Logistika a sklady

Dnešní myšlenky jsou inovacemi zítřka

O technologiích a inovacích nejen ve světě logistiky se diskutovalo na 3. ročníku školy podnikání s názvem Business Workout, tentokrát se zaměřením na startupy a technologie.

S příspěvkem o digitalizaci, automatizaci a robotizaci v logistice vystoupil ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký. Na Technické univerzitě v Liberci hovořil mimo jiné o konvojích propojených kamionů nebo zapojení robotů ve skladech.
 
Digitalizace služeb
Tradiční služby jako je ubytování, osobní přeprava nebo maloobchodní prodej procházejí rozsáhlou digitalizací. Stejně tak logistika. Platforma Drive4Schenker nyní tuto digitalizaci přináší i do nákladní přepravy. Každý přepravce, který se do platformy zaregistruje, si vybere z nabízených zakázek za pevně danou cenu, nebo se zúčastní soutěže formou aukce. Jednoduše tak bude moci efektivně zaplnit poloprázdný kamion, a také urychlit fakturaci za poskytnuté služby. To vše v elektronické podobě.
 „Žijeme ve světě, kde největší mediální platformy sami nevytváří žádný obsah a největší ‚taxislužba‘ nevlastní žádná auta. S projektem Drive4Schenker máme potenciál být největším pozemním přepravcem v Evropě bez vlastní flotily,“ říká Tomáš Holomoucký.
 
 Chytré úspory
Kromě rozsáhlé digitalizace služeb dochází i k jejich postupné automatizaci. Samořídící auta nebo kamiony dávno nejsou hudbou vzdálené budoucnosti. DB Schenker v Německu už několik měsíců společně s automobilkou MAN testuje automatizované, vzájemně propojené konvoje kamionů. V čele takového konvoje jede kamion s profesionálním řidičem, kterého následuje několik autonomních vozů.
 
„Platooning kamionů je budoucnost silniční logistiky. Konvoje totiž najednou šetří náklady, palivo i životní prostředí. Na několik poloautomatických kamionů stačí jeden řidič, který jede v čele, a ostatní kamiony ho samy následují. Díky kamerám a radarům, které neustále snímají okolí, mohou kamiony jet v těsném závěsu, takže se díky větrnému stínu snižuje spotřeba paliva a tím i množství vypouštěných emisí,“ vysvětluje Tomáš Holomoucký.
  
Virtuální realita a roboti
DB Schenker nezůstává pozadu ani v oblasti Průmyslu 4.0. „V některých skladech využíváme brýle pro rozšířenou realitu, které zaměstnancům usnadní výběr správného zboží ve skladu,“ říká Tomáš Holomoucký a uvádí další příklad ze Švédska: „Doteď musel skladník při expedici dojít k danému regálu a zboží z něj vyzvednout. V Arlandastadu nedaleko Stockholmu jsme v rámci inovací zavedli automatické roboty, které tento proces obrátily. Malý robot systému CarryPick dokáže vjet pod regál se zbožím, nadzvednout ho a celý přesunout tam, kde je zrovna potřeba. Nyní tedy regály se zbožím přijíždějí na pracovní stanici přímo ke skladníkovi.“
 
Business workout potřetí
Školu podnikání každoročně pořádá Student Business Club při Ekonomické fakultě Technické univerzity v Liberci, se kterou DB Schenker dlouhodobě spolupracuje. Kromě Tomáše Holomouckého přijal pozvání i jeden z nejvýznamnějších ruských kosmonautů Sergej Krikaljov, který během své kariéry strávil více než dva roky ve vesmíru. S příspěvkem vystoupili i Iouri Kotorov z Karelia University of Applied Sciences, Marco Rösler z dresden|exist a Philip Clegg, který vede start-upové aktivity studentů a absolventů partnerské Univerzity v Huddersfieldu. Technickou Univerzitu v Liberci zastupoval profesor David Lukáš z katedry netkaných textilií a nanovlákenných materiálů.

 

Přečtěte si také

Back to top button