Motorismus

Dakar v neděli odstartuje se čtyřmi židovickými renaulty

Už tento víkend odstartuje legendární dakarská rally. Vůbec poprvé se posádky představí v Saudské Arábii, kam se nejprestižnější dálkový závod po devíti letech konání v Jižní Americe přesouvá.

Do dějiště se v noci na pátek přesunul také kompletní tým MKR Technology. Severočeská sestava mechaniků kolem Maria Kresse do závodu připravila kvartet závodních kamionů včetně prvního hybridu na světě, který v proslulé soutěži odstartuje.

Přečtěte si také

„Do Saudské Arábie jsme vyjížděli na dvě party. Ta první odlétala na Nový rok a přebírala závodní techniku, druhá o den později, takže se kluci v bivaku setkali v pátek nad ránem,“ podotkla týmová manažerka Klára Kress.

A program před nedělním ostrým startem bude hodně nabitý. V pátek ráno shakedown, pak se technika přesune do parc fermé. V Džiddě, odkud letošní závod odstartuje, je navíc připravena prezentace nových technologií, při které nebude chybět ani židovický hybrid. „Pořadatelé jsou z našeho odvážného kroku nadšeni. Líbí se jim směr, kterým jsme se rozhodli vydat, protože je v souladu s jejich cestou,“ zmínila se Klára Kress.

Následovat pak budou velmi těžké dva týdny. Na programu je 12. etap. V součtu posádky kamionů budou muset zvládnout téměř osm tisíc kilometrů, z nichž je více než pět tisíc měřených. Posádky ale budou ze 75 % v písku a dunách. Pět etap je pak delších než čtyři sta padesát kilometrů. Má to být jeden z nejtěžších Dakarů v historii. „Samozřejmě, že bychom si přáli úspěch, ale nejdůležitější pro nás bude dojet do cíle ideálně v kompletní sestavě. Zásadní je, aby se nikomu nic nestalo,“ pronesl Mario Kress, konstruktér týmu MKR Technology, kterého zamrazilo ze zprávy, kterou dostal těsně před svým odletem z Prahy, že český pilot Martin Kolomý utrpěl už v shakedownu ošklivou nehodu.

Severočeský tým do boje o letošního beduína vysílá kvartet svých kamionů, které budou pilotovat holandští jezdci. Do hybridu nesoucí označení Renault C460 usedne pilot Gert Huzink z týmu Riwald Dakar. Jeho týmový kolega Pascal de Baar pojede s trambusovým speciálem Renault K520. Stejný vůz povede jezdec Richard de Groot z týmu Firemen Dakar Team. A s typicky červeným kamionem s „čumákem“ zvaným Sherpa pojede stálice týmu Mammoet Rallysport Martin van den Brink. „Všichni mají stejné šance na úspěch. Nikdo nebude nijak upřednostňován,“ řekl Mario Kress.

Přesun z Jižní Ameriky do Saudské Arábie s sebou přinese mnoho novinek. Evropský fanoušek může mít radost z menšího časového posunu, než na který byl zvyklý z předchozích let. V dějišti je o dvě hodiny více. „To je jistě velká výhoda pro diváky. Pro nás je fajn, že se zase podíváme na trochu jiná místa. V Česku navíc teď začalo mrznout, ale díval jsem se, že v Saudské Arábii je průměrná denní teplota kolem 45 stupňů, takže nám by zima být neměla,“ snaží se s úsměvem hledat pozitiva roudnický mechanik týmu MKR Technology Daniel Kozlovský.

Dakar začne v neděli pořádně zostra. V minulých letech byla úvodní etapa spíše symbolická, letos si posádky budou muset poradit celkem s více než sedmi sty padesáti kilometry z Džiddy do Al Wajhy, z nichž je téměř tři sta dvacet měřených. „Je to celkem neobvyklé. První etapa je daleko od procházky růžovou zahradou. Etapa má všechno, co dělá Dakar Dakarem – rychlé a klikaté úseky, duny i kameny. Nic se nesmí podcenit. Určitě je ale pro všechny férovější, že posádky dostanou detailní roadbook až těsně před startem etapy. Tím se maže výhoda bohatších týmů, které do navigace zapojovaly i další navigátory,“ poznamenal Kozlovský.

Dakar tedy odstartuje v neděli od Rudého moře z Džiddy, která je považována za nejbohatší město Blízkého východu i celé západní Asie. Ti nejšťastnější se po dvou týdnech do cíle v Al Qiddiya dostanou v pátek 17. ledna.

Program Dakar 2020:
5.1. – 1. et –- Jeddah – Al Wajh (752 km/319 km)
6.1. – 2. et. – Al Wajh – Neom (401 km/367 km)
7.1. – 3. et. – Neom – Neom (489 km/404 km)
8.1. – 4. et. –- Neom – Al-`Ula (676 km/453 km)
9.1. – 5. et. –- Al-`Ula – Ha’il (563 km/353 km)
10.1. – 6. et. –- Ha’il – Riyadh (830 km/478 km)
11.1. – volný den (Riyadh)
12.1. – 7. et. – Riyadh – Wadi Al Dawasir (741 km/546 km)
13.1. – 8. et. – Wadi Al Dawasir – Wadi Al Dawasir (713 km/474 km)
14.1. – 9. et. – Wadi Al Dawasir – Haradh (891 km/415 km)
15.1. – 10. et. – Haradh – Shubaytah (608 km/534 km)
16.1. – 11. et. – Shubaytah – Haradh (744 km/379 km)
17.1. – 12. et. – Haradh – Qiddiya (447 km/374 km)
Celkem – 7 855 km/ Speciála – 5 096 km

 

Přečtěte si také

Back to top button