Škoda Electric dodá do Číny trakční výzbroj metra za půl mld Kč

Zakázku za půl miliardy korun získala v Číně plzeňská Škoda Electric.

Do 2,5 roku dodá do města Su-čou ležícího asi sto kilometrů od Šanghaje trakční výzbroj pro 23 pětivozových jednotek metra. Zakázka zahrnuje i opci na dalších 15 kusů, řekl dnes novinářům generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Firma vyhrála v létě v Číně výběrové řízení mezi čtyřmi uchazeči, prý ne díky ceně, ale především díky technickému řešení. Jeden z neúspěšných konkurentů, firma Bombardier, s níž plzeňská společnost vede po celém světě několik sporů, tendr napadl. Čínský úřad pro rozvoj a reformy ale nyní stížnost zamítl, a potvrdil tak vítězství plzeňské firmy. 
    
Dodávka na atraktivní trh s možností dalších zakázek donutila Škodu Electric vyvinout zcela nové zařízení. Čínské metro totiž využívá napájení 1500 voltů, což dosud plzeňská firma nedělala. "Obnášelo to zhruba 15.000 až 20.000 hodin vývojářské práce, to jsou tři čtyři měsíce," konstatoval Šilhánek. Věří tomu, že touto zakázkou se firmě podaří více prosadit na čínském perspektivním trhu. Například Su-čou, kde žijí čtyři miliony lidí a v celé oblasti deset milionů, staví nové metro. Aktuální plzeňská dodávka směřuje na druhou linku o délce přes 26 kilometrů, město plánuje ještě další dvě trasy metra. 
    
Kontrakt získala Škoda Electric na dodávku kompletní výzbroje - tedy na elektrické motory, trakční měniče, pomocné měniče, hlavní vypínač a na takzvané nadřazené řízení, což je software řízení kompletního vozidla. První dva prototypy pro ověření montáže do vozidla dodaného čínským výrobcem vozů a homologace dodá firma na konci příštího roku, linka metra bude v provozu od roku 2013. Plzeňské dodávky se zpočátku budou kompletně vyrábět v Plzni, postupně část montáže a realizace zakázky firma dokončí v Číně. 
    
Zakázka pro Čínu představuje jeden z významných kontraktů firmy, která plánuje do pěti let zdvojnásobit svůj obrat na 6,5 až sedm miliard korun ročně, řekl Šilhánek. Asijský trh je pro Škodu Electric velmi atraktivní, získala na něm už několik lukrativních obchodů, zejména v Koreji. Pro Hyundai Rotem zahajuje výrobu kompletních elektrických pohonů pro "lehké metro" bez obsluhy pro třetí největší jihokorejské město Incheon, což je kontrakt za téměř 400 milionů korun. Další projekt pro stejného odběratele jsou lokomotivy pro turecké dráhy. Jde o kompletní elektrické a mechanické pohony včetně řídicí elektroniky pro 80 lokomotiv, tedy kontrakt za dvě miliardy korun. Navíc se v Turecku počítá s tendrem na dalších 280 lokomotiv. 
    
Škoda Electric plánuje letos obrat 3,2 miliardy korun, zhruba o pětinu víc než loni. Zejména díky asijským kontraktům firma výrazně zvýší přímý export. V lednu zaměstnávala 655 lidí, nyní má 740 kmenových zaměstnanců, ke konci příštího roku jich chce mít 810.
 

Galerie (1 fotografie)

transport-logistika.cz, ČTK

Podobné články