde však jen o vyhledání letů. Klienti si musí uvědomit, že expresní OBC přeprava je od A do Z naplánována během 30 minut a jednotlivé kroky se musí dodržet. Vše do sebe musí zapadnout. Během přepravy se vyskytuje nespočet hrozeb ovlivnitelných či neovlivnitelných, se kterými je potřeba v plánování počítat. Pokud klientovi dáme nabídku a on ji schválí do 30 minut, může být klidný. O jeho problém je v tu chvíli postaráno,” vysvětluje Vladimír Vergaš.

Nízkonákladovky jen napřímo
Při plánování dopravy je samozřejmě důležitá i znalost letišť a jak to na nich chodí s odbavením či přestupy. A to je právě jedno z velkých know-how, které do firmy přinesl Vít Studnička: „Obecně se snažíme v případě přestupů mít alespoň dvě hodiny rezervu. Zároveň je naší snahou v případě cesty s přestupem létat s jednou leteckou společností, což zaručuje lepší péči.“ Nízkonákladové letecké společnosti využívají spíš nouzově, a to ještě jenom v případě přímých letů. „Včasné doručení je naší prioritou,“ dodává.

Nicméně někdy ani sebelepší plánování nezabrání nenadálým událostem, které způsobí zpoždění, jako jsou například kolony na silnicích nebo samotné zpoždění letadel. „O nich je ale klient vždy informován. Po celou dobu přepravy dostává informace o stavu zásilky v reálném čase.“

Galerie (8 fotografii)

Podobné články