Silniční doprava

IAA Transportation 2022 Hannover: Silniční doprava směřuje k elektromobilitě

Silniční doprava směřuje k elektromobilitě. U mnoha výrobců nákladních automobilů byla při slavnostních proslovech během tiskových konferencí nejčastěji slyšet slova jako udržitelná mobilita, bezemisní přeprava, elektřina nebo vodík. Někteří ale stále věří plynu i naftě. 

SCANIA 

Švédský výrobce pokračuje v cestě elektrifikace již nastoupené v posledních letech a v Hannoveru debutoval jeho nový plně elektrický tahač pro regionální jízdy s kabinami R nebo S a elektromotory o výkonech 560 k/400 kW (ozn. 40) a 610 k/450 kW (ozn. 45). Ty jsou již připravené pro takzvané megawattové nabíjení, tedy ultrarychlé nabíjení výkonem až 1 MW! Zatím zvládnou „jen“ 375 kW, tímto výkonem se za hodinu nabíjení prodlouží dojezd o 270 až 300 km. Garantovaný dojezd 40tunové soupravy s bateriemi s celkovou kapacitou 625 kWh se blíží k 350 km, resp. 250 km u 62tunové soupravy. Vedle klasického tahače je nová řada k dispozici i jako těžký podvozek 6×2*4, v Hannoveru bylo vystaveno vozidlo pro převoz výměnných nástaveb. 

Přečtěte si také

Elektrifikovaná nákladní vozidla Scania nové generace lze objednávat již nyní a výroba bude zahájena ve 4. čtvrtletí roku 2023. Centrální část expozice prezentovala širokou nabídku digitálních a propojených služeb a řešení dobíjecí infrastruktury od společnosti Scania. Na veletrhu IAA poprvé představila dvě nové služby: portál My Scania a aplikaci Scania Driver. Obě mají za úkol zajistit zákazníkovi vyšší efektivitu a zisk.

Scania také představila novou generaci plynových 13litrových šestiválců o výkonu 420 a 460 k (309 a 338 kW) připravenou na provoz na bio CNG i bio LNG. K dispozici budou s nejnovějšími převodovkami Scania Opticruise (G25) a do prodeje se dostanou na podzim příštího roku.

VOLVO 

Volvo Trucks v Hannoveru představilo třícestnou strategii pro dosažení nulových emisí: bateriové elektrické, elektrické a spalovací motory s palivovými články, které pohánějí obnovitelná paliva, jako je bioplyn, HVO nebo zelený vodík. „K řešení klimatických změn jsou zapotřebí různá technická řešení, protože dostupnost energetické a palivové infrastruktury se liší mezi zeměmi a regiony a také mezi různými dopravními úkoly,“vysvětluje Jessica Sandströmová, viceprezidentka globálního řízení výroby a udržitelnosti ve Volvo Trucks.

Volvo Trucks, které má v současnosti asi nejširší nabídku bateriových elektrických nákladních vozidel v odvětví se šesti různými modely v sériové výrobě s dojezdem až 440 km na jedno nabití, na IAA představilo zcela novou, plně elektrifikovanou zadní nápravu typu e-axle. Ta je určena pro nákladní vozidla BEV (Battery Electric Vehicle ) a FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Nová náprava má elektrický motor integrovaný přímo do rozvodovky, díky čemuž uvolňuje prostor v rámu pro více baterií. Jelikož odpadá hnací hřídel, mohou být baterie umístěny napříč, což znamená ještě delší dojezd. U elektrických nákladních vozidel s palivovými články, která budou představena ve druhé polovině tohoto desetiletí, bude výhodou dodatečný prostor pro instalaci dalších komponentů.

Na rok 2025 Volvo Trucks plánuje zahájit testování svých vozidel poháněných palivovými články, které budou dva a budou mít souhrnný výkon 300 kW. Palivové články bude dodávat společnost cellcentric – společný podnik, který vznikl mezi Volvo Group a Daimler Truck AG. Cellcentric postaví jedno z největších evropských zařízení na sériovou výrobu palivových článků, speciálně vyvinutých pro těžká vozidla. Tankování plynného vodíku bude trvat cca 15 minut a dojezd má být kolem 1000 km. 

Technologie palivových článků je nicméně stále v rané fázi vývoje, a přestože existuje mnoho výhod, přetrvávají určité problémy, v neposlední řadě uspokojení potřeby rozsáhlých dodávek zeleného vodíku a rozvoje palivové infrastruktury. Pro překonání nedostatku dostupného vodíku při testování bude plnění zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů prováděno ve vlastním depu.

IVECO 

Italský výrobce měl jeden z nejhezčích stánků v Hannoveru, celý krásně laděný do tradiční modré. Jeho hlavní hvězdou byla nová generace elektrické dodávky Daily s kompletně přepracovanou pohonnou jednotkou. Elektromotor nyní poskytuje maximální výkon 190 k, točivý moment 400 Nm a maximální rychlost 120 km/h. Režim One Pedal Drive přeměňuje kinetickou energii z brzd na energii elektrickou a zároveň snižuje opotřebování brzdových destiček. Baterie mají modulární konfiguraci (zákazník si může vybrat, kolik balení namontuje, může až tři) pro dojezd až 400 km. O vývoj baterií se postaraly FPT Industrial a Microvast, slibují na ně záruku osm let. Vozidlo může být osazeno elektrickým PTO o výkonu až 15 kW. IVECO také oznámilo podepsání memoranda o porozumění s Petit Forestierem na dodávku 2000 eDaily. 

Pozornost poutal i prototyp eDaily FCEV s 90kW palivovým článkem od Hyundai Motor Company a elektromotorem o výkonu 140 kW. Očekávaný dojezd je v tomto případě kolem 350 km, šest nádrží pojme 12 kg vodíku, plnění zabere asi 15 minut. eDaily FCEV může mít užitečnou hmotnost až 3 tuny. Vozidlo je vybaveno i sadou akumulátorů od FPT Industrial. 

IVECO Bus vystavil elektrobus E-Way, dvoudveřovou 12m verzi s nočním dobíjením, kamerovým zrcadlovým systémem a nejnovější technologií baterií. Nová generace baterií Forsee Power ZEN pro noční nabíjení v depu zvyšuje kapacitu jedné baterie na 42 kWh. Tyto nové nechlazené a nevyhřívané vysokoenergetické baterie NMC (nikl, mangan, kobalt) poskytují provozovatelům o 20 % více energie, což na palubě 12 m dlouhého modelu znamená dojezd až 400 km při maximální kapacitě 462 kWh. E-Way je dostupný ve čtyřech délkách (9,5 m, 10,7 m, 12 m a 18 m) a vedle NMC baterií jsou k dispozici i vysoce výkonné články LTO (titaničitan lithný) pro rychlé příležitostné nabíjení se třemi režimy nabíjení: přes noc v depu (připojení CCS Combo 2) a příležitostné nabíjení přes pantograf (a to buď vzestupné, nebo nebo sestupné).

NIKOLA

IVECO na IAA sdílelo svou expozici se svým americkým partnerem Nikolou, který zde ve světové premiéře vystavil evropskou verzi svého tahače Tre 6×2 FCEV Beta Version s pohonem na vodík. Nádrže pojmou 70 kg pod tlakem 700 barů, což je dvojnásobek proti běžnému standardu. Plnění by nemělo zabrat víc než 20 minut, dojezd má být až 800 km. Tre FCEV se začne vyrábět ve čtvrtém kvartálu příštího roku, do Evropy dorazí v roce 2024. 

Na stánku nechyběl ani elektrický tahač Tre BEV 4×2. Vozidlo má rozvor 4021 mm, dostat do něj lze baterie s celkovou kapacitou až 738 kW, zajišťující dojezd kolem 530 km. Dobíjecí výkon je až 350 kW, za 100 minut jsou tak baterie na 80 % své kapacity. Pohon zajišťuje 480kW elektromotor integrovaný do zadní nápravy typu e-axle od FPT Industrial. Vyrábět se bude v první polovině příštího roku.

FORD TRUCKS

Turecký výrobce na IAA představil svůj první prototyp elektrického nákladního vozidla. Jedná se o vůz s lehce futuristickým designem ve verzi pro sběr odpadu s 392kWh bateriemi od firmy Akasol a nosností 18 až 26 tun. První elektrická nákladní vozidla se budou vyrábět v Turecku od roku 2024. Ford Trucks v souvislosti s tím také oznámil plány dosáhnout do konce tohoto desetiletí 50 % svého prodeje v Evropě jen s elektrickými nákladními vozidly. 

Ford Trucks pro úspěšný model F-Max představil nové specifikace a funkce, které zákazníkům značky Ford Trucks přinesou technologie propojené mobility, nabízející větší efektivitu a pohodlí. Ford Trucks expanduje a v současnosti již aktivně působí ve 40 zemích.

QUANTRON

Světovou premiéru mělo těžké nákladní vozidlo QHM FCEV, vyvinuté ve spolupráci s jedním z předních světových odborníků na vodík Ballard Power Systems. QHM FCEV používá palivový článek FCmove-XD 120 kW, který dodává elektřinu do integrované e-osy eGen Power 130D od společnosti Allison Transmission. Vedle toho Quantron nabízí volitelně dostupný aerobalíček pro všechny nákladní vozy QHM FCEV, který prodlouží dojezd o dalších 10 %. Díky nádrži na 54 kg vodíku, integrované v podvozku vozidla, výrobce slibuje základní dojezd 700 km. Vozidlo je postavené na základě tahače MAN a k prvním zákazníkům se dostane už ve 2. čtvrtletí 2023. 

Firma Quantron už ale v Norsku testuje další verzi tahače QHM FCEV 60-2000 s nádržemi na vodík zvětšenými na 116 kg, které slibují dojezd až 1500 km. 

Zdroj
VBMS

Přečtěte si také

Back to top button