Motorismus

DAKAR 2020 – 6. etapa: Konečně den volna

Převaha Kamazů pokračuje, statečně jim však vzdorují českí jezdci. Loprais se drží na 4. a Macík na 5. místě! Pekně za sebou dorazili oba Češi i do cíle šesté etapy. Loprais jako šestý a Macík jako sedmý. Dakar je ve své polovině a na jezdce čeká zasloužený odpočinek.

Macík si brousil zuby na dunu, dojel 5. celkově. Brabec zklidnil jízdu a mrznul Včerejší 6. etapa Dakaru posádce žlutého kamionu týmu Big Shock Racing výborně sedla, vybojovala v ní 6. místo a získala tak 5. celkovou pozici. Konečně byly na programu oblíbené duny, které Martin Macík se spolujezdci Františkem Tomáškem a Davidem Švandou mají rádi. A možná se etapa českým jezdcům vydařila i proto, že šlo o poslední část závodu před zaslouženým dnem volna a pospíchali do bivaku. Karel, jejich kamion, letěl od startu až do cíle jako blesk a posádka neudělala žádnou zásadnější chybu.

„Od startu do cíle jsme letěli bez většího zaváhání. Každý kamion, který jsme předjeli se s námi chvilku snažil závodit a pak nás nechal jet. Projížděli jsme krásné písčité roviny a duny. Potkali jsme i jednu nádhernou vysokou, ale bohužel jsme ji jen štrejchli. Já už jsem si na ní brousil zuby, David už mi aktivně podfouknul, abychom byli připravení, a nakonec nic. Neposlali nás do ní. Škoda,“ popisuje Martin Macík páteční jízdu.

Etapa byla perfektně zvládnutá i navigačně. „A mně zatím nepřijde, že by navigace byla zásadně obtížnější, jak pořadatelé varovali. Buď mají tak dobře udělané roadbooky, že všechno dobře sedí, nebo už jsme vytrénovaní. Půlku Dakaru máme za sebou a mně zatím nepřijde, že bychom měli nějaký větší navigační stres nebo problém,“ dodává navigátor František Tomášek.


I motocyklový jezdec týmu Big Shock Racing Jan Brabec se v pátek těšil do cíle, aby mohl po 6 perných dnech seskočit z motorky, které říká Anežka. Honza se konečně chystal dopřát delší klid kolenu, které mu během Dakaru jistí několik voperovaných šroubků. Aktuální 6. etapu Dakaru dokončil neohrožený závodník z Nosislavi u Brna na 42. místě, v celkovém hodnocení je i po několika profesionálně zvládnutých pádech a penalizaci 37.

Brabec už se nechce rozvěsit
Motocyklista týmu Big Shock Racing Jan Brabec 6. etapu Dakaru nejdříve rozjel naplno, po 100 km se ale ozvala noha. To Honzu zklidnilo, ubral plyn a s klidem a rozvahou dojel až do cíle. „V předchozí etapě bylo dobrodružství až moc, takže jsem tentokrát nasadil stabilní tempo, abych neudělal navigační chyby a nepostaral se o další nezapomenutelné zážitky. Teď už si nemůžu dovolit někde se rozvěsit. Dotáhl jsem to dneska úplně v klidu a pohodě až do bivaku,“ popisuje Jan Brabec. „Jinak ráno jsem po 10 km myslel, že to otočím a pojedu zpátky, protože byla taková kosa, že se to nedalo. A to jsem si půjčil vestu od mechaniků,“ uzavírá Brabec a těší se, že se během volného dne také trochu zahřeje.

Posádky ve vozech MKR Technology bojují s nástrahami Dakaru
Jen samé špatné zprávy přichází do stanu týmu MKR Technology. Šestý den dakarské rallye se opravdu dá označit za smolný. Posádky čtyř severočeských renaultů se ale nevzdávají, a i přes všechny patálie všichni přijíždí do bivaku v Riyadh, kde je zítra čeká zasloužený a také doslova vymodlený den volna.

Už zprávy, které zahájily šestý závodní den, nezněly příliš dobře. Palubní mechanik historicky prvního hybridu na věhlasné soutěži Martin Roesing musel soutěž předčasně opustit. V předchozím dnu sebou totiž jeho kamion při sjezdu duny nepředvídatelně prudce trhnul a mechanikovi „louplo“ v zádech. Přes velké bolesti kamion vedený Gertem Huzinkem pomalu dojel do cíle. Původně se nezdálo, že by situace mohla být tak vážná.

„V bivaku ale lékaři Martina prohlédli a výsledek nás zděsil. Zlomený obratel a další dva naprasklé. Gert chtěl ihned ze soutěže odstoupit, ale nakonec se posádka po delší rozvaze rozhodla pokračovat a zkusit jet Dakar bez Martina, aby se hybrid v závodě podrobil dalším testům, které jsou pro jeho vývoj velmi cenné. Jen těžko se dají nasimulovat reálné podmínky Dakaru, a to nakonec vedlo k rozhodnutí pokračovat. Martin se ihned vrátil do Holandska. Všichni jsme s ním a věříme, že jeho rekonvalescence proběhne hladce,“ sdělil Mario Kress, šéf konstruktérského týmu MKR Technology.

Do 6. etapy nakonec ostře sledovaný hybrid vyjel s dvoučlennou posádkou – pilotem Gertem Huzinkem a navigátorem Robem Buursem. „Pravidla bohužel neumožňují vyměnit člena posádky. Ve dvou to je výrazně těžší. Bez palubního mechanika navíc musíte jet hodně opatrně, aby se cokoli nestalo. Nejen výměna pneumatiky je složitější. Celý kamion je prostě přizpůsobený na tři lidi. Mechanik navíc v dunách pracuje s tlakem v pneumatikách. Nebude to sranda,“ poznamenal Mario Kress.


Huzink si nakonec s téměř čtyřmi sty osmdesáti měřenými kilometry poradil. Na vítězného Karginova ztratil hodinu a dojel šestnáctý. Jen pár minut za ním pak sedmnáctý přijel „fireman“ Richard de Groot. Velkou smůlu už na začátku měl Pascal de Baar, kterému padnul zadní diferenciál a celou etapu jel pouze s pohonem přední nápravy. Do cíle sice dojel, ale za neprojetí průjezdních stanovišť, si vysloužil dvaašedesátihodinovou penalizaci, která ho rázem odsunula z jeho průběžného osmého místa.

V etapě nakonec nejlépe dojel Martin van den Brink, který byl klasifikovaný dvanáctý. Ten ale měl v závěru etapy velmi nešťastný incident, kdy se střetl s autem českého pilota Tomáše Ouředníčka. Rozjetý van den Brink se vyhýbal Ouředníčkovu vozu, který mu stál v cestě, a naopak uhýbal ze stopy, jenže v momentě, kdy se holandský pilot do ní chtěl vrátit, mu tam nečekaně Ouředníčkův vůz vjel a kamion ho trefil do přední části kapoty.

„Tohle byl velmi smolný den. Osobně mě velmi mrzí, že došlo k tomuto střetu s Tomášem. Byla to prostě souhra nešťastných náhod. Oba se k tomu ale postavili chlapsky, v bivaku si vše vysvětlili a společně vše během volného dne dáme dohromady,“ pronesl s tradičním odhodláním Mario Kress.

Náročná polovina závodu pro jezdce Buggyra Racing Team
Tým Buggyra Racing zvládl první polovinu Dakaru. Teď přijde těžký úkolŠestá etapa zavedla jezdce Martina Šoltyse a Josefa Macháčka do prvních velkých dun. Oba se s nástrahami prvního ročníku Rally Dakar na území Saudské Arábie perou statečně, za což je jim odměnou slušné umístění. Jezdec Tatry Phoenix se drží v top ten, pětinásobný vítěz Dakaru postoupil po úvodních problémech do první třicítky.


Před dnem volna si pořadatelé nachystali na posádky dosud nejdelší etapu. A jak je už letos zvykem, nic tady není zadarmo. Martin Šoltys s Davidem Schovánkem a Tomášem Šikolou půjčovali na trati hasící přístroj jezdci hořícího vozu. S obtížností Dakaru se potýkají úplně všichni.

„Na přejezdu mi přestal fungovat intercom, a tak jsme ho ještě před startem měnili za ten, co má Tomáš. Tak si s námi chudák dnes nemohl povídat. Už druhý den nás trápí převodovka, vypadává nám kvalt, tak se s tím trochu pereme. Jinak ale auto funguje velmi pěkně. I když bylo hodně písku, jelo se nám lépe než předchozí dny,“ řekl v cíli čtrnáctý Šoltys.

Každý ostrý kilometr na trati pomáhá ve vývoji nového speciálu Can-Am Buggyra MK50 XRS, a dnes jich Josef Macháček a Vlastimil Tošenovský přidali dalších 478. „Byla to sice dlouhá etapa, ale velice rychlá, protože člověk jede stále povolenou maximálkou. Duny nám nedělaly sebemenší problémy, protože podklad byl poměrně tvrdý. Ten profil je podobný třeba Maroku, kde jsou duny daleko od sebe, nejsou tu žádné záludnosti. Byl to prostě zážitek. I tak jsme dnes dělali jednu gumu a máme několik poznatků, které bychom chtěli ve dni volna na autě změnit,“ řekl už průběžně osmadvacátý Macháček.

„Pro nás je nejdůležitější to, že máme obě dvě auta stále v závodě. Can-Am je ve vývoji a drží se nás dětské nemoci, což jsme ale předpokládali. Podstatné samozřejmě bude auto dovézt až do cíle. Martin Šoltys se drží v první desítce, což byl na jednu stranu náš cíl, ale ono se to lehce řekne a pak hůř dělá. Ten nejtěžší úkol nás ale teprve čeká, a to druhá polovina tohoto Dakaru,“ hodnotil první týden v Saudské Arábii z pohledu týmu Buggyra Racing manažer Jan Kalivoda.

V sobotu čeká na účastníky 42. ročníku Rally Dakar zasloužený den volna, který je situován v blízkosti hlavního města Rijádu. Ale jak to na nejtěžším závodě světa bývá, den volna to především pro mechaniky není ani omylem. Tady se musí veškerá péče věnovat technice, která musí zvládnout druhou polovinu soutěže. Na řadě je zasloužené jednodenní volno, které posádky stráví v bivaku v Riyadhu. V neděli Dakar vstoupí do druhé poloviny. Závod bude pokračovat 7. etapou do Wadi Al Dawasiru. Ta bude opět celá na písku a v dunách dlouhá celkem sedm set čtyřicet kilometrů. Měřený úsek bude mít téměř pět set padesát kilometrů.

Výsledky

6. etapa – Ha’il – Riyadh (477 km)
1. Karginov (RUS) Kamaz 4:56:18
2. Shibalov (RUS) Kamaz +4:21
3. Viazovich (BLR) MAZ +12:32
4. van Kasteren (NED) Iveco +13:55
5. Sotnikov (RUS) Kamaz +14:46

Celkově
1. Karginov (RUS) Kamaz 25:06:20
2. Shibalov (RUS) Kamaz +19:14
3. Viazovich (BLR) MAZ +36:30
4. Loprais (CZE) Praga +1:49:25
5. Macík (CZE) Iveco +1:59:27

Přečtěte si také

Back to top button