Testy osobních vozů

Kia Cee´d SW 1.0 T-GDI GT-Line – Máme také turbo

Kia Cee´d je dlouhodobě nejoblíbenější model korejské automobilky, a to i mezi firemní klientelou. Vloni prošel faceliftem, který kromě osvěžení designu a lepšího odhlučnění přinesl i nový litrový tříválec. Poradí si s karoserií kombi?

Model Cee´d je klíčovým vozem v novodobé historii značky Kia v Evropě. Šlo totiž o vůbec první automobil vyvinutý a vyráběný (Žilina) v Evropě. První generace v roce 2006 konkurenci zaskočila obrovským interiérem, třemi karosářskými verzemi nebo víceprvkovou zadní nápravou. V roce 2008 se dokonce stala Autem roku v České republice a ihned začala opanovat přední příčky prodejů. Druhá generace přišla v roce 2012 a po třech letech se vloni dočkala modernizace.
 
Sportovnější vzhled
Pokud bychom se zaměřili na běžné verze, tak vizuální změny nejsou nikterak zásadní. Upraven byl tvar hlavních světlometů a koncových svítilen, přední i zadní nárazník nebo výplet masky chladiče. To nová verze GT Line je úplně jiná káva, díky sportovnímu body kitu se Cee´d (ve všech třech karosářských verzích) vizuálně přiblížil provedení GT. Ostřejší vizáž zajišťují netradičně pojaté LED pro denní svícení, agresivnější nárazník nebo mohutnější boční prahy. Součástí zadního nárazníku je i difuzor doplněný dvojitou koncovkou výfuku. V ceně také dostanete atraktivní 17“ kola. Na sportovní notu se hraje i uvnitř, nechybí specifické bílo-šedé čalounění, kontrastní prošívání, loga GT nebo hliníkové pedály. Celé to vypadá opravdu vkusně.
 
Sázka na litr
Kia Cee´d byla jeden z mála kompaktů, který se dlouho držel jen atmosférických benzinových motorů (s výjimkou GT verze). Z pohledu běžného uživatele to ale nebylo na škodu, protože základní motor 1.4 CVVT, přestože neměl ani přímý vstřik, byl a je prostě skvělý. Ten zůstává spolu s přímovstřikovým 1.6 GDI v nabídce, k němu (a 1.6 CRDi) si nově můžete objednat dvouspojkovou převodovku. Další velkou novinku představuje příchod litrových přeplňovaných tříválců 1.0 T-GDI řady Kappa. Ty jsou k dispozici ve dvou výkonových verzích se 73 kW (identický výkon jako 1.4 CVVT) nebo s 88 kW, která je automaticky vyhrazena pro provedení GT Line.
 
Trochu ho dusí převody
Stejně jako konkurenční litrové tříválce (Ford, Opel nebo Renault) má i ten v Kie skoro atmosférický projev. Přestože maximálních 171 Nm (stejná hodnota pro obě verze) produkuje už v 1500 ot/min, nástup zátahu je pozvolný, a pokud chcete předjíždět, je potřeba tříválec vyhnat do otáček. S motorem automaticky dostanete šestistupňovou převodovku, která sice drží ve 130 km/h otáčky na 3000, dlouhé převody ale subjektivně motoru ubírají trochu šťávu. Hlavně s plně naloženým autem má motor dost práce, takže se musí častěji řadit. Nikdy bych tomu nevěřil, ale k podobnému motoru mi více vyhovuje pětistupňová převodovka, o čemž jsem se přesvědčil v novém Opelu Astra (jeho test najdete v tomto čísle). Spotřeba motoru 1.0 T-GDI se pohybuje mezi 5,5 a 7,5 l, dlouhodobý průměr se ustálil na 6,7 l.
 
Skvělý podvozek
Podvozek Cee´du nemá svým naladěním daleko ke Golfu, který mezi kompakty považuji za špičku. Je komfortní a přitom i dostatečně jistý a schopný v zatáčkách. Nehraje si na žádného závodníka, čehož si cením. Po modernizaci se navíc zlepšilo i jeho odhlučnění, takže do interiéru už se odspodu nedostávají téměř žádné ruchy.
 
Skvělá nabídka
Kia Cee´d SW je po všech stránkách vynikající auto. Je praktické (kufr má objem 528 l), komfortní, uživatelsky přívětivé a ve verzi GT Line i atraktivní. Když k tomu přidáte sedmiletou záruku, akční cenu 384 280 Kč, tak i když si zaškrtnete veškerou příplatkovou výbavu, zůstanete pod půl milionem korun. Navíc fleetový trh už tohle auto začíná akceptovat, takže má i vysoké zůstatkové hodnoty. Zcela upřímně si ale nejsem jistý, zda bych si připlatil 15 000 Kč, o kolik je 1.0 T-GDI dražší než 1.6 GDI.
Michal Štengl, foto autor
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Kia Cee´d SW 1.0 T-GDI
GT-Line
Motor:
Ř3/zážehový přeplňovaný
Zdvihový objem:
998 cm3
Max. výkon:
88 kW (120 k)/6000 min-1
Max. točivý moment:
171 Nm/1500-4000 min-1
Maximální rychlost:
187 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
11,4 s
Převodovka:
M6
Kombinovaná spotřeba:
5,2 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
6,7 l/100 km
Emise CO2:
120 g/km
Objem zavaz. prostoru:
528/1642 l
Pohotovostní hmotnost:
1230 kg
Celková hmotnost:
1910 kg
Rozměry d/š/v:
4505 x 1780 x 1485 mm
Rozvor:
2650 mm
Cena testovaného vozu:
420 500 Kč (bez DPH)
 

Přečtěte si také

Back to top button