Iveco New Daily 35S 17 Hi-Matic - Skvělých osm

Automatické převodovky nejsou u dodávek příliš obvyklé, ačkoliv jsou jejich výhody pro každodenní provoz zřejmé. Přesvědčili jsme se o tom za volantem vozu Iveco New Daily s osmistupňovou automatickou převodovkou Hi-Matic.

Dodávky vybavené automatickou převodovkou bychom spočítali na prstech jedné ruky. Pomineme-li elektrické modely Citroën Berlingo a Nissan e-NV 200 (jejich test najdete v tomto čísle), tak automat si můžete objednat pouze do Mercedesu-Benz Sprinter a právě do Iveca New Daily. A to hned osmistupňový, který není obvyklý ani v osobních autech.

Made in Germany

Iveco ji označuje obchodním názvem Hi-Matic, nicméně jejím výrobcem je německá společnost ZF Friedrichshafen. Konstrukčně jde o klasickou planetovou převodovku vybavenou hydrodynamickým měničem. Mezi laickou i odbornou veřejností existují proti automatickým převodovkám stále ještě dost velké předsudky, na něž platí jediné – vyzkoušet si jízdu s automatem. Ty už totiž řadí rychle, plynule a tím i komfortně. Jsou servisně nenáročné a v provozu dokáží ušetřit palivo. Kdo si je jednou vyzkouší, obvykle se již nikdy k manuálnímu řazení nevrátí.

Automaticky i ručně

Převodovka Hi-Matic se ovládá decentním joystickem, který je hned vedle volantu. Po nastartování se standardně nastaví automatický režim řazení. Rozjezdy jsou díky hydrodynamickému měniči plynulé (oceníte při rozjezdu do kopce). Jakmile je auto trochu v pohybu, elektronika měnič okamžitě uzamkne, aby v něm nedocházelo ke zbytečným ztrátám vyvolaným prouděním oleje. Převodovka nabízí dva režimy řazení Eco a Power, které se liší okamžikem i rychlostí řazení. Samotná změna převodů nezabere víc než 0,2 s, navíc je plynulá bez nějakého citelného škubnutí. Ruční řazení se hodí v táhlých klesáních pro brzdění motorem, nicméně i tuto jízdní situaci dokáže elektronika sama rozpoznat a upravit řazení. V závislosti na způsobu používání nabízí Iveco tři typy řídicího programu převodovky: Urban, Regional nebo International.

Pod 2000

Vedle zjednodušeného ovládání vozidla, a tím i zvýšení celkového komfortu pro řidiče, přináší automat další výhodu – snižuje spotřebu. Papírově je na tom sice asi o 0,3 l na 100 km hůře než manuální ústrojí, v reálu však vychází lépe. Osm převodových stupňů totiž dokáže lépe využít charakteristiku motoru, v našem případě 3.0 s 125 kW (170 k) a 430 Nm, a držet jeho otáčky pro spotřebu v optimálním pásmu. Na dálnici ve 130 km/h točí motor v nabídce na osmou rychlost pouhých 1900 ot/min, ve 150 km/h ukazuje otáčkoměr 2100 ot/min. Vedle lepší spotřeby je výhodou i nižší hladina hluku v kabině. Automatická převodovka výrazně usnadňuje ovládání automobilu ve městě, obzvláště když máte tak dlouhou verzi (7,3 m).

Nenáročný servis

Moderní automatické převodovky jsou také mnohem méně náročné na servis než dřív. A to i ve srovnání s manuálním ústrojím, Iveco hovoří o úspoře až 10 %. Nemění se třecí spojka a novou olejovou náplň výrobce předepisuje až po 200 000 kilometrech. Také celková spolehlivost je při dodržování základních pravidel chování k automatu (třeba nevyřazovat při stání) mnohem delší než v minulosti.

Rozumná cena

Příplatek za Hi-Matic činí 1950 eur bez DPH, v přepočtu asi 52 650 Kč, což vzhledem k tomu, co umí a přinese, není nikterak přehnaná cena. Navíc k tomu dostanete i balíček výbavy podle toho, jaký software jste si nechali nainstalovat. Paket Urban obsahuje třeba parkovací kameru, Regional zase samočinnou klimatizaci a součástí balíčku International je mimo jiné odpružená sedačka nebo tempomat.

Michal Štengl, foto autor

TECHNICKÉ ÚDAJE

Iveco New Daily 35S 17

Hi-Matic

Motor:

R4/vznětový

Zdvihový objem:

3000 cm3

Max. výkon:

125 kW (170 k)/3000-3500 min-1

Max. točivý moment:

430 Nm/1250-2600 min-1

Maximální rychlost:

výrobce neudává

Zrychlení 0-100 km/h:

výrobce neudává

Převodovka:

8A

Kombinovaná spotřeba:

8,4/100 km

Komb. spotřeba v testu:

9,5 l/100 km

Emise CO2:

222 g/km

Objem náklad. prostoru:

16 m3

Rozměry náklad. prostoru:

4680 x 1800 x 1900 mm

Pohotovostní hmotnost:

2325 kg

Celková hmotnost:

3500 kg

Rozměry d/š/v:

7260 x 2010 x 2580 mm

Rozvor:

4100 mm

Galerie (3 fotografie)

transport-logistika.cz

Podobné články