Testy osobních vozů
Opel Mokka 1.6 CDTi ecoFLEX Cosmo – Po čem asistentky touží
Opel Mokka je od pohledu typicky ženské autíčko. Má vše, čím by mohlo dámy zaujmout. Líbivý vzhled, vysoký posaz, atraktivní barvy a navíc se příjemně řídí. Z široké nabídky motorů jsme vyzkoušeli vrcholný naftový čtyřválec 1.6 CDTI.
Opel s modelem Mokka včas zachytil vzestup oblíbenosti malých SUV určených především do města. Hlavně v západní Evropě se tímto crossoverem přesně trefil do vkusu zákazníků, tedy hlavně zákaznic. K žádaným autům ale patří i u nás.
Líbíte se mi
Základním předpokladem pro městský crossover je atraktivní vzezření. Musí sice vypadat jako velké SUV, ve skutečnosti ale nesmí být o moc větší než třeba Corsa, aby se s ním dalo dobře parkovat. A tohle všechno Mokka vybavená sadou plastů a vyšší světlou výškou splňuje. Zatímco zvenku je to obvykle láska na první pohled, uvnitř si na sebe řidička a auto musejí chvíli zvykat. Ne každá žena má chuť se prokousávat zaplavou tlačítek na středovém panelu. I mužům to chvíli trvá, než za jízdy zmáčknou ten správný ovladač. Lehce jízlivá poznámka směřuje i k madlu ruční brzdy, které sice vypadá efektně, nicméně člověk si musí při manipulaci skoro vylomit ruku. Náladu zlepšují skvělá sedadla nebo vysoký posaz, stejně jako vyhřívaný volant, couvací kamera a parkovací čidla vpředu i vzadu. Místa je uvnitř pro čtyři tak akorát, základních 356 litrů v kufru také není málo.
Špička ve svém oboru
Pod kapotou Mokky mohou být dva benzinové a dva naftové motory. Zatímco zážehové 1.6/85 kW (115 k) ani 1.4 Turbo/103 kW (140 k) už dávno nejsou výkřikem poslední doby, vznětový 1.6 CDTI, nabízený ve variantách s 81 kW (110 k) a 100 kW (136 k), patří naopak k tomu nejlepšímu, co dnes v této objemové kategorii spaluje naftu. Na malou a relativně lehkou Mokku (1,3 t) bohatě stačí i slabší verze, námi testované provedení působí skoro až divoce. Hlavně ženskou část populace může poměrně divoký zátah v 1500 otáčkách docela vystrašit. Jinak ale tomuto čtyřválci nelze prakticky vůbec nic vytknout, je pružný, výkonný, skvěle odhlučněný a také velmi úsporný. Od výrobce udávané spotřeby 4,1 l/100 km jsme se totiž vzdálili o necelý litr. Ani na dálnici či ve městě nepřekročí 6,5 l. Na jedno natankování lze ujet kolem 900 km. Menší stížnost od žen směřuje k lehce zadrhávajícímu řazení šestistupňového manuálu a ostřejší spojce.
Skoro až prémiový podvozek
To, proč se nám Mokka ve výsledku tak moc zamlouvá, není na první pohled vidět. To odhalíte až v pohybu. Má totiž skvěle naladěný podvozek, který zajišťuje bezpečné jízdní vlastnosti a báječně tlumí nerovnosti. A to nikoliv za cenu přehnaně měkkých tlumičů, které by způsobovaly přehnané náklony karoserie či snad bouchání do karoserie na propadlých kanálech. Dojem z pérování je skoro až prémiový.
Silná cena a štědrá záruka
Konkurentů má Opel Mokka víc než dost, Renault Captur, Honda HR-V, Nissan Juke nebo Škoda Yeti. Výhodou Mokky je i nabídka pohonu všech kol (+41 322 Kč bez DPH), za který je ale v této kategorii ochotný zaplatit jen málokdo. Základní cena Mokky startuje s akční slevou na 309 834 Kč, nicméně doporučujeme utratit minimálně 347 851Kč za slušně vybavený stupeň Enjoy. Testovaný 1.6 CDTI začíná na půl milionu korun, ve vrcholné výbavě Cosmo už vyjde na 458 595 Kč. Vzhledem ke konkurenci je to ale příznivá cena, navíc obdržíte i pětiletou záruku.
Michal Štengl, foto autor
TECHNICKÉ ÚDAJE
Opel Mokka 1.6 CDTi
ecoFLEX Cosmo
|
|
Motor:
|
R4/vznětový
|
Zdvihový objem:
|
1598 cm3
|
Max. výkon:
|
100 kW (136 k)/3500 – 4000 min-1
|
Max. točivý moment:
|
320 Nm/2000 min-1
|
Maximální rychlost:
|
191 km/h
|
Zrychlení 0-100 km/h:
|
9,9 s
|
Převodovka:
|
6M
|
Kombinovaná spotřeba:
|
4,1 l/100 km
|
Komb. spotřeba v testu:
|
5,0 l/100 km
|
Emise CO2:
|
106 g/km
|
Objem zavaz. prostoru:
|
356/1372 l
|
Pohotovostní hmotnost:
|
1352 kg
|
Celková hmotnost:
|
1789 kg
|
Rozměry d/š/v:
|
4278 x 1770 x 1658 mm
|
Rozvor:
|
2555 mm
|
Cena testovaného vozu:
|
537 768 Kč (s DPH)
|