Logistika a sklady

DACHSER zásobuje stavbu největší solární elektrárny na světě

Mezinárodní poskytovatel logistických služeb DACHSER se podílí na výstavbě největší solární elektrárny na světě v Maroku.

V Casablance koordinuje skladové zásoby a v nebezpečném terénu pohoří Atlas zabezpečuje přepravu chemických látek na proces akumulace sluneční energie. V první fázi projektu DACHSER přepraví 24 000 tun chemikálií a překoná více než jeden milión kilometrů.
 
Solární elektrárny představují jeden z nejprogresivnějších způsobů výroby elektrické energie. Moderní technologie dnes umožňují energii ze slunce nejen získat, ale také dočasně uskladnit, takže dodávka energie ze solárních elektráren nemusí být v nepříznivých slunečných podmínkách přerušena. Pro tento účel slouží směs solí – dusičnanu sodného a dusičnanu draselného, které jsou schopny teplo absorbované ze slunce akumulovat a později ho zase uvolnit. Právě na tomto principu bude fungovat nová solární elektrárna, která se staví v blízkosti města Ouarzazate v jižním Maroku jako součást projektu Noor. Na ploše více než 3 000 hektarů vzniknou čtyři elektrárny, které budou schopné dodávat až 560 megawattů výkonu ročně, a to již za dva roky. Spuštění solárního komplexu Noor 1 do provozu je naplánované na tento rok. Po dokončení bude komplex elektrárny vyrábět čistou energii pro více jak 1,2 milionů lidí a ušetří až 800 000 tun emisí CO2 ročně.
 
Ambiciózní projekt se na počátku potýkal s celou řadou problémů a vypadalo to, že je odsouzen k zániku. Nakonec se projekt přece jen rozběhl a i dnes představuje pro společnosti zapojené do jeho realizace mnoho výzev. Svoje o tom vědí i ve společnosti DACHSER, která navázala spolupráci s chemickou společností BASF – dodavatelem chemických látek potřebných k akumulaci tepelné energie – a v současnosti koordinuje dočasné skladování těchto látek v Maroku stejně jako jejich dodání na stavbu.
 
„Hned na začátku byl velký problém najít na severoafrickém území vhodný prostor pro skladování nebezpečných látek, který by splňoval všechny technické parametry a vysoké bezpečnostní normy,“ vzpomíná Rüdiger Erb, Business Development Manager pro Chem-Logistics skupiny DACHSER v Kemptenu v Německu, a dodává: „Po dlouhém úsilí se týmu odborníků na chemickou logistiku nakonec podařilo najít vhodné místo v Casablance.“ Od poloviny minulého roku BASF spustila fázi skladování objemných pytlů s dusičnanem sodným na rozloze 7 000 m² a od července letošního roku DACHSER začal s přepravou těchto pytlů na stavbu v Ouarzazate po dobu přísně stanovené lhůty tří měsíců.
 
Další výzva na sebe nenechala dlouho čekat, jak komentuje situaci Rüdiger Erb a jeho kolegové: „Museli jsme najít spolehlivé firmy, které by uměly zajistit přepravu 15 kamiónů denně po dobu tří měsíců, na dva roky dopředu.“ M´hamed Chraibi, generální ředitel společnosti DACHSER v jižním Maroku dohlížející na projekt dodává: „Při výběru řidičů nákladních vozidel se musíme ubezpečit, že mají dostatečné zkušenosti. 450 km dlouhá cesta mezi Casablancou a Ouarzazate prochází pohořím Atlas, kudy nevede žádná standardní cesta. Jde o úzký přechod plný nebezpečných úseků vedoucí přes Tizi n’Tichka průsmyk. V nadmořské výšce 2 250 metrů jde o jednu z nejvýše položených horských cest v Maroku.“
 
Pro dokončení první solární elektrárny je nutné přepravit po vysokohorském hřebeni pohoří Atlas přibližně 24 000 tun chemických látek a překonat celkovou vzdálenost 1 134 000 km. Ale tím to zdaleka nekončí. V průběhu následujících fází projektu výstavby solárních elektráren do roku 2020 bude potřeba přepravit ještě dalších 150 000 tun chemických látek po nebezpečné trase z pobřeží do vnitrozemí a následně přes písečnou poušť.
 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button