Železniční doprava

Česko plánuje „půjčovnu vlaků“, nakoupí soupravy za 20 mld. kč

České ministerstvo dopravy připravuje změnu ve fungování českých železnic. Vlaky si už nebudou kupovat přímo dopravci, ale stát, který jim je bude půjčovat. Plán se nelíbí Českým drahám, ani některým krajem. Informoval o tom server iDNES.cz.

Ministerstvo dopravy plánuje investovat v příštích letech do nových souprav 20 miliard Kč (740,11 milionu eur) s výrazným přispěním evropských peněz. Vlaky přitom plánuje nakoupit samotné ministerstvo. Koncem léta zřejmě vyhlásí soutěž na dieselové jednotky pro rychlíkové tratě a v tendru vybere firmu, která se o vlaky bude 30 let starat. Nakonec uspořádá veřejnou soutěž i na dopravce, který bude s vlaky jezdit 10 až 15 let a za jejich údržbu bude platit.
 
Jednou z hlavních výhod má být úspora peněz vyplývající z toho, že půjde o velkou soutěž na předem stanovený počet kusů. České dráhy zatím nakupují vozy zejména pomocí rámcových smluv. „Za stejný objem peněz chceme objednávat více vlaků,“ řekl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Podobný model úspěšně funguje například v Dolním Sasku nebo ve Švédsku.
 
Navrhovaný model má ale velkých odpůrců. Zatímco soukromí dopravci ho vítají, České dráhy jsou proti, stejně jako některé kraje. Tím přitom stát nabízí možnost se do soutěží zapojit a nechat si vlaky zcela zaplatit z evropských a státních peněz.
 
Největší odpor se zatím zvedl na Vysočině a v Pardubickém kraji. Podle náměstka pro dopravu v Pardubickém kraji Jaromíra Dušek to je „tunel“. Jak uvedl, stát má České dráhy a jejich know-how dlouhá léta a nyní chce tyto činnosti přesunout na jiných. Naopak podobnou cestou jako stát chce jít Jihomoravský kraj, který chce vlaky koupit také.
 
Českým drahám se nelíbí, že se z dopravce stanou „jen personální agenturou“. „Máme propracovaný systém údržby vozidel, máme na to kapacity, známe všechny předpisy a povinnosti provozovatele a majitele železničních vozidel. Umí toto všechno stát? Má na to personální a technické kapacity?“ ptá se generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.
 
Po první soutěži na dieselové jednotky počítá stát s tendry na elektrické vlaky. Celkově by mohlo jít o několik stovek nových vlaků.
 

Přečtěte si také

Back to top button