Letecká doprava

Převážet baterie na letech s cestujícími je složitější

Nové podmínky komplikují dovoz akumulátorů.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) od letoška zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií. Nově není možné akumulátory běžně převážet na pasažérských letech. Nové podmínky omezují zejména množství převážených baterií v jednom balení. Prodejcům akumulátorů se tímto krokem komplikuje logistika a narůstají náklady na leteckou přepravu. V letošním roce proto plánují využívat ve větší míře lodní dopravu, která je pětkrát levnější než ta letecká.
 
Dovozci baterií se v letošním roce musejí vypořádávat s novými podmínkami pro leteckou dopravu. Podle informací ministerstva dopravy došlo v rámci posledních změn ke zpřísnění přepravy lithiových baterií na letech s cestujícími. „Uvedené změny byly zavedeny za účelem zvýšení bezpečnosti letů s cestujícími. Důvodem jsou výsledky prováděných testů.
 
Ty prokazují, že lithium kovové baterie, které nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné či nesprávně zabalené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení. Dále testy prokázaly, že i správně zabalené a odbavené lithium kovové baterie se mohou rovněž vznítit následkem zahřátí od jiného zdroje,“ vysvětlila Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR.
 
Podmínky pro přepravu lithiových baterií se ocitly v hledáčku regulátorů letecké dopravy již před dvěma lety. Podle IATA totiž baterie nemohou být přepravovány jako běžné zásilky, tedy general cargo, ale spadají do kategorie nebezpečného zboží. Kvůli změně zařazení a stále přísnějším pravidlům se však domácí prodejci baterií a elektroniky potýkají s růstem nákladů. Cena letecké přepravy baterií totiž v roce 2013 vzrostla až o 45 %.
 
 „Kvůli stále vyšším nárokům ze strany IATA rostou náklady na leteckou dopravu baterií, a to dokonce o desítky procent. Akumulátory totiž musejí být kvůli bezpečnosti speciálně baleny. Tyto obaly jsou finančně náročné samy o sobě, navíc vyšší objem zásilek zdražuje cenu přepravy. Výdaje na dopravu baterií tak tvoří pětinu z konečné ceny produktu,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz.
 
„Přehodnocujeme tedy naši logistickou strategii a ve vyšší míře využíváme lodní dopravu. Doručení trvá sice o několik týdnů déle, ale při vyhodnocení prvních letošních zásilek se ukázalo, že cena je pětkrát levnější, než je tomu v případě letecké přepravy,“ doplnil Radim Tlapák.
 
Experti navíc upozorňují, že kromě vyšších finančních výdajů se znásobila také agenda spojená s leteckou přepravou baterií. „Oproti přepravě klasického zboží to pro dovozce baterií znamená nejen vyšší náklady, ale i větší administrativní zátěž. DGR zásilky totiž musí doprovázet speciální dokument, který obsahuje specifikace výrobku, pokyny či omezení k přepravě, skladování, údaje o toxicitě, první pomoci a podobně,“ popsal ztížené podmínky Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.
 
Zvýšené nároky na dovozce odstartovalo právě zařazení baterií a dalších bateriových zařízení do kategorie nebezpečného zboží. Důvodem je zvýšené riziko elektrického zkratu. Ke zkratu může dojít při kontaktu přístroje s jinými bateriemi, případně kovovými předměty. „Při letecké přepravě baterií hrozí také riziko samovznícení, tudíž je tato komodita z pohledu leteckých společností potencionálně nebezpečná a musí být přepravována v režimu DGR, tedy dangerous goods,“ uzavřel Hamouz.
 

Přečtěte si také

Back to top button