Motorismus

Audi SQ7: nejsilnější turbodiesel používá elektrické přeplňování

Automobilka Audi představila v relativní tichosti vrcholné provedení luxusního SUV SQ7, které pohání zcela nový turbodiesel 4.0 V8 TDI chlubící se 435 k a 900 Nm.

Vedle úžasných parametrů ale zaujme i nasazením revolučního elektricky poháněného kompresoru, který pomáhá dvěma klasickým turbodmychadlům.
 
Někteří z Vás si možná ještě vzpomenou na unikátní motor 6.0 V12 TDI v minulé generaci Q7, který produkoval 1000 Nm a 500 koní (368 kW). Q7 s ním sice moc nezatáčela, směrem dopředu ale táhla lokomotiva. Nyní přichází s podobným unikátem.
 
Výhradně pro provedení SQ7 totiž vyvinula nový turbodiesel, který svými parametry nemá k dvanáctiválci daleko. Nabízí totiž 435 k (320 kW) a 900 Nm, přitom mu ale k tomu stačí „jenom“ osm válců a zdvihový objem čtyři litry. Pracuje se systémem variabilního zdvihu ventilů AVS (Audi Valvelift System), common rail dosahuje vstřikovacích tlaků až 250 MPa a vedle klasického dvoustupňového přeplňování používá jeden technický unikát – elektricky poháněné dmychadlo EAV (Elektrisch Angetriebener Verdichter). To pomáhá v nízkých otáčkách s „natlakováním“ spalovacího prostoru vzduchem a tudíž i razantnějšímu rozjezdu z volnoběžných otáček. Výrobce slibuje nástup zátahu jako u elektromotoru.
 
Dmychadlo EAV je umístěno za chladičem stlačovaného vzduchu v blízkosti motoru. Pohání ho kompaktní elektromotor, který ho dokáže během necelých 250 ms roztočit na 70 000 otáček. Elektromotor potřebuje při nejvyšším zatížení výkon 7 kW, elektřinu dodává dílčí elektrická soustava s napětím 48 V, což je v osobních vozech také zatím unikátní řešení. Kvůli tomu má SQ7 v podlaze zavazadlového prostoru uložený speciální 48V akumulátor typu Li-Ion s nominální kapacitou 470 Wh a špičkovým výkonem až 13 kW, který pokrývá vysoké výkonové a energetické požadavky. V motorovém prostoru je i klasický 12V akumulátor.
 
Palubní síť s 48 V používá i systém elektromechanické aktivní stabilizace náklonu karoserie EAWS (Elektromechanische Aktive Wankstabilisierung). Jeho základem je kompaktní elektromotor s třístupňovou planetovou převodovkou, která odděluje obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru. Na nerovné vozovce jsou obě části aktivně vzájemně odpojeny, čímž se zvýší jízdní komfort. Při sportovní jízdě jsou naopak spojeny a vůči sobě natočeny. Tím dochází k aktivnímu zamezování náklonu karoserie. Ve srovnání s hydraulickými systémy je rychlejší, efektivnější a lze ho i lépe a precizněji řídit. Navíc je méně náročný na údržbu a servis, protože nepoužívá olej.
 
Na závěr ještě dlužíme pár technických údajů nového Audi SQ7. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h, stovku ale zvládne za 4,8 s a podle NEDC si řekne o 7,4 l nafty na 100 km. Mimochodem V12 TDI si nárokoval 11,3 l nafty.
 

Přečtěte si také

Back to top button