Testy osobních vozů

BMW 330e iPerformance – Modrá je dobrá?

BMW spojilo svou plug-in hybridní technologii s modrou barvou. Najdeme ji v logu, na krytu motoru nebo i jako jednu z barev osvětlení interiéru. Jak funguje hybrid v podání mnichovské značky, jsme si vyzkoušeli v sedanu 330e.

Na úvod si nejprve vysvětleme, jaký je rozdíl mezi klasickým a plug-in hybridem. Základní princip spojení spalovacího motoru a elektromotoru pro pohon je u obou stejný, hlavní odlišnost je v kapacitě baterie, resp. dojezdu na elektřinu. Zatímco běžný hybrid zvládne ujet obvykle do tří kilometrů (většinou používá baterie typu niklmetalhydrid), plug-in hybrid ujede teoreticky až desítky kilometrů a bývá vybaven externím dobíjením.
 
Až čtyřicet
BMW 330e má v zavazadlovém prostoru lithioiontové akumulátory s kapacitou 7,6 kWh, které by teoreticky měly vydržet až na 40 bezemisních kilometrů (podle homologační normy). Teď v zimě jsem ale ujel něco mezi 20 a 25 km. Pokud ale využijete maximální rychlost 120 km/h, dojezd pochopitelně velmi rychle klesá a brzy se připojí spalovací motor. Jak už označení plug-in hybrid napovídá, akumulátory ve voze se dají třeba externě dobíjet. Z běžné elektrické sítě to trvá necelé tři hodiny, což opravdu není mnoho. Dobíječka je součástí výbavy, zástrčku řidič najde za levým předním podběhem. Specialitou hybridního pohonu BMW je ale režim, kdy se dají baterie dobít i za jízdy, a to až 50 % jejich kapacity. Tento režim ale nedává příliš ekologický smysl, protože v praxi zvýšil spotřebu orientačně o cca litr benzinu. Nejlepší je proto nechat pohon v automatickém režimu, aby si řídil, jak budou oba motory spolupracovat.
 
Čtyři válce a elektromotor
Hybridní řetězec BMW 330e tvoří zážehový přeplňovaný dvoulitr známý z 320i s výkonem 135 kW (190 k), resp. maximálním točivým momentem 290 Nm a elektromotor s 65 kW (88 k) a 250 Nm, který tvoří součást skříně osmistupňové samočinné převodovky ZF. Společně dokáží poslat na zadní kola až 185 kW (252 k) a 420 Nm, což jsou parametry blízké šestiválci (odtud označení 330e). Celý hybridní řetězec sice zvýšil hmotnost vozu o více než dvě stě kilogramů, po dynamické stránce rozhodně strádat nebudete, protože 330e umí být přesvědčivě rychlé. Na stovku zrychlí za 6,1 s. Zásoby síly má opravdu hodně, na našich silnicích oceňuji především skvělou pružnost, která zvyšuje bezpečnost předjíždění.
 
Víte o tom
Stejně jako u každého jiného hybridu má elektronika snahu co nejvíc upřednostňovat elektřinu, hlavně ve městě. Takže neustále vypíná a zapíná spalovací motor, což třeba na rozdíl od hybridů Toyoty vždy doprovází jasně postřehnutelné cuknutí. Naopak se mi líbí, že palubní počítač ukazuje, kolik elektřiny se vyrábí rekuperací (při brzdění), nebo naopak spotřebovává při jízdě. Ne že by to bylo nějak důležité, ale většina hybridů to tají. Inženýrům v BMW se skvěle podařilo naladit brzdy. Přechod mezi rekuperačním brzděním elektromotorem a okamžikem, kdy se do kotoučů zakousnou destičky, není prakticky poznat.
 
U nás to bude mít těžké
V Česku, kde se poplatky za přihlášení auta či daně nijak nevážou na normovanou spotřebu (hodnota 2,1 l/100 km odpovídá tomu, že většinu z měřícího cyklu ujede auto na elektřinu), nedává 330e příliš velký ekonomický smysl. Průměrná spotřeba 7,3 l se totiž nijak neliší od klasického 320i, kdežto cena je o téměř 160 000 Kč vyšší. Stejně jako u konkurenčních plug-in hybridů si tohle auto koupí někdo, kdo je fanda do moderních technologií či uvažuje ekologicky, resp. jeho zaměstnavatel. Tohle auto má ale ještě jednu nevýhodu, místo standardních 60 l má totiž palivová nádrž objem pouhých 41 l.
Michal Štengl, foto autor
 
BMW 330e spojuje to nejlepší ze spalovacího motoru TwinPower Turbo a elektromotoru. Působivá jízdní dynamika doplněná maximální hospodárností a ohleduplností k životnímu prostředí. To vše díky schopnosti jízdy bez emisí s pomocí unikátního konceptu pohonu, který je perfektně přizpůsoben kvalitám BMW řady 3 Sedan.
Modelem BMW 330e a obecně všemi modely kategorie PHEV, kterých je v sou­časné nabídce BMW celkem sedm, chceme ve firemních prodejích zacílit především na nadnárodní společnosti. Právě zde se v mnoha případech již uplatňuje požadavek na maximální povolené hodnoty emisí. Vůz s hybridním pohonem pak může přinést uživateli řešení jeho požadavku na výkonný vůz na jedné straně a na povolený limit emisí na straně druhé.
Největší zájem ze strany firemních zákazníků o PHEV očekáváme u nové verze „pětky“, která se v provedení 540e objeví na našem trhu již ve druhém čtvrtletí příštího roku, tedy velmi brzy po představení nové generace, která na trh přijde v únoru 2017.
Petr Kala, BMW Group Czech Republic
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
BMW 330e
iPerformance
Motor:
zážehový přeplňovaný + elektromotor
Zdvihový objem:
1998 cm3
Max. systémový výkon:
185 kW (252 k)/6000 min-1
Max. točivý moment:
420 Nm/4500 min-1
Maximální rychlost:
225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
6,1 s
Převodovka:
8A
Kombinovaná spotřeba:
2,1 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
7,3 l/100 km
Emise CO2:
49 g/km
Objem zavaz. prostoru:
370 l
Pohotovostní hmotnost:
1660 kg
Celková hmotnost:
2195 kg
Rozměry d/š/v:
4633 x 1811 x 1429 mm
Rozvor:
2810 mm
Cena testovaného vozu:
1 180 900 Kč (bez DPH)

Přečtěte si také

Back to top button