Motorismus

Škoda Octavia 4. generace – přblížila se k Superbu

Škoda Auto si pro světovou premiéru čtvrté generace Škody Octavia, svého nejúspěšnějšího modelu, vybrala Veletržní palác v Praze. Mezi stovkami hostů z celého světa byl například i premiér České republiky Andrej Babiš.

Škoda Octavia je historicky nejúspěšnější model mladoboleslavské automobilky, během 60 let se jí prodalo více než 6,5 milionu včetně té první z roku 1959. Novodobá éra Octavie započala v roce 1996. Škoda Auto představila současně liftback i kombi.

Přečtěte si také

Vypadá jako Superb 
Když nová Octavia vyjela z jeskyně připomínající jeden velký krystal, na první pohled mi připomínala Superb. Šéfdesigner Christian Strube a jeho tým totiž vsadili na ostré hrany, které jako první dostal právě Superb. S ním Octavii spojuje třeba i dlouhá kapota vytažená do boků nebo provedení rámu zadních dveří. Nová Octavia má hodně výraznou příď s novým nárazníkem a ostře řezanými, nižšími předními světlomety se standardně dodávanými LED potkávacími, dálkovými světly a světly pro denní svícení. Vůbec poprvé se u Škodovky objevují full LED Matrix světlomety. LED technologii využívají i koncová světla, která považuji asi za nejvýraznější designový prvek Octavie i Octavie Combi.

Zase o kus větší
Se 4689 mm je liftback o 19 mm delší než předchůdce, Combi narostlo do délky o 22 mm. O 15 mm se zvětšila i šířka vozu a o 6 mm na 2686 mm se natáhl rozvor. Díky tomu se zvětšil i vnitřní prostor jak pro posádku, tak i pro zavazadla. Už tak rekordní kufr Octavie Combi pak narostl o dalších 30 l na celkových 640 l, čímž atakuje i o třídu větší vozy. O deset litrů na rovných 600 l si polepšil také liftback.

Zcela nový interiér
Kompletní proměnu má za sebou také přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní. Dominuje jí centrálně umístěná obrazovkou infotainment systému. V kapličce bude výhradně digitální přístrojový štít o velikosti 10,25“, absolutní novinkou je Head-up displej. Ze středového tunelu zcela zmizela páka ruční brzdy, ve standardu bude elektromechanická parkovací brzda. Stejně tak už zde nenajdete volič automatické převodovky, Octavia jako vůbec první Škodovka dostala systémem shift-by-wire pomocí ovládacího modulu s malým přepínačem.



Klasika, plyn i elektrika
Čtvrtá generace bude k dispozici se širokou škálou pohonů pokrývající výkonové spektrum od 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k). Benzinové motory tvoří jednotky 1.0 TSI/81 kW, 1.5 TSI/110 kW a 2.0 TSI/140 kW, diesely zastupuje výhradně 2.0 TDI s výkony 85, 110 a 147 kW. Na CNG bude jezdit 1.5 TSI G-TEC/96 kW, zásobníky na 17,7 kg plynu mají zajistit dojezd až 523 km.

Absolutní novinkou je mildhybridní technologie e-TEC nabízená k 1.0 TSI/81 kW a 1.5 TSI/110 kW zahrnující 48V řemenový startér-generátor a 48V Li-ion akumulátor. Nechybí ani plnohodnotný plug-in hybrid kombinující 1.4 TSI a elektromotor s celkovým systémovým výkonem 150 kW (204 k). Li-ion baterie s kapacitou 37 Ah, respektive 13 kWh umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 55 km.

Přečtěte si také

Back to top button