Portál magazínu Transport a Logistika zameraný na motorizmus, dopravu a logistiku

25. 04. 2018

Správná péče ušetří statisíce

Přestože pneumatiky tvoří v celkových nákladech dopravních firem menší položku (kolem 2-3 %), tedy ve srovnání s položkou za palivo či řidiče, přesto si zaslouží velkou pozornost. Protože v případě soupravy tahač návěs (obvykle dvanáct pneumatik) se bavíme o částkách v řádu desetitisíců. A i malý dopravce má rozhodně víc než jeden kamion, takže se bavíme o statisících. Péči si samozřejmě může zajistit sám dopravce, i menší firmy už tuto práci přenechávají specializovaným firmám.
 
Po celé republice
Jednou z takových je Euromaster, což je celoevropská síť auto- i pneuservisů (2290 míst) zajišťující služby jak pro osobní automobily, tak hlavně pro nákladní vozidla a autobusy. V České republice má Euromaster 23 poboček, všechny formou franšízy. „Šestnáct z nich se věnuje segmentu nákladních automobilů, které generují 70 % obratu firmy,“ vysvětluje Peter Koval, výkonný ředitel společnosti Euromaster. Přestože Euromaster je 100% dceřiná společnost značky Michelinu, prodávají a servisují pneumatiky všech výrobců. Největší know-how ale mají pochopitelně k vlastním výrobkům, které jsou v segmentu nákladních aut považovány za prémiové výrobky.
 
Prodáváme služby
„Snažíme se zákazníkům vysvětlit, že koupí pneumatiky u nás by to nemělo končit. Že to není jenom o produktu, ale hlavně o službách a o péči po celou dobu používání. Jenom tak z ní lze dostat maximální proběh,“ vysvětluje základní filozofii firmy Euromaster Peter Koval.  Podobně jako u aut velmi často používá výraz TCO, tedy celkové náklady na vlastnictví. Zákazník samozřejmě platí něco navíc za správu pneumatik, nicméně tyto náklady se mu vrátí díky delšímu kilometrovému výkonu. „Samozřejmě hodně záleží na velikosti fleetu a charakteru přepravy, to se vždy propočítává individuálně,“ vysvětluje Peter Koval.
 
Čtyři pilíře péče
Základním úkonem v péči o pneumatiku je kontrola tlaku, která by se měla provádět jednou měsíčně. Podhuštění o 1 bar zvýší spotřebu až o litr, o 1,5 baru nižší tlak snižuje až o 10 % kilometrový proběh. Nemluvě o tom, že podhuštěná pneumatika ovlivňuje bezpečnost a snižuje odolnost kostry a následnou možnost protektorování. Špatné je ale také přehušťování, které sice může zlepšit spotřebu, snižuje ale životnost a záběrové schopnosti pláště. „Pneumatiky se na tahači i návěsu obvykle sjíždějí nerovnoměrně, a to se seřízenou geometrií,“ vysvětluje Peter Koval, proč je důležité alespoň jednou za život otáčet pláště na disku a měnit jejich pozici na voze, resp. návěsu (tzv. permutace). I tato operace totiž dokáže zvýšit kilometrový výkon až o 20 %. Samozřejmě správně nastavená geometrie podvozku je velmi důležitá, proto také patří do seznamu úkonů pravidelné kontroly. Čtvrtým bodem je prořezání pláště. „Když se sjede první vrstva běhounu, plášť má obvykle stále ještě několik milimetrů aktivní vrstvy, která se dá prořezat,“ popisuje Peter Koval operaci, kdy se zjednodušeně řečeno vytvoří nový dezén. Prořezáním se životnost pláště prodlouží o další čtvrtinu, a to hlavně v době, kdy má plášť nejnižší valivý odpor (a tím i spotřebu). Přitom zůstávají zachované veškeré základní vlastnosti pláště. Když k tomu přidáte ještě protektorování a následné další prořezání, na jedné kostře pneumatiky se dá reálně ujet kolem 450 000 km.
 
Absolutní přehled
Kontrolovat tlak zvládne každý dopravce, stejně jako prohodit pneumatiky na autě či na disku. Otázka ale zní, kdy to udělat a jak to naplánovat, aby to bylo maximálně efektivní. Navíc taková věc zabírá čas, nemluvě o administrativě. Všechno toto řeší služba Master Care. „Jejím základním principem je kontrola a vedení přesných záznamů o každé pneumatice ve firmě,“ vysvětluje Peter Koval. Tato data se vkládají do software, který na základě algoritmů založených na dlouholetých zkušenostech umí navrhnout, kdy je vhodná doba na otočení, přehození nebo prořezání pneumatiky. A to vždy s ohledem na vhodné plánování údržby pro celý vozový park. Majitel firmy či fleetový manažer má přes webové rozhraní snadný přístup ke všem informacím o pneumatikách. Software umí udělat srozumitelné reporty, a to včetně výpočtu efektivnosti. Například firma K.A.L.T. má ve své péči přes 30 000 pneumatik, které jezdí, Pneucentrum Kralupy spravuje přes 20 000 kusů.
 
Přijedou do firmy
Žádnému dopravci se pochopitelně nechce jezdit se svými vozy do servisu, proto všechny firmy v síti Euromaster mají tzv. Mobilní servis. Těch je po celé České republice celkem 30. Servisní technik přijede do firmy (obvykle od pátku do pondělí) a podle plánu údržby proměří tlak pneumatik, změří hloubku dezénu a provede optickou údržbu. Vše probíhá efektivně, protože měřící přístroje přenášejí naměřená data okamžitě do aplikace v přenosném zařízení. V případě potřeby provede servisní operace jako výměnu pneumatik nebo prořezání (cena cca 400 Kč/ks). Plán údržby se samozřejmě dopředu domluví s majitelem firmy. „Alespoň 2x ročně vždy provedeme vyhodnocení služby, aby majitel viděl reálný přínos,“ zakončuje naše povídání Peter Koval, výkonný ředitel společnosti Euromaster.
 
Foto 2: Mobilní měření tlaku s technologií TireCheck je velmi rychlé, data se automaticky přenášejí do systému.
Foto 3: Zkušený technik ví, jak správně plášť prořezat.
Foto 4: Prořezáním pneumatik se zvýší kilometrový proběh až o 25 %.
Foto 5: Díky službě Mobilní servis se servis pneumatik provádí přímo v areálu dopravce.
Foto 6:  Díky pravidelnému servisu lze na jedné kostře ujet až 450 000 km.

transport-logistika.cz, Michal Štengl, foto archiv a autor, TZ Euromaster

Diskusia k článku

  • Zatiaľ neboli vložené žiadne komentáre Zatiaľ neboli vložené žiadne komentáre