Motorismus

Prodej ojetých motorových vozidel s četnými nedostatky

Kontrolní akce zaměřená na nabídku a prodej použitých motorových vozidel měla ověřit, jakým způsobem prodávající poskytují informace o jejich vlastnostech, zejména počtu ujetých kilometrů, a také jak spotřebitele informují o podmínkách uzavření kupní smlouvy na vozidlo, včetně možnosti platby prostřednictvím spotřebitelského úvěru.

Již průběžné výsledky kontrol prokázaly při nabídce a prodeji ojetých motorových vozidel závažné nedostatky – zejména jednání prodávajících v rozporu s požadavky odborné péče, neboť neposkytovali pravdivé údaje např. o stavu vozidla, počtu předchozích majitelů či skutečném počtu najetých kilometrů. Někteří prodávající také porušili informační povinnosti při nabídce financování koupě ojetého vozu pomocí spotřebitelského úvěru.
 
„Kontrolní zjištění inspektorů, potvrzená v 19 případech závěry znaleckých posudků ke kontrolovaným vozidlům, jsou velmi závažná. Upozorňuji, že s podobnými praktikami se mohou spotřebitelé při koupi ojetého vozu setkat, a pokud nebudou vyžadovat úplné informace předem nebo si jejich pravdivost všemi dostupnými prostředky neověří, mohou koupit mnohem opotřebenější vůz, než na základě údajů poskytnutých prodávajícím očekávali. To je velmi pravděpodobné zejména u vozů dovezených ze zahraničí, kdy se navíc prodávající snaží zbavit odpovědnosti za vady komisním prodejem. V současnosti vede ČOI s prodejci ojetých vozů správní řízení, která dosud nebyla pravomocně ukončena. Rozhodně však jsou autobazary v plánu kontrolní činnosti ČOI i v roce 2015,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
 
K výsledkům kontrolní akce se vyjádřil také ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, který její průběh pozorně sledoval: „Závěry kontrolní akce jasně ukazují, že v oblasti prodeje automobilů se stále ve velkém podvádí. Proto jsem tuto problematiku vloni otevřel a proto se zasazuji o to, aby se přetáčení tachometrů stalo trestným činem, stejně jako je tomu například v Německu nebo Spojených státech. Není možné, aby naše země byla vrakovištěm Evropy a podvodníci ohrožovali naše občany prodejem technicky nebezpečných aut.“
 
V období od 2. 10. do 31. 12. 2014 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na dodržování povinností vyplývajících prodávajícím z právních předpisů při nabídce a prodeji použitého zboží – osobních motorových vozidel provedeno celkem 84 kontrol. Cílem kontrolní akce bylo ověřit, jakým způsobem jsou při nabídce a prodeji použitých motorových vozidel poskytovány informace o jejich vlastnostech, zejména počtu ujetých kilometrů a dále pak, jak jsou spotřebitelé informováni o podmínkách uzavření kupní smlouvy na vozidlo, zejména o počtu majitelů, zda bylo vozidlo havarováno, či nikoliv, apod., včetně případné nabídky financování prostřednictvím spotřebitelského úvěru.
 

 

Z celkového počtu 84 kontrol bylo v 53 z nich (63,1 %) zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů.
 
Před zahájením konkrétních kontrol byl v součinnosti se soudními znalci z oboru dopravy a strojírenství proveden monitoring vozidel nabízených v klasických autobazarech i prostřednictvím webových stránek, a vytipovány ty vozy, u nichž vzniklo podezření, že uváděné informace o jejich stavu neodpovídají skutečnosti. Tato podezření se týkala uvedení nepravdivých anebo zamlčení pravdivých informací o vlastnostech, historii a původu vozidla, včetně deklarace prodávajícího, že se jedná o nehavarované vozidlo, nebo možné manipulace se stavem ujetých kilometrů.
 
K takto vytipovaným 47 ojetým vozům bylo následně vypracováno 23 znaleckých posudků. Z nich vyplynulo, že u 12 posuzovaných vozidel uváděl prodávající oproti skutečnému stavu nižší počet najetých kilometrů, a v 10 případech bylo zjištěno, že se jednalo o havarovaná vozidla. Tato vozidla však byla deklarována a nabízena jako nehavarovaná a spotřebitelé nebyli s touto skutečností, která by mohla podstatně ovlivnit jejich rozhodnutí o koupi vozu, žádným způsobem seznámeni. 
 
Příklady porušení
K nejzávažnějším zjištěním patří uvedení nepravdivého údaje o počtu najetých kilometrů u vozidla Škoda Octavia Combi 1,9 TDi, Laurin a Klement. Stav 138 200 km neodpovídal skutečnosti, neboť znaleckým posudkem byl z dostupných informačních zdrojů zjištěn celkový stav kilometrů ujetých vozidlem v rozmezí 335 400 – 374 865 km, což je o 197 200 až 236 665 km více, než ukazoval tachometr ke dni kontroly 26. 11. 2014. Stav počítadla 335 400 km byl uveden již v protokolu o technické prohlídce ze dne 19. 3. 2010. Dále tento vůz vykazoval na přední části znaky havarovaného vozidla.
 
Druhým vozidlem s největším rozdílem v počtu deklarovaných a skutečně ujetých kilometrů byla ŠKODA ROOMSTER 1,4i kombi. Stav čítače ujetých kilometrů byl ke dni kontroly 142 143 km, ale na informační ceduli byl uveden stav tachometru 139 200 km – tedy o 2 943 km nižší. Podle znaleckého posudku však byl konečný nájezd, zjištěný z historie oprav ze dne 25. 2. 2014, nejméně 299 840 km – tedy o 157 697 km, resp. 160 640 km, vyšší.
 
K obdobnému zjištění o skutečném počtu najetých kilometrů došlo i u ojetého vozidla Škoda Octavia Combi 1,9 TDi, kdy prodávající uvedl nepravdivý údaj o ujetých kilometrech. Stav 193 500 km deklarovaný k datu 6. 11. 2014 neodpovídal skutečnosti, neboť ze závěru znaleckého posudku vyplynulo, že již k datu 1. 1. 2013 měl vůz podle historie oprav (intervalový servis) najeto 341 460 km, tedy o 147 960 km více. Toto vozidlo dále prodávající nabízel k prodeji jako „ojeté a nehavarované“, ačkoli z  nabývacího dokladu, který předložil při kontrole, mu bylo známo, že se jedná o vozidlo havarované.
 
Ani u vozidla Volkswagen Passat Variant údaj o najetých kilometrech, uvedený prodávajícím v nabídce – 137 529 km na tachometru, neodpovídal skutečnosti. Připojením diagnostického přístroje ke sběrnici hnacího systému vozidla byla vyčíslena skutečně ujetá vzdálenost na 268 676 km, což je o 131 147 km více.
 
Závěr
Kontrolní akce byla zaměřena zejména na poskytování takových informací, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodování spotřebitele při uzavírání kupní smlouvy na nabízené ojeté vozidlo, a to včetně případné nabídky financování koupě prostřednictvím spotřebitelského úvěru.
 
Mezi podstatné informace lze považovat mimo jiné údaje např. o stáří vozidla, skutečném počtu ujetých kilometrů či předchozích majitelích. Již průběžné výsledky kontrol prokázaly závažné nedostatky při nabídce a prodeji ojetých motorových vozidel. Kontrolní akce byla prováděna ve spolupráci se soudními znalci a výsledky jejich posudků závažné a přetrvávající nedostatky při nabídce a prodeji ojetých motorových vozidel potvrdily.
 
U 19 vozidel z celkového počtu  47, na něž byly vypracovány znalecké posudky, byly zjištěny velké rozdíly mezi vlastnostmi deklarovanými prodávajícími a jejich skutečným stavem. K těm největším patřilo umělé snížení počtu skutečně najetých km (až o 236 665 km), neposkytnutí informace o tom, že vůz byl třikrát havarován, atd.).
 
Při kontrolách bylo dále zjištěno, že některá vozidla jsou nabízena do komisního prodeje v zastoupení třetí osoby, čímž se prodávající snaží vyhnout odpovědnosti za případné vady, a to zejména v případě vozidel dovezených ze zahraničí. U těchto vozidel inspektoři rovněž zjistili, že dochází k odstraňování údajů z řídících jednotek a dalších datových komponentů vozidel, kam se tato data běžně automaticky ukládají. Tímto zásahem bylo prakticky znemožněno dohledaní skutečného počtu najetých kilometrů.
 
V takovýchto případech nejsou průkazné ani údaje v servisních knížkách, pokud tyto jsou vůbec k dispozici. Vzhledem k počtu kontrolních zjištění a jejich závažnosti je kontrola autobazarů zařazena do plánu činnosti ČOI i v roce 2015 a bude zvážena také spolupráce s dalšími dozorovými orgány, případně Policií ČR.
 

Přečtěte si také

Back to top button