Testy osobních vozů

Kia Optima 1.7 CRDi Premium – Nečekaná forma

Zatímco v nižší střední třídě už se Kie podařilo prosadit se i do fleetu, ve střední třídě se to zatím příliš nedaří. Nicméně Kia se nevzdává a sedan Optima i nadále zůstává v nabídce. Vyzkoušeli jsme jeho modernizovanou verzi.

Segment manažerských modelů střední třídy není u nás co do prodejů nikterak veliký, navíc karty v něm jsou celkem jasně rozdány. Drtivá většinu všech prodejů se odehraje mezi Škodou Superb, Volkswagenem Passat, BMW 3 a Fordem Mondeo. Kia Optima stojí stále tak trochu stranou zájmu, uvidíme, co přinese modernizace a hlavně příchod kombi.
 
Vyčnívá z řady
Optima je auto, které zaujme na první pohled. A to nejen svou délkou 4,85 m, kterou se může směle měřit i s vozy o třídu většími. Má dynamický sportovní design, který navíc dělá Optimu ještě větší, než doopravdy je. V rámci modernizace dostala novou masku, nárazník a světla s výraznějšími LED světly.
 
Interiér ze staré (dobré) školy
Když jsme poprvé usedli do obřích a měkkých sedadel, na chvíli jsme si připadali jako v BMW. Tento dojem v nás vyvolaly tvary přístrojové desky, jejíž středový panel je ve střední části natočený směrem k řidiči. Kia však není zdaleka technicistní, jediným viditelným závanem moderní doby je barevný dotykový displej s úhlopříčkou 8“, kterou už dnes ale nabízejí i malá auta. Jinak jako by se zde zastavil čas, myšleno v dobrém slova smyslu. A to hlavně díky jednoduchosti ovládání. Každá běžná funkce má své tlačítko, takže třeba rádio lze naladit zmáčknutím jediného tlačítka. Těch je sice dost, ale i za jízdy se v nich člověk rychle zorientuje. Abychom ale Optimě nekřivdili, že patří do technologického pravěku, nechybí zde Wi-Fi, moderní komunikační rozhraní, bezdrátová dobíječka mobilu nebo inteligentní parkovací systém. Rezervy jsou snad jenom v nabídce jízdních asistentů. Silnou stránkou Optimy je obrovský vnitřní prostor, a to hlavně na zadních sedadlech.
 
Stále jen jeden motor
Nejčastější kritika na Optimu směřovala (a bude tomu i nadále) na chudou nabídku motorů, vždyť existuje jediná volba v podobě vznětové sedmnáctistovky. Absenci dvoulitru, kterou má přitom třeba Kia Sportage, výrobce ospravedlňuje tím, že drtivá většina aut se v segmentu střední třídy prodá s dieselem o výkonu kolem 100 kW. Motor prošel modernizací, která přinesla zvýšení výkonu o 4 kW a točivého momentu o 20 Nm, takže se 340 Nm se může rovnat i konkurenčním dvoulitrům. Čtyřválec působí živěji, takže jsme vysloveně nestrádali. Hlavně ve vyšších rychlostech a s více lidmi ale nemá motor přílišnou výkonovou rezervu. Na dlouhé trase ale oceníte jeho skvělé odhlučnění a nízkou spotřebu, která se pohybuje od pěti do šesti litrů. Naši obvyklou testovací trasu z Prahy do Bratislavy jsme absolvovali za pouhých 5,3 l, takže díky velké nádrži o objemu 70 l nebudete častí návštěvníci čerpacích stanic.
 
Lekce z komfortu
Velkou pochvalu Kia zaslouží za naladění pérování, které jednoznačně upřednostňuje komfort před sportovními vlastnostmi. S Optimou mohl člověk klidně jet i v nejhorších úsecích brněnské dálnice v pravém pruhu, protože její tlumiče a pružiny neuvěřitelným způsobem všechny hrůzy pohltily, a to se musely vypořádat s 18“ koly. Komfort ale není vykoupen přehnanými náklony či houpáním karoserie, Kia působí festovně. Kdo by chtěl tužší pérování, může si za 45 450 Kč přikoupit adaptivní podvozek, který je součástí paketu Tech spolu se systémem autonomního brzdění a adaptivním tempomatem.
Michal Štengl, foto autor
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Kia Optima 1.7 CRDi
Premium
Motor:
Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:
1685 cm3
Max. výkon:
104 kW (141 k)/4000 min-1
Max. točivý moment:
340 Nm/1750-2500 min-1
Maximální rychlost:
203 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
10,0 s
Převodovka:
M6
Kombinovaná spotřeba:
4,2 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
5,3 l/100 km
Emise CO2:
110 g/km
Objem zavaz. prostoru:
510 l
Pohotovostní hmotnost:
1630 kg
Celková hmotnost:
2070 kg
Rozměry d/š/v:
4855 x 1860 x 1465 mm
Rozvor:
2805 mm
Cena testovaného vozu:
607 421 Kč (bez DPH)
 

Přečtěte si také

Back to top button