Železniční doprava

České dráhy zmodernizují až 62 rychlíkových vozů

České dráhy uzavřely smlouvu se společností Pars nova, a.s. na komplexní modernizaci 31 osobních vozů řady Bp pro vlaky EuroCity a InterCity.

Modernizované vozy nabídnou klimatizovaný interiér vybavený audiovizuálním informačním systémem a elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících. Kontrakt zahrnuje opci na modernizaci i dalších 31 vozů. Modernizované vozy řady Bp rozšíří flotilu komfortních vozů Českých drah 2. třídy pro rychlost 160 km/h pro mezistátní a vnitrostátní spoje EuroCity, InterCity, Expresy a rychlíky vyšší kvality Rx. Vozy původem z Moravskoslezské Vagónky ve Studénce vyrobené v letech 1991 a 1992 projdou komplexní obnovou.
 
Cestující ocení především zcela nový interiér vozů včetně sedaček a sklopných nebo rozkládacích stolků. U vybraných míst budou k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, jako jsou notebooky, iPady nebo mobilní telefony. Interiér bude plně klimatizovaný. Nová celistvá okna budou z bezpečnostního determálního skla, což přispěje k celkové lepší tepelné pohodě v letních i zimních měsících.
 
Vůz bude vybaven dvojicí toalet s uzavřeným systémem, které mohou cestující využít i při pobytu vlaku ve stanici. Cykloturisté ocení 6 míst pro uložení jízdních kol na jedné z nástupních plošin. K vyšší bezpečnosti a pohodlí při cestování přispějí i nové nástupní a mezivozové dveře. Ty budou nově posuvné s elektrickým nebo elektropneumatickým pohonem ovládané tlačítky. Významným bezpečnostním prvkem nástupních dveří bude možnost selektivního blokování proti otevření i při zastavení vlaku, což zamezí výstupu osob do kolejiště mimo nástupiště. Vstupní dveře do oddílu budou také posuvné a automaticky ovládané fotobuňkou.
 
Bezproblémovému cestování přispěje také audiovizuální informační systém, jehož prostřednictvím budou cestující informování o trase vlaku, následujících zastávkách nebo mimořádnostech v provozu. Podstatné změny čekají vůz v oblasti technických a provozních parametrů. Maximální rychlost vozů stoupne po modernizaci ze 120 na 160 km/h. Vůz bude nově osazen také magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdou, která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů.
 
Dosazeny budou i nové součásti elektrické výzbroje, ať půjde o nové baterie nebo centrální zdroj energie (CZE), který umožní provoz v mezistátní dopravě a napájení vozu ze všech v Evropě běžně užívaných systémů a navíc na systému 3 000 V 50 Hz. Zatímco dosud mohl jezdit tento typ vozů v České republice a jen omezeně do zahraničí, např. na Slovensko nebo do Polska, nově bude odpovídat mezistátním standardům RIC a bude moci jezdit prakticky v celé Evropě.     
 
Vozy budou pro komunikaci a přenos informací v rámci vlakové soupravy vybaveny také 18ti žilovým vedením podle vyhlášky UIC 558 a 9ti žilovým vedením podle vyhlášky UIC 541-5. To umožní zařadit vozy i do vratných souprav s řídicími vozy. Hodnota uzavřeného kontraktu na 62 vozů je 1 089,6 mil. Kč. Série prvních 31 vozů bude dodána do 17 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do března 2016.
 
První z modernizovaných vozů mají vyjet ještě před koncem příštího roku. České dráhy mohou zadat také opci na modernizaci 31 dalších vozů. České dráhy již nyní disponují více než 110 moderními osobními vozy různého provedení (1. nebo 2. třída, restaurační, lůžkové) pro rychlost 200 km/h a téměř 500 vozy pro rychlost 160 km/h. V současnosti navíc probíhá dodávka 7 jednotek (49 vozů) railjet pro rychlost až 230 km/h.
 

Přečtěte si také

Back to top button