Testy osobních vozů

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi 4×4 Titanium – Ve dvou se to lépe táhne

Teprve až čtvrtá generace Fordu Mondeo přišla s pohonem všech kol, jehož absence u předchůdců poslala řadu manažerů do rukou konkurence.

Ford Mondeo patří dlouhodobě k nejoblíbenějším fleetovým vozům středního a vyššího managementu. Nicméně dlouho mu v nabídce chyběla verze s pohonem všech kol (krátce ji měla jenom první generace), která naopak nechybí u jeho největších konkurentů, kterými jsou Škoda Superb, Volkswagen Passat nebo Opel Insignia.
 
Hned dvě možnosti
Zájemce o Mondeo 4×4 se může rozhodovat mezi dvěma variantami, a to v závislosti na ochotě utrácet nebo požadované převodovce. Pohon všech kol se totiž nabízí se dvěma variantami dieselu 2.0 TDCi. Výkonnější provedení se 132 kW (180 k) se dodává výhradně s dvouspojkovým automatem PowerShift a ještě jen ve stupni Titanium. Slabší, námi testované provedení se 110 kW (150 k) už můžete mít i se základním stupněm Trend, zase ale jen s manuální převodovkou.
 
Plně automatický
Mondeo používá obdobný systém pohonu všech kol jako SUV Kuga. A to elektronicky ovládanou mezinápravovou lamelovou spojku, která automaticky připojuje zadní kola. Stejně jako podobné automatické systémy jsou po většinu času poháněna výhradně kola přední nápravy, zadní kola se připojují při rozjezdu nebo ztrátě trakce předních kol. V extrémním případě dokáže spojka točivý moment od motoru rozdělit mezi obě nápravy v poměru 50:50. Chcete-li vědět, jak spojka rozděluje hnací sílu od motoru, stačí si palubní počítač přepnout do režimu Intelligent AWD, kde to infografika názorně zobrazuje. O tom, že systém funguje zcela nenásilně a uživatelsky maximálně přívětivě, jsme se přesvědčili na maximum, neboť v době testu v polovině ledna zasypal silnice sníh. Systém spíná okamžitě a zcela nezáludně.
 
Výkonu tak akorát
Mondeo vždy bylo a stále je jedno z největších aut střední třídy, takže i na klasické provedení s pohonem předních kol představuje 350 Nm rozumnou hranici zajišťující bezpečnou dynamiku. Když k tomu ale přidáte bohatou výbavu stupně Titanium a pohon všech kol, který zvyšuje nejen hmotnost (skoro o 80 kg), ale i pasivní odpory, je dynamika Mondea 4×4 celkem logicky horší. Na stovku se rozjede o sekundu pomaleji (10,3 s) než předokolka. Specifikem čtyřkolky je potřeba při rozjezdu dát víc plynu, protože motor musí kromě předních kol roztočit i další ozubená kola v převodovce, hnací hřídel k lamelové spojce a rozvodovku na zadní nápravě. I přes tyto vyšší pasivní odpory nás však Mondeo příjemně překvapilo spotřebou. Papírově má čtyřkolka o 0,7 l vyšší nároky než dvoukolka (4,9 l/100 km), během týdenního testu v opravdu zimních podmínkách jsme jezdili v průměru za sedm litrů. Dálniční přesuny, které budou hlavní doménou Mondea, zvládá do 7,5 l.
 
Rozumný příplatek
Zájemce o pohon všech kol si v případě Mondea připlatí 41 322 Kč (bez DPH), což je méně než v případě Superbu (+53 719 Kč), ale více než u Insignie (v akci +22 314 Kč). Ford Mondeo Kombi 4×4 pořídíte od 671 892 Kč (verze Business Edition), v provedení Titanium vyjde minimálně na 706 529 Kč. Základní dvouletou záruku si můžete rozšířit, doporučujeme si ale připlatit i za jednu ze dvou verzí servisní smlouvy, kterou si předplatíte servis.
Michal Štengl, foto autor
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Ford Mondeo Kombi 2.0
TDCi 4×4 Titanium
Motor:
R4/vznětový
Zdvihový objem:
1997 cm3
Max. výkon:
110 kW (150 k)/3500 min-1
Max. točivý moment:
350 Nm/2000-2500 min-1
Maximální rychlost:
210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
10,5 s
Převodovka:
6M
Kombinovaná spotřeba:
4,9 l/100 km
Komb. Spotřeba v testu:
7,0 l/100 km
Emise CO2:
127 g/km
Objem zavaz. prostoru:
500/1605 l
Pohotovostní hmotnost:
1600 kg
Celková hmotnost:
2330 kg
Rozměry d/š/v:
4867 x 2963 x 1501 mm
Rozvor:
2850 mm
Cena testovaného vozu:
785 620 Kč (bez DPH)
 

 

Přečtěte si také

Back to top button