Železniční doprava

České dráhy uvádějí do provozu další čtyři desítky modernizovaných vozů, zavedou více komfortních spojů

České dráhy uvedli do provozu další čtyři desítky modernizovaných rychlíkových vozů.

Díky tomu nabídnou v současném jízdním řádu 2015 o 39 komfortních vlaků více. Počet komfortních dálkových spojů tak stoupne ze 117 na 156 vlaků. Vedle tradičních značek komfortních spojů SuperCity Pendolino, EuroCity, InterCity, EuroNight a Expres se mezi nimi objevují nové kategorie railjet a rychlík vyšší kvality (Rx). Komfortní vozy jsou ve větší míře zavedeny i v dalších rychlících.                     
 
Další čtyři desítky modernizovaných vozů míří do běžných rychlíků
Klimatizované velkoprostorové kombinované vozy 1. a 2. třídy typu ABpee jsou nyní uváděny do provozu v rychlících z Prahy do Plzně a Chebu a také do Klatov a Železné Rudy. Další z nich jezdí z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce. Cestující v nich mají k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky, jako jsou notebooky nebo mobilní telefony.
 
V 1. třídě mohou cestující využít také sklopné nebo rozkládací stoly. Ve vozech jsou místa pro uložení jízdních kol. Vozy ABpee v počtu 15 kusů modernizovala polská společnost Pesa. Česká společnost KOS Krnov pak provedla tzv. malou modernizaci 26 velkoprostorových vozů 2. třídy typu Bdt. Ty dostaly např. nové polstrované sedačky a jsou vybaveny elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky. 
 
Ve vozech jsou také místa pro uložení jízdních kol. Vozy typu Bdt jsou zařazeny do rychlíků z Prahy přes Plzeň do Klatov a Železné Rudy a z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce. Oba typy vozů jsou nově vybaveny také posuvnými, tlačítky ovládanými dveřmi, které jsou za jízdy blokované. Díky tomu se také zvyšuje bezpečnost cestujících. Úpravou podvozků a brzd byla zvýšena také jejich rychlost ze 120 km/h na 140 km/h.   
 
Vyjíždějí už i běžné rychlíky vyšší kvality (Rx)
Komfortní dálkové rychlíky vyšší kvality (Rx) jsou sestaveny z nových nebo modernizovaných vozů, jak uvádí člen představenstva ČD, a.s., pro osobní dopravu Michal Štěpán: „Místo vozů s koženkovými lavicemi nabízejí komfortní čalouněné sedačky, v kupé jen se 6 místy.
 
Samozřejmostí jsou doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, například notebooky, iPady nebo mobilní telefony. Vlaky nabízejí i vyhrazená místa pro cestující s dětmi, jsou přístupné pro vozíčkáře, mají prostor pro uložení jízdních kol. Vždy alespoň část z vozů v rychlících vyšší kvality je také klimatizovaná.“
 
V novém jízdním řádu se komfortní dálkové spoje rozšířily především na trati z Prahy přes Plzeň do Chebu, Klatov a Železné Rudy. „V příštím roce se chceme zaměřit na rozšíření počtu komfortních dálkových vlaků na dalších linkách, také mezi moravskými krajskými městy,“ doplnil Michal Štěpán.
 
Více komfortních vozů i v dalších rychlících
Modernizované vozy s čalouněnými sedačkami místo koženky nabízejí i další vlaky, které zatím nesou běžné označení rychlík. Jsou to například motorové soupravy z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic, z Plzně do Mostu, z Prahy do Turnova a Tanvaldu nebo z Kolína do Rumburku. Novější soupravy z 90. let, které mají také mnoho atributů komfortních dálkových vlaků, jezdí i z Pardubic do Liberce nebo z Olomouce přes Krnov do Ostravy.
 
Jednotlivé klimatizované modernizované vozy jsou zařazeny i do dalších běžných rychlíků. Jedná se především o multifunkční vozy řady Bbdgmee, které slouží cestujícím také mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem, Brnem, Přerovem a Ostravou, na trase z Brna přes Jihlavu a České Budějovice do Plzně, nebo z Prahy přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary do Chebu. Na linkách Praha – České Budějovice – Linec a Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc budou z modernizovaných vozů sestaveny dokonce podstatné části souprav.
 

 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button