Testy osobních vozů

Citroën Berlingo Electric L1 SX – Elektrický užitek

Elektrické dodávky jsou prý ideální pro městskou rozvážkovou službu. Tak jsme vzali Citroën Berlingo Electric v krátké verzi a vyzkoušeli jsme ho.

Přečtěte si také
Elektromobily to u nás nemají vůbec jednoduché. Zatímco v západní Evropě lze na ně získat poměrně štědré dotace ve výši až 190 000 Kč (ke stejnému kroku naposledy přistoupilo Německo), u nás se podnikatelé musejí smířit s úlevou na silniční dani. I proto je nabídka elektromobilů u nás chudá. O to víc překvapí, že jdou u nás koupit hned dvě elektrické dodávky. Vedle Nissanu e-NV 200, jehož test najdete také v tomto čísle, je to právě Citroën Berlingo.
 
Co převeze?
Elektrické Berlingo je k dispozici v krátké i dlouhé verzi a má stejně velký nákladový prostor 3,3, resp. 3,7 m3 jako konvenční auto, protože baterie jsou schované v podlaze. A přestože něco váží, nijak dramaticky nesnižují užitečné zatížení, které je u dodávky hodně důležité. Krátká verze uveze náklad o hmotnosti 695, resp. 635 kg v případě námi testované třísedadlové verze, což prakticky odpovídá konvenčním verzím. Elektrické Berlingo má totiž vyšší maximální hmotnost.
 
Brzdí jako ďas
Elektromotor sice nemá takový zátah jako třeba motor v Nissanu e-NV200, však také disponuje výkonem pouhých 49 kW (67 k) a točivým momentem 200 Nm. Příval momentu hlavně ze začátku je ale tak velký, že rozjezdy jsou velmi často doprovázeny pískáním prokluzujících pneumatik. Jakmile sundáte nohu z plynu, začne motor hodně razantně brzdit. U Nissanu je pro stejně intenzivní zpomalení třeba dát volič do pozice B, u Citroënu stačí sundat nohu z plynu. Hlavně ze začátku je ale třeba si na to zvyknout a především mít na paměti, že při rekuperaci, která je opravdu velmi účinná, nesvítí zadní brzdová světla, což může za vámi jedoucí řidiče zaskočit. Brzdnou sílu lze ale velmi efektivně ovládat plynovým pedálem, takže ve městě jsme konvenční brzdy využívali jen k úplnému zastavení.
 
120 až 140 km
Elektrické Berlingo má lithio-iontové akumulátory s kapacitou 22,5 kWh, což by teoreticky při udávané spotřebě 17,5 kWh/100 km mělo vystačit na 170 km. Když jsme auto plně nabité převzali, ukazoval palubní počítač dojezd pouhých 117 km. To nám přišlo hodně málo. Nicméně i po třiceti kilometrech popojíždění po městě na displeji svítil stále údaj 116 km. Toto zdánlivé kouzlo je způsobeno účinnou rekuperací. Nicméně jakmile ručička „palivoměru“ v přístrojovém štítu klesne pod polovinu, začne dojezd padat až nepříjemně rychle. Z dlouhodobých zkušeností se pohybuje kolem 130 km. Hodně záleží na tom, jak prudce šlapete na plyn, jaká je venku zima a jaká je vaše míra odolnosti proti chladu, resp. jak moc topíte.
 
Ohřívá vzduch
Vyřešit topení v elektromobilu, kde není klasický vodní chladicí okruh, je docela oříšek. Citroën u Berlinga používá elektrické tělísko, které ohřívá vzduch. Teplo se začne z výdechů linout asi po půl minutě a interiér dokáže příjemně vyhřát během pár minut. Samozřejmě čím vyšší teplota, tím víc ukousne z dojezdu. A to až 14 kilometrů.
 
Dva proudy
Berlingo je vybaveno dvěma zástrčkami, jedna je pro rychlonabíjení, druhá pro klasickou síť 230 V. Ve standardu k autu dostanete klasickou nabíječku, která v případě 14A zásuvky nabije baterie za necelých devět hodin. Vřele doporučujeme připlatit si za rychlonabíječku, která dokáže během půl hodiny dostat baterie na 80 % své kapacity. V Praze už jich totiž pár stojí a jenom s nimi dává elektrické auto alespoň trochu smysl.
Michal Štengl, foto autor
 
Elektrické Berlingo má zcela určitě potenciál na našem trhu, nicméně na jeho masovější využití si budeme muset stejně jako u ostatních elektrických vozidel ještě počkat. Svými základními užitnými parametry tj. objem nákladového prostoru a užitečná nosnost se neodlišuje od konvenčního provedení. Současně k tomu přidává 100% elektrický provoz vozidla a nulové emise při provozu. Důležitým aspektem provozu elektrických vozidel je stále dojezd a čas potřebný na dobití baterií. V našem případě se bavíme o cca 170 km v ideálních podmínkách a o 30 minutách k 80% nabití za pomoci rychlodobíjení, tj. třífázového 380V proudu. Velmi důležitým článkem celé problematiky elektromobility jsou TCO, tj. celkové náklady na provoz vozidla. Ty zahrnují pořizovací náklady, resp. amortizaci vozidla, která není tak příznivá, a náklady na jeho provoz, které jsou naopak nepoměrně nižší než u konvenčních vozidel (40-50 hal/km dle využívaného tarifu).
Jaromír Heřmanský, ředitel B2B Peugeot, Citroën & DS
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Citroën Berlingo
Electric L1 SX
Motor:
synchronní elektromotor
Max. výkon:
49 kW (67 k)/4000-9200 min-1
Max. točivý moment:
200 Nm/0-1500 min-1
Maximální rychlost:
110 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
18,7 s
Převodovka:
jednostupňová redukční
Kombinovaná spotřeba:
17,5 kWh/100 km
Komb. spotřeba v testu:
19,5 kWh/100 km
Emise CO2:
0 g/km
Objem náklad. prostoru:
3300 l
Pohotovostní hmotnost:
1589 kg
Celková hmotnost:
2225 kg
Rozměry d/š/v:
4380 x 1810 x 1812 mm
Rozvor:
2728 mm
Cena testovaného vozu:
580 000 Kč (bez DPH)
 

Přečtěte si také

Back to top button