DAKAR 2020 – 3. etapa

Česká republika má na Dakaru opět bohaté zastoupení. Ve startovním poli jsou Češi ve všech kategoriích a naši zemi reprezentují i vozidla tímu MKR Technology Maria Kreisse, který stavěl čtyři speciály Renault Trucks. Dva speciály Tatra Jamal má na Dakaru také společnost Fesh Fesh Group.

V kategorii motocyklů závodí Milan Engel (KTM), Jan Brabec (KTM), Petr Vlček (Husquarna), Jan Veselý (Husqvarna), Martin Michek (KTM) a Roman Krejčí (KTM). Mezi automobily se na start postavily Martin Prokop (Ford), Tomáš Ouředníček (Ford), Miroslav Zapletal (Ford), Boris Vaculík (Ford) a známá dakarská tvář Martin Kolomý (Ford), který po odchodu z tímu Buggyra přesedlal na osobní auta. Ve čtyřkolkách závodí Tomáš Kubiena (Ibos) a Zdeněk Tůma (Yamaha), v speciálech SSV/buggy zase Josef Macháček (Can-Am).

Český klan mezi kamionama
Silnou enklávu jezdců máme v kategorii kamionů. Aleš Loprais jezdící na Prage V4S, Martin Macík Macík na Ivecu, Martin Šoltys na Tatře Phoenix se pokoušejí sesadit z trůnu ruské Kamazy. Ako asistence pro tím jezdí Dakar i Robert Randýsek na MANu.


Fantastický výsledek "hasičů"
Na fantastický úspěch si sáhl pilot severočeského kamionu od MKR Technology Richard de Groot. Jezdec týmu Firemen Dakar si ve 3. etapě dojel pro překvapivou čtvrtou pozici. A v takové konkurenci je z toho u holandských „hasičů“ náhle velké haló. A skvěle si vedly i další tři židovické speciály.

„Richard s posádkou měli takovou radost, že ani nevěřili tomu, jak skvěle zajeli. Zpočátku si mysleli, že je to snad nějaká chyba. Naši mechanici si z nich už začali dělat legraci, že to měli jako nácvik příjezdu k požáru, a proto jim budou muset někde něco zapálit, aby dojezdový čas byl vždycky co nejkratší,“ usmíval se spokojeně Mario Kress, konstruktér čtvrtého nejrychlejšího kamionu 3. dakarské etapy, který dělá čest svému názvu a nechybí mu ani hasičské majáky.

Úterní etapa měřila čtyři sta dvacet kilometrů. Posádky k nim musely urazit dalších téměř osmdesát. S měřenou speciálou si na okruhu, který začal a skončil v Neomu, nejrychleji poradil Andrej Karginov. Ruský Kamaz zvítězil s téměř pětiminutovým náskokem na druhého Bělorusa Vjazoviče.

De Grootův kamion na čtvrtém místě zaostal za vítězem o čtvrt hodiny. Také další severočeské renaulty si mířily do elitní desítky. Pascal de Baar ji uzavřel, Martin van den Brink se do ní se svojí „Sherpou“ jen těsně nevešel, když cílem projel v jedenáctém čase. Potíže opět smolně přibrzdily nejsledovanější kamion Kressovy čtveřice – Huzinkův hybrid. Ten nakonec dorazil do cíle jedenadvacátý. „Kluci se museli na trati zastavit kvůli potížím na diferenciálu. Naštěstí nic vážného, ale hodinu prostě ztratili,“ podotkl roudnický mechanik týmu MKR Technology Daniel Kozlovský.

Celý kvartet židovických kamionů si ale v celkovém hodnocení polepšil. Pascal de Baar poskočil na průběžnou devátou příčku, Richard de Groot je jedenáctý, van den Brink sedmnáctý a Huzink jedenatřicátý. V čele celkové klasifikace je Bělorus Vjazovič, za kterého se posunul vítěz etapy Karginov.

I přes defekty stoupají jezdci týmu Buggyra Racing pořadím vzhůru
V úterní náročné etapě prověřili podmínky i posádky a techniku tímu Buggyra. Obě dvě dnes ztratily čas výměnou protržených pneumatik, i přesto Josef Macháček zajel dosavadní maximum, a to šestnácté místo. Martin Šoltys se v celkovém pořadí posunul na průběžnou osmou příčku. Třetí etapa Rally Dakar přinesla další porci čtyř set čtyř ostrých kilometrů, které z devětapadesáti procent tvořil písek. Podle pořadatelů se navíc jednalo o jednu z nejhezčích scenérií, když se jelo i národním parkem. Na pořadu dne byly i kamenité úseky. Tentokrát tak hodně skloňované kameny této soutěže promluvily i do výsledků jezdců týmu Buggyra Racing.

Martin Šoltys musel se svojí posádkou vyměňovat u svého kamionu gumu v první polovině měřeného úseku, a nakonec dojel do cíle na třináctém místě. „Bohužel kvůli včerejšímu umístění jsme dnes startovali více vzadu a snad prvních sto kilometrů jeli jenom v prachu. Museli jsme trochu riskovat z čehož plynul i defekt pneumatiky. Střední část etapy byla v pohodě, až ke konci jsme zase začali dojíždět motorkáře, a to je v kamionu hodně nepříjemné. Navíc se jelo proti sluníčku, tak doufám, že jsme nikoho nepřejeli,“ rekapituloval etapu jezdec Tatry Phoenix.


Josef Macháček se z devětadvacáté startovní pozice dnes opět prodíral vpřed. Před závěrečným úsekem figuroval ve výsledcích na krásném patnáctém místě s minimální ztrátou na nejlepší desítku. Ale i on musel s Vlastimilem Tošenovským měnit prasklou pneumatiku, což se podepsalo na konečném výsledku. 

„Kdo jel dnes opravdu vysoké tempo, tak měnil pneumatiku. Hodně se i bloudilo, ale Vlastík opět skvěle pracoval. Fungoval také Can-Am, se kterým se jede nádherně. Dělali jsme jednu gumu, ale když vezmu, v čem se jelo, tak se divím, že jich nebylo víc,“ řekl po dojezdu etapy pětinásobný vítěz Dakaru. Po pondělní výhře dojel v 3. etapě mezi kamiony na druhém místě Sergej Vjazovič a i nadále jezdci běloruského Mazu s motorem GYRTECH patří průběžná první pozice.

Macík řešil pneumatiku i výkon, Brabec překvapuje klidnou jízdou
Pilot kamionu Martin Macík z týmu Big Shock Racing navigovaný Františkem Tomáškem a jištěný mechanikem Davidem Švandou, po předchozí vydařené etapě startoval z 5. místa. Hned v úvodu bojoval s nižším výkonem svého kamionu, který na rovných úsecích začal ztrácet rychlost. Následoval defekt a stíhací jízda přes řečiště a kamenité cesty, kde posádka nabranou ztrátu dohnala a do cíle nakonec dojela na výborném 7. místě, v celkovém pořadí je na 4. pozici.

Týmový motocyklista Jan Brabec z bivaku v úterý startoval s klidem. Svou jízdu přizpůsobuje nedávnému zranění. A zdá se, že pokojnější zdolávání trati, které si vyžádalo jeho předešlé zranění, má překvapivě pozitivní výsledky. Zažil však i první pády, které se naštěstí obešly bez následků. Etapu dokončil na 38. místě a celkově drží 33. pozici.


Karel testuje mechaniky
Tentokrát Martin Macík vrazil do cíle 3. etapy na cenném 7. místě a v celkovém pořadí vybojoval skvělou 4. pozici. A to navzdory faktu, že Karel, jeho kamion, ze zatím přesně nezjištěných důvodů, jede na nižší výkon než byla posádka zvyklá před odesláním auta do Saúdské Arábie.

„Hola hola hej, jsme v cíli. Bylo to dneska na začátku trochu pernější. Na dlouhých táhlých rovinách jsme neměli dostatečnou rychlost, zlobil výkon. Proto nám v úvodu ostatní trochu ujeli. Pak jsme udělali pneumatiku, chvíli jsme ji dofukovali, ale ušla nám asi 10 km před neutralizací. I když výměna proběhla v perfektní rychlosti, pár minut jsme ztratili. V poslední části, kde byl terén technicky náročnější a výkon už nehrál takovou roli, jsme to zase začali rychle dotahovat,“ popisoval zážitky z tratě Martin Macík.

Fakt, že Karel nepodává 100% výkon posádku mírně rozladil, ale jezdce současně potěšilo, že i s takovým hendikepem dojeli do cíle na slušném umístění. Mechanici na autě pracovali do pozdních hodin už předešlou noc, ale zatím se nepodařilo zjistit, kde je chyba. Zřejmě se vše spustilo, když se Karlovi během plavby z Evropy na lodi vybila baterie.

„Čidlo na turbu hlásí chybu. Jeden z milionu kabílků může být špatný. Urputně ho hledáme, zatím se nám nepodařilo ho vypátrat, ale dál na tom makáme, aby Karel zase fofroval naplno. Bude to nějaká úplná blbost, ale pěkně nám zatápí,“ popsal situaci palubní mechanik David Švanda.

Posádka žlutého kamionu by také ráda uklidnila fanoušky, kteří si po zhlédnutí videa z 2. etapy dělali starost o zdraví navigátora Františka Tomáška. „Žádný infarkt. Žebírko mi skříplo nerv. Povolil jsem pásy, narovnal hrudník a na rovné cestě si to sedlo. Pak si mě vzal ještě pod ruce fyzioterapeut Martina Prokopa a jsem zase junák,“ vzkazuje Tomášek.

Brabcovi nedávná nehoda dodala klid
Motocyklista týmu Big Shock Racing Jan Brabec ve 3. etapě zažil první lehčí pády. Ty se naštěstí obešly bez vážnějších následků. Český jezdec přesto příjemně překvapuje klidnou jízdou bez zásadnějších navigačních chyb. „Dneska jsem jel lážo plážo. Vím, že nohu budu ještě potřebovat. Jsme teprve na začátku, velká dálka před námi. V hlavě pořád ještě mám nedávný úraz, proto když naberu velkou rychlost, naskočí mi automaticky záklopka. Ještě bude chvilku trvat, než si zvyknu na 100% tempo. Ale paradoxně mi to i pomáhá víc se soustředit na navigaci,“ popisuje Brabec, který do cíle 3. etapy dojel na 38. místě a celkově vybojoval 33. pozici.

Středeční 4. etapa povede z Neomu do Al Ulau a jezdcům nabídne celkem 676 kilometrů, z čehož 453 bude měřených. Ostré kilometry tak už čtvrtým dnem stále narůstají. I tentokrát pořadatelé slibují těžkou navigaci a jezdci si budou muset dávat znovu pozor na pneumatiky, když se pojede po kamenitých a písečných cestách.

Výsledky - kamiony
Výsledky – 3. et. – Neom - Neom (427 km):
1. Karginov (RUS) Kamaz 3:59:15
2. Viazovich (BLR) +4:54
3. Shibalov (RUS) Kamaz +11:13
4. de Groot (NED) Renault +15:25
5. Loprais (CZE) Praga +24:59

Celkově:
1. Viazovich (BLR) MAZ 11:34:01
2. Karginov (RUS) Kamaz +2:18
3. Shibalov (RUS) Kamaz +20:01
4. Macík (CZE) Iveco +38:59
5. Nikolaev (RUS) Kamaz +50:12 

Galerie (11 fotografii)

transport-logistika.cz, TZ

Podobné články