Logistika a sklady

Brexit v tvrdé variantě zpomalí přepravu zboží

Odchod Velké Británie z Evropské unie zkomplikuje život logistickým firmám v Česku i jejich klientům.

Brexit v tvrdé variantě zpomalí přepravu zboží kamiony i menšími užitkovými vozy, zavede celní odbavení a vyvolá nové kilometrové fronty na hranicích. Už tak nelehkou situaci znesnadní i nedostatek celních pracovníků a řidičů. Upozorňuje na to Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která je největším poskytovatelem celních služeb v Česku. Odborník na celní problematiku dále firmám doporučuje, jak se na Brexit v této oblasti připravit.
 
Jaké komplikace mohou dopravci očekávat?
Vystoupení Velké Británie z jednotného evropského trhu znamená opětovné zavedení hranic a tedy i zřízení celnic na hraničních přechodech a nábor nových celníků. Jen holandská celní správa počítá s přijetím až 1500 nových celníků. „Už teď je jasné, že budou chybět v příhraničních zemích personální kapacity. Celní odbavení nákladní dopravy, ať už kamionů nebo menších užitkových vozů, se kvůli tomu výrazně zpomalí. Vypracované studie hovoří o kilometrových frontách na hranicích. Připomene nám to situace před vstupem Česka do EU, kdy trvala kolona na hraničním přechodu Rozvadov i dvanáct hodin,“ říká Luděk Procházka, generální ředitel společnosti Gerlach.
 
Jak se mají firmy připravit na Brexit
Na základě analýzy četnosti zásilek, způsobu přepravy, druhu obchodovaného zboží, ale i personálních možností by si vývozci či dovozci měli vyhodnotit, zda je pro ně výhodnější řešit celní služby vlastními silami nebo využít outsourcing. „Druhou možnost bych doporučil v případě komplikovaného Brexitu, který přinese mnoho nepřehledných situací pro české exportéry i importéry. S velkou pravděpodobností budou společně s logistickými firmami zápasit se znovuzavedenými celními omezeními a neúplnými doklady. To v souhrnu zkomplikuje a zpomalí přepravu zboží do cílové země,“ říká Luděk Procházka, odborník na mezinárodní celní problematiku.
Časté chyby firem v celním řízení
Celní prohlášení je stejné pro malá i velká vozidla a společnost Gerlach odbavuje auta v pořadí, v jakém přijedou. „Nežádoucí zdržení nastává v okamžiku, kdy obdržíme nedostatečné podklady o druhu zboží, abychom ho mohli správně deklarovat, a nedaří se kontaktovat nikoho, kdo má o zboží potřebné informace,“ upozorňuje Luděk Procházka a doplňuje: „Dopravce určitě urychlí odbavení, když co nejdříve zašle kalkulaci přepravních nákladů rozdělenou do tří úseků (zahraničí, EU, CZ) a zajistí, aby se výsledná částka nelišila od skutečně vyfakturované částky za dopravu. Rozdíl celníci považují za celní delikt, když nás na rozpor neupozorní příjemce faktury a my jej dodatečně neopravíme.“
 
Vliv Brexitu na obchodní výměnu mezi EU a Británií
Co bude znamenat Brexit pro české firmy a jak se to podepíše na obchodní výměně? Podle Luďka Procházky bude klíčové, jaký obchodní režim bude po odchodu Velké Británie z EU mezi zeměmi zaveden. „Bez dojednané dohody o odchodu Velká Británie z EU nebudeme mít jasno o budoucích vztazích a Velká Británie se může stát tak zvanou třetí zemí jako je například Japonsko nebo Čína. Pro české firmy je samozřejmě prioritou zachování volného obchodu s Británií.Přitom ale i konec volného pohybu zboží ještě nemusí znamenat zavedení cla. Může jít o model, jaký je například mezi unijními zeměmi a Švýcarskem, které si navzájem uznávají nulové clo na zboží. Ať už to dopadne jakkoli, bude to legislativně i administrativně velmi komplikovaná záležitost a firmy, které se na to nepřipraví, na tom budou zbytečně tratit,“ uzavírá expert na celní problematiku Luděk Procházka.
 

Přečtěte si také

Back to top button