Železniční doprava

50 let od rekordní jízdy albatrosu

Před 50 lety, dne 27. srpna 1964, byl vytvořen československý rychlostní rekord parní lokomotivy.

Lokomotiva 498.106 dosáhla na zkušebním okruhu ČSD, dnes zkušební okruh dceřiné společnosti Českých drah VUŽ, u středočeské Velimi s četou Procházka – Houba rychlost 162 km/h. Tato lokomotiva je zachována, v současné době je deponována v depozitářiNárodního technického muzea v Chomutově. O víkendu do tohoto depozitáře vyrazí zvláštní parní vlak. 
 
Lokomotivy řady 498.1 přezdívané „albatros“ byly v počtu 15 kusů vyrobeny v roce 1954 ve Škodových závodech v Plzni, dnes podnik Škoda Transportation. Měly výkon 2 000 kW a maximální rychlost 120 km/h. Sloužily například při dopravě těžkých mezinárodních expresů na hlavních tratích Československa. Samotná lokomotiva měla hmotnost 113 tun a do jejího tendru se vešlo např. 14 kubíků uhlí a 35 kubíků vody. Za nerychlejší parní lokomotivu světa je pak považována britská lokomotiva Mallard, která v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.
 
V Československu, resp. v České republice byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Nejrychlejší motorovou lokomotivou byla řada T499.0 z ČKD Praha vyrobená pouze ve dvou prototypech. Tento stroj dosáhl rekordní rychlost 176 km/h. jeden z prototypů je zachován ve sbírkách železničního muzea Českých drah a renovován za přispění VUŹ, dceřiné společnosti ČD. Tato organizace provozuje také rekordmanku v oblasti elektrických lokomotiv – stroj 124.601-6. Tato lokomotiva dosáhla 5. září 1972 rekordní rychlosti 219 km/h.
 
Absolutní český rychlostní rekord však patří rychlovlakům Českých drah pendolino, řady 680. Při testovacích jízdách na jihu Moravy mezi Břeclaví a Brnem dosáhla jedna ze souprav rychlost 237 km/h. V pravidelném provozu dosahují pendolina rychlost 160 km/h, což je nejvyšší povolená rychlost na železniční síti SŽDC. Pendolina jsou v provozu také na nejrychlejších spojích v historii naší železniční dopravy. Na trase z Prahy do Ostravy dosahují průměrnou cestovní rychlost téměř 120 km/h.    
 
Současný světový rychlostní rekord elektrické lokomotivy ale drží od 2. září 2006 stroj rakouských ÖBB řady 1216, stejný typ jako jezdí do České republiky v čele vlaků EuroCity a netrakčních jednotek railjet, s rychlostí 357 km/h. Absolutní železniční rychlostní rekord však dlouhodobě drží Francouzi. Jeho aktuální hodnota je 574,8 km/h a dosáhla speciálně upravená jednotka rychlovlaku TGV. 
 
 

 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button