Motorismus

Citan – lehká dodávka Mercedes-Benz

Vznik nového automobilu představuje zdlouhavou a namáhavou práci vývojových inženýrů. Proto automobilky neuvádějí každý rok zcela nové modely. Mercedes-Benz však v průběhu několika měsíců uvedl tři zcela nové vozy: Actros 4. generace (Euro 6), nový truck pro těžkou rozvážku i pro městské aglomerace – Antos, a navíc doplnil segment dodávkových automobilů o zcela malé vozidlo s příznačným pojmenováním – Citan.

Aby se zkrátil čas jeho vývoje, vedení divize dodávkových automobilů Mercedes-Benz se spojilo s automobilkou Renault a na vypracování projektu použili malou dodávku Kangoo, ze které v celkem krátkém čase připravili do výroby zcela nové vozidlo, na kterém z malého Kangoo zůstala viditelná jen ne příliš líbivá rukojeť ruční brzdy.

Po vytvoření vnějších částí karoserie, které jsou aerodynamicky velmi dobře navrženy s koeficientem odporu vzduchu Cx pouze 0,33, vznikla milá a praktická malá pohyblivá dodávka. Ta se už při testech na zamrzlém jezeře švédského Arjeplogu velmi dobře osvědčila. Zejména bezpečnostní technologie Mercedes-Benz, jako je například ESP nejnovější generace. Pak následovaly zkoušky Citanu na evropských silnicích a tam, kde se ověřily všechny jeho části, mohl se nový projekt dát do sériové výroby, kterou bude zajišťovat automobilka Renault. Samozřejmě s třícípou hvězdou na přední masce.
 
Citan se stal kombinací minimálního množství emisí CO2 s příjemnými jízdními vlastnostmi a parametry, které s použitím osvědčené techniky BlueEFFICIENCY zajistily vozidlu (podle údajů výrobce) standardní spotřebu nafty 4,3 litru na 100 km.
 
Interiér
Interiér Citanu je zhotoven ze stejných materiálů jako má dodávka Vito. Jeho sedadla jsou maximálně pohodlná, opěradla sledují tvar páteře, mají dobré boční vedení s čalouněním příjemným na dotek. Verze Mixto a minibus mají sedadla i výškově nastavitelná. I když jde o malý van, řidič a také případný spolujezdec mají k dispozici značné odkládací prostory a do kapsy dveří lze uložit i láhev o objemu 1,5 litru. Celkový odkládací objem v kokpitu je neuvěřitelných 77 litrů!
 

Motory

Mercedes-Benz poskytl Citanu přeplňované čtyřválcové vznětové motory OM 607 s mezichladičem vzduchu, s přímým vstřikováním paliva common rail s maximálním tlakem 1600 barů se zdvihovým objemem válců 1500 cm3 s ventilovým rozvodem OHC poháněným ozubeným řemenem s životností 240 000 km. Motory splňují emisní normy Euro 5. Mají tři rozdílné výkonové parametry: Citan108 CDI o výkonu 55 kW (75 k) s točivým momentem 180 Nm, Citan 109 CDI o výkonu 66 kW (90 k) s točivým momentem 200 Nm a Citan 111 CDI o výkonu 81 kW (110 k) s točivým momentem 240 Nm. Doplňuje je ještě Citan 112 s  benzínovým motorem M 200.71 s objemem válců 1200 cm3 o výkonu 84 kW (114 k) s točivým momentem 190 Nm. Převodovka k prvním dvěma dieselovým motorům je pětistupňová, k třetímu dieselovému motoru a také benzínovému zařadili šestistupňovou převodovku. Přirozeně, vozidla mají pohon předních kol.
 
Je třeba ještě zmínit, že Citany jsou vybaveny ekonomickou funkcí start-stop, která nám perfektně fungovala. Po zastavení vozidla a uvolnění pedálu akcelerace motor okamžitě přestal pracovat a už při prvním přitisknutí nohy na pedál snadno nastartoval. Při brzdění nebo při jízdě z kopce alternátor vozidla generuje elektrickou energii, která se ukládá do akumulátoru, což představuje další úsporu paliva. Citany s krátkým rozvorem jsou standardně vybaveny pneumatikami o rozměru 185/70 R 14, s dlouhým a extra dlouhým rozvorem mají pneumatiky 195/65 R 15.
 
Co se nám během jízd s Citanem v ulicích Kodaně líbilo, bylo příjemné řízení s elektrickým posilovačem, jehož činnost závisí na rychlosti jízdy. Při rychlé jízdě bylo tužší, ale hladké.
Vývojáři zapracovali i na podvozkových částech, tedy na pérování, tlumení a stabilizátorech, takže vzniklo vozidlo s velmi dobrými dynamickými charakteristikami ať už zatížené nebo prázdné. Z bezpečnostních technologií je třeba zmínit ABS s EBV, brzdový asistent a asistent rozjezdu (hill-holder).
 
Adaptivní ESP systém
Jde o elektronický stabilizační program, který akceptuje i zatížení vozidla. Je to kombinace několika elektronických bezpečnostních systémů jako ABS (proti blokování kol), EBV (elektronické rozdělování brzdných sil), EBR (elektronická kontrola kroutícího momentu kol), VDC (kontrola přetáčivosti nebo nedotáčivosti vozidla), TSC (kontrola záběru kol) a ASR (řízení stability při akceleraci vozidla).
Vozidla jsou vybavena bezpečnostními airbagy před cestujícími, ale na přání výrobce dodá i boční airbagy, nebo airbagy předního okna pro řidiče i spolujezdce.
 
Rozvory náprav
Jsou tři: 3940 mm (Compact), 4320 mm (Long) a 4710 mm (Extra Long). Délka nákladních prostor: 1360 mm (Compact), 1750 mm (Long) a 2130 mm (Extra Long). Objemy nákladních prostor: 2,4 m3, 3,1 m3 a 3,8 m3. Užitečné zatížení: 500 kg, 650 kg a 850 kg.
Uvedli jsme velmi stručný popis nových vanů Citan. Podrobněji se k nim vrátíme v některém z příštích čísel.
 
Stano Cvengroš – člen jury Van of the Year
 
Tento článek byl zveřejněn v Magazínu TRANSPORT a LOGISTIKA, 9-10/2012
 
 

Přečtěte si také

Back to top button