Škoda Electric a ZČU dokončily tříletý vývoj hybridní autobusu

Po třech letech vývoje se mohl na testovací jízdy po plzeňských ulicích vydat hybridní autobus Škoda H12 z dílen místní firmy Škoda Electric.

Prototyp využívající karoserii městského autobusu Solaris Urbino je navržen jako sériový autobus, využívající jako primární zdroj energie spalovací motor, tedy dieselový agregát. Na vývoji se významnou měrou podílela Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (ZČU), řekla ČTK její mluvčí Kamila Kvapilová. 
    

"Díky navržené koncepci pohonné jednotky je možné autobus relativně snadno přestavět na plně elektrické vozidlo, což bylo jedním z důležitých cílů tohoto projektu," uvedl Zdeněk Peroutka, který vedl výzkumný tým Regionálního inovačního centra elektrotechniky, katedry elektromechaniky a výkonové elektroniky Fakulty elektrotechnické ZČU a skupiny výzkumníků z dopravní fakulty Univerzity Pardubice. 
    

Tým ZČU navrhl pohonnou jednotku autobusu, elektrický pohon a hlavně jeho řízení. Z laboratoří fakulty elektrotechnické vychází řízení hlavního trakčního pohonu s asynchronním motorem, řízení diesel-elektrického agregátu a hlavní inteligence, tedy algoritmy energetického managementu autobusu. "Ty určují rozložení požadované energie pro pohon vozidla mezi jednotlivé zdroje, jimiž jsou spalovací motor, trakční baterie a superkondenzátory," uvedl Peroutka. Energetický management je jednou z klíčových částí, která dodává autobusu výjimečnost, neboť určuje hlavní sledované parametry vozu, tedy spotřebu, dojezd a emise. Univerzita Pardubice vyvinula řízení spalovacího motoru. 
    

"Prototyp je novou platformou pohonné jednotky a kompletní elektrické výzbroje pro hybridní a plně elektrická kolová vozidla MHD, které bude sériově vyrábět plzeňská Škoda," dodala mluvčí univerzity.

 

Galerie (1 fotografie)

transport-logistika.cz, ČTK

Podobné články