Motorismus

DAKAR 2020 – 4. etapa

Stupně vítězů ovládli poprvé Kamazy, dařilo se MKR Technology, Lopraisovi a výborně si vede i Martin Macík. Čtvrtou etapu z Neomu do Al Ula dlouhou přes čtyři sta padesát kilometrů zcela ovládly ruské kamazy, které letos poprvé obsadily kompletní stupně vítězů. Nejlépe zajel právě Šibalov před týmovými parťáky Karginovem a Sotnikovem.

Spokojenost v MKR Technology
Kressovy kamiony jsou opět v desítce. A tentokrát se v plné kráse všem předvedl tolik sledovaný hybrid. Severočeský kamion z dílny týmu MKR Technology přijel ve 4. etapě Dakaru na 5. pozici. „Konečně se zadařilo a klukům po těch několika smolných dnech také trochu přálo štěstí, tak hned ukázali, co v nich je,“ měl radost šéf konstruktérského týmu Mario Kress, že se historicky první hybridní kamion na Dakaru už také dokázal probojovat mezi elitu. S hybridním speciálem přijel v pátém nejrychlejším čase pilot holandského týmu Riwald Dakar Gert Huzink. Na nejrychlejšího Rusa Šibalova ztratil přesně čtrnáct minut. V elitní desítce ale byly hned dva severočeské renaulty z dílny MKR Technology.

Osmá příčka totiž patřila Huzinkovu kolegovi Pascalu de Baarovi. Krajan Martin van den Brink z Mammoet Rallysport byl tentokrát dvanáctý a nebyl by to Dakar, pokud by přece jen někde nepřišly technické potíže. Ty tentokrát potkaly posádku pilota Richarda de Groota. Zatímco včera se trojice sedící v trambusovém renaultu K 520 v hasičských barvách týmu Firemen Dakar radovala ze skvělé „brambory“, tentokrát se na trati prala s potížemi na převodovce.

„Kluci zkusili zastavit a problém opravit během etapy, ale bohužel se jim to nepovedlo, tak museli pokračovat výrazně pomaleji, protože jim nešly některé rychlosti vůbec zařadit,“ sdělil roudnický mechanik týmu MKR Technology Daniel Kozlovský. Posádka nakonec ztratila lehce přes dvě hodiny, když byla klasifikována na jedenadvacáté příčce.

Macíkovi došly pneumatiky, celkově je ale stále na 4. pozici
Ve 4. etapě Dakaru dojel kamion Martina Macíka do cíle na zaslouženém 10. místě a vybojoval tak skvělou 4. pozici v celkovém hodnocení. Středeční etapa přitom byla pro tým Big Shock Racing velkou neznámou. Pilot Martin Macík, ani jeho spolujezdci Tomášek se Švandou před startem netušili, jak se jejich závodní speciál Karel bude chovat po nočním zásahu mechaniků, kteří se snažili odhalit příčinu nižšího výkonu vozu. A naštěstí se potvrdilo, že kamion už zase jede na plný plyn.

A předvedl to hned v úvodu náročné etapy, která posádce přinesla 2 proražené pneumatiky, trial ve skalách i další honičky s Kamazy. „Na začátku to jelo krásně, všechno cajk. Letěli jsme, Lopík nás pěkně pustil, honili jsme se s Kamazy. Pak najednou… představte si, že lezete s kamionem po skalách. No, odnesly to postupně 2 pneumatiky. A vezeme si s sebou v etapě jenom 2 náhradní. Do cíle zbývalo 70 km a šutry, kam se podíváš. Všichni jsme měli stažené zadnice. Ale David nafoukal pneumatiky, aby držely, František našel nejkratší cestu a naštěstí jsme to v pořádku dojeli. A dobrá zpráva je, že Karel už má zpět svůj výkon. Takže zítra na to znovu vlítneme,“ halasil v cíli Martin Macík.

I když český kamion v konci etapy přibrzdil, aby předešel dalšímu defektu, v cíli zavládla pozitivní nálada. František Tomášek si pochvaloval, že konečně nasbíral pár pěkných zážitků pro připravované besedy Posedlí Dakarem, které se hned po návratu českých závodníků rozjedou po celé ČR a také v Bratislavě. Pro tým Big Shock Racing je zásadní, že se po mravenčí práci sedlčanským mechanikům podařilo odstranit závadu, která ubírala výkon závodnímu speciálu.

Brabec dośel i bez navigace
Jan Brabec je bojovník tělem i duší, což dokázal i ve 4. etapě, když dojel na 65. místě a celkově získal 40. pozici po penalizaci za neprojetý bod, když mu přestaly fungovat navigační přístroje. Závodnické ego se mu zatím daří držet na uzdě, uvědomuje si, že Dakar se teprve teď začíná dostávat do obrátek a pokouší se rozumně rozložit síly.

„Já mám svůj úkol jasný. Jet v pohodě, držet navigaci. A to se mi zatím celkem daří, ale je to brutal. Kdo letos Dakar dojede, ten vyhrál. Po 9 hodinách slézám z motorky. Nefungoval mi speedocup ani azimut, protože vypadl konektor. Hledal jsem body přes oči a nejelo se mi dneska vůbec dobře. Ale jsem zdravý v cíli. To je hlavní,“ vzkazuje Brabec. Šoltysova nejtěžší etapa života, Macháček pomáhal motorkáři Další nemilosrdný den mají za sebou jezdci týmu Buggyra Racing, těm se opět nevyhnuly problémy s pneumatikami. Čtrnáctý nejrychlejší čas mezi kamiony si na své konto připsala posádka ve složení Šoltys – Schovánek – Šikola, která i dnes musela na Tatře měnit prasklou pneumatiku.

„Dnes to bylo dlouhý a těžký. Byla to snad nejtěžší etapa, co jsem kdy jel. Opět mnoho šutrů a dělali jsme jedno kolo. Nechápu, jak vepředu mohou tak letět, protože to jsou strašný rány. Párkrát jsme si ji pěkně dali, byla to hrozná roztloukačka. Tatra drží skvěle. Uchází nám jen jeden měch, ale to se nyní opraví a frčíme dál. Teď už se ale těším do postele,“ uvedl v cíli jezdec týmu Tatra Buggyra Racing.

Neoddechli si ani Josef Macháček s Vlastimilem Tošenovským. Úvod se jim vydařil na výbornou, když se drželi v polovině etapy na skvělém osmém místě. Pak ale měnili dvakrát pneumatiku a museli zvolnit. Více náhradních gum už neměli. Cestou ale ještě pomáhali motorkáři, a tak je čekala opět jízda za tmy. „Dnes to byl masakr. Mnoho aut je z důvodu defektů stále na trati. My taky měnili dvě roztržené gumy a modlili se, abychom dojeli.

Nakonec jsme zastavili u jednoho motorkáře. Volali jsme mu helikoptéru, ale ty už nebyly ve vzduchu. Strávili jsme u něj dost času a etapu museli dojet za tmy, což bylo další peklo,“ uvedl v cíli jezdec speciálu Can-Am Buggyra MK50 XRS. Po čtvrtém dnu a převaze kamazů se změnil i lídr průběžné klasifikace soutěže kamionů.

Do čela se dostal Rus Karginov, vítěz závodu z roku 2014, který přeskočil Bělorusa Vjazoviče. O jednu příčku výše pak poskočil Pascal de Baar, který je aktuálně osmý jako nejlepší z pilotů židovických speciálů. Dakar na novém území Saudské Arábie ale nepoleví ani ve čtvrtek. V páté etapě z Al Ula do Ha’il na posádky čeká celkem 563 kilometrů, z čehož je 353 měřených. Na řadu přijdou první opravdové duny, které tvoří více jak čtyřicet procent této speciály.

Výsledky
4. et. – Neom – Al Ula (453 km):
1. Shibalov (RUS) Kamaz 4:15:43
2. Karginov (RUS) Kamaz +2:41
3. Sotnikov (RUS) Kamaz +9:05
4. van Kasteren (NED) Iveco +13:12
5. Huzink (NED) Renault +14:00

Celkově:
1. Karginov (RUS) Kamaz 15:54:43
2. Viazovich (BLR) MAZ +10:43
3. Shibalov (RUS) Kamaz +15:02
4. Macík (CZE) Iveco +59:16
5. Loprais (CZE) Praga +1:08:55

Přečtěte si také

Back to top button