Opel Astra 1.0 Turbo Enjoy - Auto roku

Přestože v Česku skončila nová generace Opelu Astra v novinářské anketě až na druhém místě, vše si vynahradila v té evropské, v níž zvítězila. My jsme si vyzkoušeli verzi s litrovým tříválcem, nad kterým se všichni jenom rozplývají.

Opel Astra (s interním označením K) je pro německého výrobce klíčový model v jeho nové strategii Opel Drive. Na českém trhu se nová Astra prodává od loňského léta a významnou měrou přispěla k tomu, že český Opel zažil jeden z nejlepších roků ve své historii.

Méně je více

V podstatě by se dalo říct, že tenhle slogan asi nejlíp provází celou Astru a v některých případech přináší i paradoxy. Ačkoliv je menší, o 50 mm se zkrátila (4370 mm) a o 25 mm snížila (1485 mm), uvnitř nabízí ve všech ohledech více prostoru než její předchůdce, a to hlavně vzadu. Astra nyní uvnitř působí mnohem vzdušnějším dojmem. Řidič jistě uvítá přepracovanou přístrojovou desku, tedy hlavně její středovou část. Místo nepřehledné změti ovladačů tu na něj čeká ergonomicky čisté a uživatelsky přívětivé rozhraní s minimem tlačítek patřících základním funkcím (rádio, telefon a návrat do hlavního menu) a klimatizaci. Zbytek věcí se nastavuje prostřednictvím velkého barevného displeje. Ale nemusíte se bát, rozhodně nehrozí utonutí v hloubi menu. Přímo fantastická jsou sedadla, ta se Opelu opět vydařila.

Ať žije král!

Už při prvních seznamovacích jízdách na Slovensku jsme byli překvapeni z benzinového litrového tříválce, proto naše volba pro test padla automaticky právě na tuto jednotku. A znovu jsme se utvrdili v tom, že je to nejlepší litrový tříválec současnosti. Přestože Kia i Ford nabízejí pro Cee´d, resp. Focus i výkonnější verze než Opel pro Astru, v celkovém kontextu tuto jednotku nepřekonávají. Třeba jenom tím, jak je tento motor utlumen, teprve až někde před zásahem omezovače poznáte, že vám „ukradli“ jeden válec. Stejně tak jeho sladění s pětistupňovou převodovkou (mírně zadrhává) je ve výsledku pro dynamiku i pružnost příjemnější než třeba litr u Kie se šestistupňovým manuálem. Také celková dynamika je lepší. Vše už jenom podtrhuje nízká spotřeba, která běžným jízdním stylem nepřekročí šest litrů. A když se snažíte jet defenzivně, odvděčí se vám motor spotřebou 5,2 l. Dálničním tempem, kdy motor ve 130 km/h vrní lehce nad tři tisíce otáček, proteče vstřikovači každých 100 km asi 7,3 l benzinu. V tomto případě dává downsizing smysl. Ve světle takto nízkých nároků ani nevadí nádrž na pouhých 48 l, protože pokud nejezdíte pořád po dálnici, vystačí na 800 km!

Lehkonohý atlet

Redukce hmotnosti až o 200 kg se projevila nejen v nízké spotřebě, ale také v jízdních vlastnostech. Lehoučký motor totiž „nedrtí“ přední nápravu podobně jako diesely, takže jsme si i s litrovým motorem jízdu opravdu užívali. Základní koncepce podvozku zůstala stejná, vpředu vzpěry McPherson a vzadu vlečená ramena doplněná Wattovým přímovodem, která účinně simulují, že nemá Astra víceprvek. Podvozek Astry je v kombinaci s litrovým motorem opravdu zábavný a hlavně úžasně poddajný, kola neodskakují, ale skvěle kopírují i špatný povrch. Komfort je prostě na jedničku. Povedené je i řízení, lehké a přesné.

Opět velmi široká nabídka

Litrový motor můžete mít ve všech čtyřech nabízených výbavách (Selection, Enjoy, Dynamic a Innovation), přičemž pokud nechcete moc utrácet a přitom sobě nebo svým zaměstnancům nabídnout základní komfort, doporučujeme sáhnout po stupni Enjoy, který už má třeba tempomat, multifunkční volant nebo audiosystém Intellilink s nadprůměrnou mírou konektivity. Takto vybavené auto přijde na 311 487 Kč. Určitě ještě zaškrtněte ergonomické sedadlo řidiče, těch 7438 Kč za to stojí. Pokud byste si chtěli koupit jeden z největších technických highlitů Astry, maticová LED světla, která jsou opravdu fantastická a vřele je doporučujeme, navíc v sadě s nejvyšší navigací přijdou na 33 057 Kč, musíte sáhnout minimálně po třetí výbavě Dynamic.

Michal Štengl, foto autor

Extrémně důležitý model

Astra je pro Opel extrémně důležitý model, v modelovém mixu na ni připadá více než pětina z celkových prodejů. Do nové Astry Opel vtělil všechny přednosti předchozích generací (promyšlený interiér, elegantní design, sofistikované technologie) a eliminoval slabiny (vyšší hmotnost, omezený prostor na zadních sedadlech). Nová Astra je až o 200 kg lehčí, i přes kompaktnější vnější rozměry je uvnitř více místa, jako první vůz své třídy se chlubí skvělými LED Matrix světlomety, její konektivita je nejlepší v segmentu. V ČR je Astra dlouhodobě druhým nejprodávanějším modelem značky Opel a u fleetových zákazníků je to jasná jednička! Proto se tolik těšíme, až se v dubnu na tuzemském trhu objeví i kombi verze Astra Sports Tourer, protože ČR je zřetelně „kombíkový“ trh. Tvrdím, že Astra Sports Tourer 1.0 Turbo bude u fleetových klientů hitem sezony 2016 v segmentu služebních vozů pro střední management!

 Zbyněk Janeček

Fleet manager Opel C&S

TECHNICKÉ ÚDAJE

Opel Astra 1.0

Turbo Enjoy

Motor:

Ř3/zážehový přeplňovaný

Zdvihový objem:

999 cm3

Max. výkon:

77 kW (105 k)/4500-6000 min-1

Max. točivý moment:

170 Nm/1800-4300 min-1

Maximální rychlost:

200 km/h

Zrychlení 0-100 km/h:

11,2 s

Převodovka:

M5

Kombinovaná spotřeba:

4,3 l/100 km

Komb. spotřeba v testu:

5,7 l/100 km

Emise CO2:

99 g/km

Objem zavaz. prostoru:

370/1210 l

Pohotovostní hmotnost:

1198 kg

Celková hmotnost:

1780 kg

Rozměry d/š/v:

4370 x 1809 x 1485 mm

Rozvor:

2662 mm

Cena testovaného vozu:

322 644 Kč (bez DPH)

Galerie (3 fotografie)

transport-logistika.cz

Podobné články