Motorismus

DAKAR 2020 – 7. etapa: Černý den pro všechny

Závodnickou komunitu zasáhla v průběhu sedmé etapy Rally Dakar 2020 informace o tragické smrti portugalského motocyklisty Paula Gonçalvese.

Jen málokoho proto po dojezdu do cíle zajímaly výsledky a průběžné pořadí. „Těžko něco říkat v den, kdy zemřel tak skvělý motorkář jako Paulo Gonçalves. Je nám to moc líto. Hlavně jeho rodiny, protože to je prostě peklo,“ řekl po konci etapy český závodník Aleš Loprais.


V etapě z Rijádu do Wadi Al-Dawasiru obsadila jeho posádka s Pragou V4S DKR čtvrté místo za trojicí továrních Kamazů a čtvrtá zůstává i celkově. „Byla to docela hezká etapa se spoustou dun. Naše Praga fungovala skvěle, v posádce byla dobrá atmosféra. Místy jsme se krásně přetahovali s Martinem Macíkem. Byl to velmi pěkný vyrovnaný závod a máme i velmi pěkný výsledek, ze kterého máme radost. Je to malé zadostiučinění za naší celoroční dřinu,“ stručně shrnuje frenštátský pilot.

Posádky na vozech MKR Technolgy se nevzdávají
V sedmé etapě zvítězil dosavadní lídr Andrej Karginov, ale pilot Martin van den Brink na něj se severočeským kamionem ztratil na šestém místě necelých deset minut. „Rád bych řekl, že během sobotního dne volna jsme si všichni pořádně odpočinuli, ale opak je pravdou. Volný den je spíš peklo pro mechaniky. U Pascala jsme měnili poškozený diferenciál, přední péra, hodně se vařilo, udělal se kompletní velký servis oleje a provedli jsme nesčetně dalších věcí, aby kamiony byly pro druhou půlku v co nejlepší kondici,“ sdělil Mario Kress, šéf konstruktérského týmu MKR Technology.


Kompletní servis se podařil
Kompletní servis se podařil, ale o to více všechny mrzelo, že Pascalův kamion nemohl po zmíněných pátečních potížích pokračovat v hlavní soutěži. Právě problémy se zadním diferenciálem ho donutily sjet ze závodní trati, protože byl hnán pouze přední nápravou, se kterou by zrádné duny nepřekonal. Penalizace za neprojetí průjezdních bodů znamenala konec v hlavní soutěži.

Pascal de Baar ale v neděli naskočil do soutěže s oranžovým číslem do tzv. minidakaru, tedy do druhé poloviny, která je určena pro závodníky, kteří museli skončit předčasně, ale přitom by jinak mohli jet dál. A holandský jezdec ukázal, že na to on i jeho kamion má, když etapu z Rijádu do Wadi Al Dawasiru zvládl v desátém nejlepším čase. Ještě lépe zajel jeho krajan v židovickém kamionu Martin van den Brink. Tomu patřila šestá pozice. Šlo přitom o nejdelší měřenou etapu letošní ročníku, která měla téměř pět set padesát kilometrů.

O to větší překvapení se odehrálo na samotném čele. Etapu totiž vyhrál lídr průběžné klasifikace Rus Andrej Karginov o pouhé tři vteřiny před druhým Sotnikovem. V přepočtu vyhrál nejdelší etapu jen o neuvěřitelných devadesát metrů. Další dva holandští piloti severočeských speciálů byli klasifikováni na čtrnáctém (Gert Huzink) a sedmnáctém místě (Richard de Groot). Celkové hodnocení tedy vede s kamazem Rus Karginov. K elitní desítce se přiblížil Martin van den Brink z Mammoet Rallysport. De Groot je patnáctý a Huzink čtyřiadvacátý.

Macíkovi bouchla pneumatika, Brabec dojel bez kvaltu
Síly nabrané během volné soboty se hodily také závodníkům týmu Big Shock Racing, protože museli projet nejdelší měřený úsek letošního závodu, čítající 546 km, tedy zhruba vzdálenost srovnatelnou s cestou z Prahy do Budapešti. Bohužel, náročného terénu s technickými dunovými úseky a spletitou navigací se zatím posádka týmu Big Shock Racing nedočkala. Po jízdě v maximální rychlosti, proložené jednou výměnou pneumatiky, speciál Karel ovládaný posádkou Macík, Tomášek, Švanda, dojel do cíle na 13. místě a celkově stále drží 5. pozici.


Motocyklista týmu Big Shock Racing Jan Brabec startoval do nedělní 7. etapy odpočatý, i když se zlomeným malíčkem. Svou jízdu dokončil na 52. etapové pozici, celkově je 39. Tentokrát Honza vtipem nesršel. Anežka, jeho motorka, mu nedovolila naplno využít řazení. A český závodník byl následně zaskočený také neštěstím, které se na trati odehrálo. Členové týmu Big Shock Racing soucítí s rodinou portugalského motocyklisty.

Macík touží po náročnější trati
Posádce Martina Macíka se vydařil úvod dnešní etapy. Dlouhé rychlé úseky absolvoval kamion týmu Big Shock Racing vyrovnanou honičkou v TOP 5. Stačilo ale, aby jedna z pneumatik vypověděla službu a během asi 15minutové zastávky na práci při výměně zadního kola český kamion přišel o několik etapových míst. Do cíle už pokračoval bez dalších zaváhání. A ani s navigací opět nebyl žádný problém.

„Postrádám náročnost Dakaru. Dneska jsme letěli až na 450. kilometr, kde se nám na čisté rovině odseparoval vzorek z pneumatiky. Byla to rána jako z děla. Už jsme se lekli, že je to něco vážnějšího. Ale museli jsme jen vyměnit kolo, čímž jsme ztratili asi 15 minut. Pak už jsme v prachu dojeli bez zásadnějších komplikací. Celá etapa byla rovná, rychlá, pořád letíš 140 km/h, duny minimálně. Technicky nepříliš náročná,“ popisuje Martin Macík.

„Máme jediný problém a to, že je letošní Dakar moc jednoduchý. Technicky i navigačně by to chtělo trochu zpestřit, aby to nebylo jen o rychlosti a o tom, jestli vám vydrží auto. Přáli bychom si nějaký pořádný taháček, v dalších etapách,“ doplňuje navigátor František Tomášek.

Brabec dojel jen s 5 kvalty
Motocyklista týmu Jan Brabec sobotní volno využil na maximum a většinu dne prospal, aby tělu, oslabenému po nedávných úrazech, dopřál tolik potřebnou regeneraci. Ukázalo se také, že po pádu v 5. etapě má zlomený malíček, ale to je pro Jana Brabce nepodstatný detail.

„Teď jsem dorazil do cíle. Jel jsem jenom na 5. kvalt, protože 6ka mi nefungovala. Dnešní etapa byla o ničem. Jedeš 30 km plný plyn, pak zahneš a zase plný plyn. A to bylo celé. První 4 etapy byly rozbíjecí a teď je to rovná vypalovačka. Nejsem ani unavený ani udýchaný, nic,“ hlásil bezprostředně po dojetí do cíle mírně rozladěný Jan Brabec.

Následně ho zasáhla ještě informace o neštěstí, které se dnes na trati odehrálo. „Je mi to strašně líto. Ta rizika si připouštíme všichni, ale současně nemůžete jet Dakar se strachem. Paulo Goncalves byl zkušený závodník. Přeju sílu všem jeho nejbližším. Je to rána, která vás dostane. Bohužel, i to je motorsport,“ řekl k dnešnímu neštěstí Jan Brabec. Byl to letecký den, shodují se třináctí Šoltys a Macháček Jezdci týmu Buggyra Racing zdolali nejdelší a nejrychlejší etapu letošního ročníku Rally Dakar. Oba shodně obsadili ve svých kategoriích třináctou příčku. Smutná zpráva o úmrtí Paulo Goncalvese však zastínila veškerou spokojenost. Celý tým Buggyra Racing vyjadřuje pozůstalým upřímnou soustrast.


Pořadatelé Dakaru letos připravili hodně rychlou soutěž. Kamiony překročily magickou sto kilometrovou rychlost ve třech etapách, přičemž dnešní byla nejrychlejší. V podání vítězného Karginova měla průměrná rychlost hodnotu 108,8 km/hod.

„Dnes se mi to moc nelíbilo, nebyly tam technické pasáže. Jeli jsme furt na omezovači a máme asi čtyři překročení rychlosti. Nic s tím nejde dělat, stačí malé poposkočení a auto se o kilometr zrychlí, a to už se trestá. Nikdo neví, jestli se ten terén změní nebo ne. My si pojedeme to svoje a uvidíme, na co to bude stačit,“ řekl v cíli Martin Šoltys, který se po sedmé etapě posunul v průběžném pořadí na deváté místo.

Dosud nejlepší umístění si na své konto připsal na letošním Dakaru Josef Macháček. „Zvládli jsme souboj s tmou a přijeli za světla. Byla to hodně rychlá etapa, ale dun nebylo mnoho. Technika nám funguje a rychlostně vidíme, že máme šanci bojovat o první desítku. Dnes jsme jen malinko zabloudili, ale čas jsme ztratili hlavně výměnou pneumatiky. Myslím, že mohl pořadatel natáhnout etapu více do v dunách, ale rozhodl se takto. V místě, kde měl nehodu Paulo Goncalves, to bylo hodně ošemetné,“ vzpomenul na tragickou událost motorkáře jezdec týmu Buggyra Racing.

V pondělí bude pokračovat Rally Dakar osmou etapou o celkové délce 713 kilometrů, z čehož bude 474 měřených. Zítra se na trať vydají pouze auta, speciály SSV a kamiony, když pro motorkáře a čtyřkolkáře byla etapa kvůli dnešní smrtelné nehodě zrušena.

Výsledky

7. etapa – Riyadh – Wadi Al Dawasir (546 km) 
1. Karginov (RUS) Kamaz 5:01:02
2. Sotnikov (RUS) Kamaz +0:03
3. Shibalov (RUS) Kamaz +2:05
4. Loprais (CZE) Praga +6:17
5. Viazovich (BLR) MAZ +9:36

Celkově
1. Karginov (RUS) Kamaz 30:06:45
2. Shibalov (RUS) Kamaz +21:12
3. Viazovich (BLR) MAZ +46:39
4. Loprais (CZE) Praga +1: 55:21
5. Macík (CZE) Iveco +2:19:12

Přečtěte si také

Back to top button