Zprávy

Obliba výdejních míst roste

Objem tržeb českých e-shopů v roce 2016 vzrostl na rekordních 100 miliard korun a s ním vzrostla i obliba výdejních míst, které pro přepravce spravují třetí strany.

Zasílat si na ně nechává zásilku o 23 % více Čechů než před rokem. Na výdejní místa v současné době putuje téměř každá šestá zásilka v Česku. O ParcelShopech slyšelo o 52 % více lidí než před rokem. Vyplynulo to z nejnovějšího průzkumu chování českých spotřebitelů, jehož výsledky každoročně zveřejňuje balíkový přepravce GLS. V rámci průzkumu odpovídal reprezentativní vzorek čítající více jak 1 000 respondentů.
 
Spotřebitelské chování českých zákazníků již neovlivňuje jen cena výrobků. Důležité je i co nejrychlejší a nejpohodlnější převzetí zásilky, jehož způsob může ovlivnit sám zákazník. Pohodlné převzetí zásilek na zvoleném místě a bez front umožňují výdejní místa, označovaná názvem ParcelShop. O možnosti převzetí zásilky tímto způsobem ví podle průzkumu GLS dvakrát více Čechů než před rokem. „Nezaznamenali jsme rozdíl mezi městem a venkovem v zájmu využívat výdejní místa. Naše pobočky proto budujeme v sídlech všech velikostí. Jsme rádi, že povědomí Čechů o výdejních místech výrazně roste, a tím logicky roste i počet zákazníků, kteří ParcelShopy využívají. Tento systém je výhodný nejen pro odběratele zásilek, ale i pro provozovatele ParcelShopů, kterým přicházejí do jejich provozoven noví potencionální zákazníci,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika, a dodává: „GLS v současné době provozuje v celé Evropě přes 14 000 ParcelShopů a tato neustále rostoucí síť má v ČR již na 150 poboček.“
 
Výdejní místa využívají hlavně mladí lidé, velikost obce nehraje roli
Využívání výdejních míst se liší s věkem příjemců zásilek. Zatímco ve věkové skupině 27 až 35 let je využívá čtvrtina dotázaných, u respondentů ve věku 45 až 53 jen každý desátý (11,4 %) a u lidí ve věku 54 až 65 to je dokonce jen 8,7 %. Obliba je rozdílná i v závislosti na získaném vzdělání. Zatímco u vysokoškolsky vzdělaných respondentů využívá výdejní místa každý čtvrtý (26,3 %), u vyučených respondentů je tomu jen 7 %. Velikost obce překvapivě na oblibu výdejních míst vliv nemá. „Rozdíl mezi malými obcemi a velkoměsty je jen v jednotkách procentních bodů. Je to do jisté míry dáno tím, že obyvatelé menších obcích často do práce dojíždějí a výdejní místa slouží jako vhodná příležitost k vyzvednutí balíku po cestě do nebo z práce,“ vysvětluje Pavel Včela.

Přečtěte si také

Back to top button