Železniční doprava

Na cykloturisty letos čeká šest a půl tisíce spojů ČD

Pro začínající cyklistickou sezónu připravily České dráhy v letošním jízdním řádu více než 6 500 spojů s rozšířenou přepravou jízdních kol buď formou spoluzavazadla, nebo v úschově během přepravy.

Na trať už vyrazily také populární cyklovlaky Cyklohráček z Prahy do Slaného a Expres Pálava-Podyjí na jižní Moravě. S kolem lze vlakem vyrazit i do ciziny. České dráhy se zahraničními partnery přepraví cykloturisty například do Hamburku, Curychu, Vídně nebo Budapešti.      
 
Počet vlaků s rozšířenou kapacitou pro přepravu jízdních kol se letos rozšířil o dalších 242 vlaků. Drtivá většina spojů nabízí zjednodušenou přepravu jízdních kol, kde si kolo nakládá, vykládá a přepravuje přímo pod svým dozorem sám cestující. Ten má tak kolo stále k dispozici. Těchto vlaků je v České republice téměř 5 800. Dalších skoro 800 vlaků nabízí přepravu jízdních kol formou úschovy během přepravy, kdy kolo uloží do služebního vozu vlakvedoucí nebo průvodčí.
 
České dráhy nabízejí přepravu jízdních kol ve všech typech spojů od regionálních osobních vlaků, přes rychlíky, expresní spoje a vlaky InterCity a EuroCity až po rychlovlaky SC Pendolino a railjet. Přeprava kol je možná do všech regionů České republiky. Cykloturisté mohou podnikat několikadenní výpravy po dálkových cyklostezkách i hvězdicové jízdy z místa, kam se přepravily vlakem k několikadennímu pobytu.
 
Mezi cykloturisté nejvíce využívané regionální železniční trasy patří tratě z Českých Budějovic do Nového Údolí, z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, ze Vsetína do Velkých Karlovic v Beskydech, z Liberce do Harrachova v oblasti Jizerských hor a Krkonoš, z Mostu do Moldavy v Krušných horách a na jižní Moravě z Brna směrem na Tišnov a Žďár nad Sázavou i směrem do Břeclavi a Znojma. Silně využité jsou také příměstské linky S v Praze. V dálkové dopravě patří mezi nejvyhledávanější spoje rychlíky mezi Brnem, Jihlavou, Českými Budějovicemi a Plzní, mezi Olomoucí a Brnem a z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic.
 
České dráhy nabízejí také cestování s jízdním kolem do zahraničí, do blízkosti známých dálkových cyklotras, například Labské, Dunajské, Rýnské nebo Drávské. S kolem tak lze cestovat přímým vlakem například do Curychu, Basileje, Hamburku, Berlína, Kolína nad Rýnem, Mnichova, Řezna, Lince, Vídně, Grazu, Bratislavy, Budapešti, Varšavy, Popradu-Tater nebo do Košic. Přímé odbavení z České republiky je ale možné také do Dánska, Nizozemí, Belgie, Lucemburska, Slovinska a Chorvatska.  
 
České dráhy vypravují i dva speciální cyklovlaky. Z Prahy do Slaného okolo legendární zříceniny hradu Okoř jezdí Cyklohráček, ve kterém je kromě speciálně upraveného vagónu pro přepravu jízdních kol také vůz upravený jako dětská herna. Druhý speciální cyklovlak Expres Pálava-Podyjí jezdí o sobotách a dalších vybraných termínech z Brna Králova Pole přes brněnské hlavní nádraží, Podivín, Břeclav, Valtice, Mikulov až do Znojma a Šatova.
 
Také v letošním roce je cena za vnitrostátní přepravu jízdního kola odstupňovaná podle vzdálenosti. Cena začíná na 25 Kč pro trasy do 50 kilometrů a končí na 75 Kč při cestě delší jak 351 kilometrů. V úschově během přepravy se navíc hradí poplatek 10 Kč za jedno kolo. Ve vybraných, hlavně v dálkových, vlacích je s ohledem na garanci místa a komfort cestujících také možná nebo nutná rezervace místa pro kolo.
 
Přeprava kola do zahraničí stojí 10 Euro, tedy asi 279 Kč. Za přepravu kola na Slovensko zaplatí cestující 3 Eura, přibližně 84 Kč. V některých oblastech je společně s regionálními síťovými jízdenkami přeprava kola bezplatná, například v Karlovarském kraji a v sousedních oblastech Saska a Bavorska s jízdenkou Egronet.
 
České dráhy jsou jediným dopravcem v České republice, který zajišťuje přepravu jízdních kol celoročně a plošně ve všech regionech. Ročně využívá služeb Českých drah téměř 1,5 milionu cyklistů a cykloturistů. 
 
 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button