Zprávy

Pátá etapa Africa Eco Race 2018

Pátá etapa z Fort Chacal do Laayoune o délce 436 km byla kompletně nová, nikdy se v rámci Africa Eco Race nejela.

Pořadatelé ji stavěli s ohledem na to, aby přejezd z jejího cíle do bivaku v Dakhle byl co nejkratší. Tomáš Tomeček tak v žádném případě nemohl využít jakékoliv znalosti prostředí z předchozích let, a musel se stoprocentně spolehnout na navigaci pomocí motorkářského roadbooku. Na výsledku to nebylo znát, opět z toho byl čas v nejrychlejší trojce a bezproblémově pohlídaná druhá pozice v celkovém pořadí.
 
Pátá etapa Africa Eco Race 2018: Fort Chacal – Dakhla, 6. ledna 2018
Celková délka: 631 km
Přejezd: Fort Chacal – Laayoune 21 km
Etapa: Laayoune – Bir Anzarane 436 km
Přejezd: Bir Anzarane – Dakhle 174 km
Tomeček řeší záhadné startovní pořadí
Nejrychlejší čas mezi kamiony si v páté etapě, jako zatím pokaždé, připsal Gerard de Rooy s Ivecem. O druhé místo se přetahovala trojice Tomeček – van de Laar – Kovacs. Na čtvrtém checkopintu byl žlutý DAF de Laara ještě třetí s jedenáctisekundovou ztrátou na Tomečka, pak se ale na čas zastavil. „Projížděl jsem okolo Van de Laara a díval se, co se stalo,“ popisuje Tomeček. „Pomáhal tam nějakému motorkáři. V cíli mu ten čas zase odečetli.“ U stejné situace pravděpodobně asistoval také Jean Noel Julien na bugině Optimus. Pořadatelé jim z cílového času odečetli 35, respektive 37 minut, a tím se nakonec van de Laar o několik vteřin dostal na druhé místo před Tomečka.
 
Korekce časů jako byla tato, letos v Africe fungují výborně. Záhadou ale zůstává, podle čeho se určuje startovní pořadí. „Do páté etapy jsem startoval jako čtvrtý kamion, kromě de Rooye přede mě dali van de Laara a taky druhé de Rooyovo Iveco, ačkoliv má desítky hodin penalizací a polovinu etap ani nedojelo,“ diví se Tomeček. „A bylo to zase stejné, po 50 kilometrech už Van Ginkel zase stál. Budu se na to už muset zajít zeptat, tohle se mi opravdu moc nelíbí,“ dodává český pilot a druhý muž celkového pořadí.
 
„Jinak to byla hezká etapa, i když zase hodně rychlá, celou dobu jsem jel mezi 110 a 145 km/h,“ popisuje Tomeček. „Dokonce v etapě pršelo, to jsem v Africe hodně dávno nezažil. Při té příležitosti mi upadl jeden stěrač,“ pokračuje jezdec Tom Racingu. “Navigačně to bylo zajímavé, hodně zrádných odboček. Roadbook byl moc hezky napsaný a zároveň byl docela stručný, takže jsem měl tenčí a lehčí ruličku, a motorek převíjení to tentokrát zvládl až do konce.“
 
V závodě už nepokračuje Jacinto s MANem a působení van Ginkela je trochu nečitelné. Zbylých deset kamionů jede dál, v páté etapě ani nikdo nenabral větší ztrátu.
Závodní konvoj se již přesunul do Dakhly, kde stráví nedělní volný den. U moře je 25 stupňů a  někteří odvážlivci se i koupou. Na závodní Tatře nebude třeba dělat žádné větší opravy, jen se mění filtry a maže. V pořádku je i asistenční Tatra a její posádka, stejně tak obě balai. Jejich řidiči mají stále plné ruce práce, do bivaku málokdy přijíždějí před druhou v noci, a brzy ráno už je pořadatelé zase ženou na trať.
 
V závodě už nepokračuje Jacinto s MANem a působení van Ginkela je trochu nečitelné. Zbylých deset kamionů jede dál, v páté etapě ani nikdo nenabral větší ztrátu.
V pořádku v cíli jsou i oba slovenští jezdci na motocyklech KTM, dnes dokonce zajeli téměř shodný čas. Benko jezdí bez problémů a závod si užívá, Zaťko dostal masáž a další prášky proti bolesti, a naražená žebra už se lepší. Po včerejších potížích s palivovou nádrží svého stroje se, zatížen čtrnáctihodinovou penalizací, na trať vrátil Ullevalseter. Startoval vzadu, zapředjížděl si a etapu vyhrál.
 
V kategorii automobilů probíhá neuvěřitelná řežba mezi Vasiljevem a Serradorim. Ve speciálech se neustále předjíždějí, v cíli je od sebe vždy dělí jen pár minut. Po pěti etapách ztrácí Serradori 16 minut, z nichž šest posbíral dnes. Vítězný Vasiljev profičel pátou etapou průměrnou rychlostí 145 km/h.
 
V neděli 7. ledna je na programu volný den. Závodníci jej počtvrté za sebou stráví v Dakhle na břehu Atlantiku. Závod bude poté pokračovat tím nejatraktivnějším, tedy písky a dunami v Mauritánii.
 
V pozadí úspěchů týmu Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka stojí řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a Czechoslovak Group. Tým podporují také společnosti Tatra Trucks, Tawesco, Mann Hummel, Federal Mogul a další.
 
Mediálně Tomáše Tomečka podporuje redakce Motorsport revue. Více informací najdete na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz, www.msrevue.cz a příslušných sociálních sítích.
 
Výsledky 5. etapy (436 km):
Moto:
1. Ullevalseter 4:00:11, 2. Ceci (KTM) +04:03, 3. Anjos Oliveira (Yamaha) +19:05,… 9. Benko +50:33, 10. Zaťko (oba KTM) +51:23.
Auta:
1. Vasiljev (Mini) 2:59:23, 2. Serradori (MCM) +06:12, 3. Martin (Mercedes) +35:03.
Kamiony:
1. De Rooy (Iveco) 3:36:11, 2. Van de Laar (DAF) +12:48, 3. Tomeček (Tatra) +13:22, 4. Kovacs (Scania) +14:57.
 
Výsledky po 5. etapě:
Moto:
1. Ceci 21:44:13, 2. Anjos Oliveira +59:00, 3. Rui Olivera (Yamaha) +2:41:30, 4. Benko +3:12:09,… 11. Zaťko +5:51:23.
Auta:
1. Vasiljev 17:27:53, 2. Serradori +16:35, 3. Thomasse +1:25:02.
Kamiony:
1. De Rooy 20:08:36, 2. Tomeček +2:25:55, 3. Kovacs +3:13:19, 4. Van de Laar +3:26:10.

Přečtěte si také

Back to top button