Zprávy

Hamburský přístav vykazuje opět růst

Překlad kontejnerů dosáhl v roce 2016 množství 8,9 mil. TEU tj. plus 1,0 procenta /
2,4 mil. TEU přepravených po železnici do vnitrozemí znamená rekordní výsledek

Největší německý univerzální přístav dosáhl v roce 2016 v segmentu kusového a hromadného zboží objemu překladu 138,2 mil. tun. „Překlad zámořského zboží se ustálil a s přírůstkem 0,3% v roce 2016 ukazuje opět vzestupnou tendenci. Silnější růst překladu kusového zboží vyrovnává v celkovém výsledku mírný pokles v překladu hromadného zboží. Hamburský přístav očekává i v roce 2017 pozitivní vývoj“, vysvětluje Axel Mattern, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing e.V. Růst nadále vykazuje přeprava námořního zboží po železnici do vnitrozemí. „Hamburk si stále udržuje svoji pozici vedoucího železničního přístavu. V roce 2016 bylo z přístavu do vnitrozemí právě po železnici přepraveno 46,4 mil. tun (+1,5 %) resp. 2,4 mil. TEU (+2,4%) TEU zboží. Tento rekordní výsledek nás těší, podíl přeprav po železnici může být i nadále navyšován“, vysvětluje Ingo Egloff, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing e.V.
 
Překlad kontejnerů po poněkud pomalejším vývoji počátkem roku 2016 si v druhé polovině roku výrazně polepšil a po uplynutí celých 12 měsíců dosáhl výše 8,9 mil. TEU, což znamená růst o 1,0 %. Objem kontejnerizovaného zboží ve výši 91,7 mil. tun dosáhl růstu 1,2 %. Kontejnerové přepravy s Asií, které jsou pro hamburský přístav obvzláště důležité, vykázaly s 4,7 mil. TEU růst 1,3 %. S celkem 2,6 mil. TEU a tedy nárůstem o 1,6 % dominovaly v překládce kontejnerů přepravy s čínskými přístavy. Kontejnerové přepravy mezi Evropou a Severní a Jižní Amerikou vykázali 1,2 mil. TEU a tedy růst 2,9 %. Interkontinentální přepravy kontejnerů po Evropě kopírovaly se 2,6 mil. TEU výsledek předchozího roku.
 
V překladu hromadného zboží bylo v roce 2016 dosaženo objemu 44,9 mil. tun (-1,3 %), přičemž export a import se vyvíjely značně rozdílně. V importním směru bylo přepraveno 33,4 mil. tun (+3,0 %), naopak ve směru exportním se přepravilo 11,5 mil. tun (-11,9 %). Za přírůstkem v importu stojí s 4,3 mil přepravených tun (+7,8 %) přeprava sypkého zboží (semena, obilí a krmiva) a s 10,7 mil přepravených tun (+9,7%) tekuté zboží, zejm. ropné produkty.
 
Překlad nekontejnerizovatelného kusového zboží, do kterého patří např. velké investiční celky nebo zboží pohybující se po vlastní ose (automobily aj.), vykázal v roce 2016 objem ve výši 1,5 mil. tun, což znamená meziroční pokles o 11%.
 
Rekordní výsledek u železničních přeprav do vnitrozemí
Oba členové představenstva Hafen Hamburg Marketing e.V. Ingo Egloff a Axel Mattern zdůraznili na tiskové konferenci hamburského přístavu, že výkon univerzálního přístavu Hamburk se stabilizoval a růstový trend je zjevný. Hamburk se může v rozvinuté konkurenci severoevropských přístavů prezentovat zejména velmi dobrým vývojem železničních přeprav do vnitrozemí. Objem zboží přepraveného z hamburského přístavu ve výši 46,4 mil. tun znamená oproti celkově spíše sestupné tendenci objemu přepravovaného zboží po německých železnicích naopak růst 1,5 %. Počet po železnici přepravených kontejnerů vzrostl o 2,4 % na 2,4 mil. TEU. V rámci dopravního modal splitu vzrostl podíl železnice u kontejnerových přeprav z 41,6 % na 42,3 %. Více než 200 nákladních vlaků denně spojují Hamburk, jakožto největší evropský železniční přístav se všemi hospodářskými regiony ve vnitrozemí. „Právě tento v evropském měřítku nejvyšší počet spojení spolu s nejvyšší frekvencí odjezdů vlaků jsou klíčovými faktory pro rychlé odbavení exportního a importního zboží zákazníků z řad průmyslu a obchodu“, vysvětluje Egloff.
 
Úprava plavební dráhy na Labi přijde, otázka je kdy se začne
Aby bylo možné i nadále udržovat konkurenceschopnost a zajistit trvalý rozvoj přístavu ve všech jeho funkcích, je klíčová neustálá modernizace a výstavba výkonné infrastruktury pro přepravu zboží po železnici, silnici, vnitrozemských vodních cestách i po moři. „Spolkový správní soud v Lipsku svým rozhodnutím ze dne 9.2.2017 jasně potvrdil nezbytnost úprav plavební dráhy,“ vysvětluje Jens Meier, ředitel Hamburg Port Autority (HPA). K těmto úpravám plavební dráhy tedy dojde, ale nejprve je potřeba doplnit vyžádané informace a ukončit tak soudní řízení. Odpovědná pracovní skupina na tom intenzivně pracuje, ale konkrétní odhady časového horizontu tohoto projektu jsou momentálně ještě předčasné.

Přečtěte si také

Back to top button