Citroën Berlingo Multispace XTR 1.6 BlueHDi 120 - Skoro SUV

Citroën Berlingo Multispace patří k nejoblíbenějším osobním dodávkám u nás. Ve vrcholné verzi XTR se může pochlubit sadou vkusných plastů. Na pohon všech kol však zapomeňte, spokojit se musíte jen se speciálním systémem regulace prokluzu.

Druhá generace Citroënu Berlingo je na trhu od roku 2008 a za tu dobu prošla dvěma facelifty. Ten první přišel v roce 2012, druhý následoval vloni. U dodávek je celkem běžné, že mají delší životní cyklus než klasická osobní auta. Vždyť první generace se prodávala dlouhých dvanáct let. Takže bráno měřítkem předchůdce, je současné Berlingo ve dvou třetinách svého života.

Změny jen kosmetické

Pokud se zaměříme na vnější vzhled, tak se snaha designérů soustředila jenom na příď, která je lehce předělaná. Verze XTR se v nabídce objevila až ve druhé generaci a charakterizuje ji sada vkusných plastových doplňků chránících karoserii. Nicméně v kombinaci se stříbrnou metalízou tolik nevyčnívají, určitě známe výraznější barvy, které verzi XTR více sluší. Nicméně Berlingo vypadá docela zajímavě a dovedeme si představit, že může oslovit někoho, kdo touží po voze kategorie SUV.

Nový audiosystém

Ještě méně se toho událo v interiéru. Jedinou změnou je zabudování nového audiosystému do horní část středové konzole. Ten má sice barevnou dotykovou obrazovkou s řadou funkcí, nicméně instalace působí hodně násilně. Je až příliš patrné, že se v době vývoje před osmi roky s něčím takovým prostě nepočítalo. Navíc nás trochu iritovalo, že se ovládá třemi tlačítky, která jsou hodně neprakticky až nad obrazovkou. Takže když jsme místo hlasitosti několikrát změnili teplotu klimatizace, rádio jsme raději nastavovali páčkou pod volantem.

Alternativa k MPV

Silnou stránkou Berlinga Multispace je obrovský vnitřní prostor, který nemá mezi běžnými osobními vozy, ale ani MPV, konkurenci. Hlavně nad hlavou je až nadbytek prostoru. Skvělou záležitostí jsou i boční posuvné dveře, které oceníte hlavně při vystupování v úzkých prostorech. Rodiny se třemi dětmi ocení i to, že ve druhé řadě jsou tři samostatná široká sedadla, na něž se bez problémů vejdou tři dětské sedačky vedle sebe. A do zavazadlového prostoru o objemu 675 l naložíte dětský kočárek, aniž byste ho museli rozkládat. Pokud nemáte děti, sedačky sklopíte či vyjmete a naložíte dovnitř dva bicykly, také bez demontáže kol. V tomto ohledu se zkrátka nezapřou užitkové geny, když totiž sedačky ve druhé řadě vyjmete, získáte 3000 l! Navíc náklad může vážit přes 600 kg. Vícečlenným rodinám vychází Berlingo vstříc montáží třetí řady sedadel, která je k dispozici jen u verze XTR za přijatelných 14 000 korun.

Modrá je dobrá

V rámci modernizace se pod kapotu Berlinga nastěhovaly nové motory specifikace Euro 6, a to hlavně naftové čtyřválce 1.6 BlueHDi ve třech výkonových variantách 75, 100 a 120 k. My jsme si vyzkoušeli nejsilnější diesel, který je zcela dostačující. Nicméně pořád je třeba mít na mysli, že Berlingo je hodně vysoké auto, takže 88 kW/120 k není se vzrůstající rychlostí zase až tolik. Stovku zvládne za 11,4 s a víc než 176 km/h z něj nedostanete. Ve většině případů ale budete s dynamikou vcelku spokojeni, stejně jako se spotřebou, která se pohybuje kolem 5,5 l/100 km, což v kombinaci s 54litrovou nádrží zajišťuje komfortní dojezd tisíc kilometrů.

Grip control místo čtyřkolky

Přestože se XTR tváří jako SUV, na čtyřkolku zapomeňte, poháněná mohou být pouze přední kola. Nicméně pro ten správný pocit je na přístrojové desce otočný ovladač, kterým lze nastavit účinek protiprokluzového systému ASR na různé povrchy.

Vysoké slevy

Berlingo Multispace je ideální auto pro živnostníka, který ho používá jak pro rodinu, tak i pro svou práci. Vedle všech již uvedených patří mezi výhody i příznivá cena, díky masivním slevám totiž skvěle vybavené auto s naftovým motorem pořídíte za příznivých 348 492 Kč.

Michal Štengl, foto autor

TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroën Berlingo Multispace XTR

1.6 BlueHDi 120

Motor:

Ř4/vznětový přeplňovaný

Zdvihový objem:

1560 cm3

Max. výkon:

88 kW (120 k)/3500 min-1

Max. točivý moment:

300 Nm/1750 min-1

Maximální rychlost:

176 km/h

Zrychlení 0-100 km/h:

11,4 s

Převodovka:

M6

Kombinovaná spotřeba:

4,4 l/100 km

Komb. spotřeba v testu:

5,3 l/100 km

Emise CO2:

115 g/km

Objem zavaz. prostoru:

675/3000 l

Pohotovostní hmotnost:

1398 kg

Celková hmotnost:

2085 kg

Rozměry d/š/v:

4384 x 1810 x 1862 mm

Rozvor:

2728 mm

Cena testovaného vozu:

348 492 Kč (bez DPH)

Galerie (3 fotografie)

transport-logistika.cz

Podobné články